Avatar billede hjort4 Nybegynder
03. januar 2007 - 19:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål vedr. pixelfejl

Hej

Jeg har et Olympus digital kamera med en pixelfejl (blå plet) på displayet. Pletten forsvinder dog ind imellem. Som regel når kameraet tændes, hvorefter den kommer til syne efter 1-5 minutter. Har prøvet at fokusere på både sorte og hvide elementer, for at undersøge om pixelfejlen bare gik i et med motivet, men dette er ikke tilfældet. Den kommer og går..

Til dette har jeg to spørgsmål:

1) Kan en pixelfejl godt forsvinde og komme tilbage?
(Noget med den ikke er helt død eller...!)

2) Er det muligt at få den til forsvinde permenent?
(Har læst om en der masserede den væk.)

Gerne links (danske/svenske/norske eller engelske)

Mvh.
Hjort
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
03. januar 2007 - 20:03 #1
1) Hvis den er død er den helt sort. læs i øvrigt linket til nedenstående artikel. Der er det bedre beskrevet.

2) Nogle mener, at man kan massere en død pixel til live. Dette er ikke korrekt. Typisk vil det faktisk kun gøre situationen værre eftersom man let kan komme til at ridse coatingen på skærmen og det er næsten mere irriterende end en død pixel. Til gengæld påstår andre, at de rent faktisk har oplevet, at de har opdaget en død pixel, masseret den og så kom den til sig selv igen kort efter. Dette kan typisk skyldes en fejl i memory controlleren. Før man begynder på alle mulige opfindsomme ting, så kan man tjekke om der i OSD er en funktion á la "Memory Recall". Dette kan afhjælpe fejl forsaget af memory controlleren, som tit kan ligne pixelfejl. Bemærk dog, at funktionen i enkelte tilfælde også fabriksindstiller farver, kontrast og lyset på skærmen. se her under Pixelopbygning: http://www.flatpanels.dk/monitorbegreber.php
Avatar billede hjort4 Nybegynder
03. januar 2007 - 21:21 #2
Til svar:

1) Ja, er godt klar over at døde pixels er sorte/hvide, og at pixels består er tre subpixels, der er blå, grøn, rød. Spørgsmålet går mere på, om en pixelfejl kan forsvinde og komme tilbage periodisk. Fx at døde subpixels i nogle tilfælde kan forsvinde og fungere normalt til forskel fra døde pixels (Det er mentes med det i parentesen).
Ok, døde pixels kan altså ikke vækkes til live, hvad med døde subpixels (Synes ikke det står i linket?).

2) Godt svar og link :). Er Memory Recall det samme som at reset funktionerne på kameraet? Eller hvad menes der præcist med dette?
Og hvad er OSD?

Mvh.
Søren
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
03. januar 2007 - 21:28 #3
Jeg tror også at reset er det samme. Men jeg er lidt i tvivl, da artiklen jo egentlig beskriver det ved alm. skærme.... ?

Der står godt nok, at man ikke kan massere pixels til live igen, men jeg har altså hørt det modsatte. Men det er self på egen risiko at trykke på skærmen.
Avatar billede hjort4 Nybegynder
03. januar 2007 - 21:44 #4
Hmm, så er jeg jo ligevidt:(

Mangler at få svar på:

1)Kan pixelfejl/subpixelfejl forsvinde periodisk?

1A) Hvis det er tilfældet, må det også være muligt at fjerne pixelsfejl permenent?
Og findes der i dette tilfælde andre muligheder end at massere lortet væk. Evt. computerprogrammer?

2A) Hvis det ikke er tilfældet, er den periodiske lysende blå plet på mit kameraets skærm altså ikke en subpixelfejl. Hvad kan det så være?

Mvh.
Søren
Avatar billede beorn Nybegynder
04. januar 2007 - 10:55 #5
jeg har samme problem på min lcd derhjemme, den har enkelte pixel fejl og jeg har ikke fået taget mig sammen til at få den erstattet endnu. det sker lige pludselig.

men nogle af de pixels som er fejl med, kommer først f.eks. vis jeg viser en hel hvid baggrund i 2-3 sekunder, så kommer der to grønne pixels frem. det samme med andre farver. Fik at vide af firmaet at det var en fejl pixel som ikke kunne laves.
Avatar billede hjort4 Nybegynder
04. januar 2007 - 13:09 #6
Ok, jeg må acceptere fejlen og lære at leve med det, som så mange andre:)

Af ren interesse, hvordan fungerer det så teoretisk, når pixelfejl først kommer til syne efter et stykke tid og kun på bestemte baggrunde.

Min logiske sans siger mig, at en pixelfejl/subpixelfejl er død og altid vil være en bestemt farve uanset brugdtid og baggrund.

- Søren