Avatar billede mr_bula Nybegynder
21. december 2006 - 13:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Understøtter IE6 ikke?

Har netop lavet en hjemmeside, som ser ens ud i IE og FF, troede jeg... Jeg har IE 7 på min computer og der ser det ud som det skal men så tjekkede jeg siden fra en computer med IE 6, og så spiller den pludselig ikke helt :(

Understøtter IE6 ikke transperante png billeder?
Understøtter IE6 ikke min-height eller height= 100%?
Mine kasser er større i IE6 end IE7 og FF... Nogen bud hvordan det kan fixes?
Avatar billede mr_bula Nybegynder
21. december 2006 - 13:34 #1
Okay mht kasserne er det løst.. Også svært for jer at skulle give et kvalificeret svar uden at se noget kode
Avatar billede amews_aj Nybegynder
21. december 2006 - 13:37 #2
Nej IE6 understøtter ikke transperante png billeder
Du må bruge andet format, fx gif
Avatar billede pidgeot Nybegynder
21. december 2006 - 13:39 #3
1) IE6 kan godt finde ud af transparente PNG, men som udgangspunkt kun så længe det er "simpel" transparens, dvs. ikke en alpha channel - er der en sådan, skal der et specielt JavaScript til. Søg på Google el. lign. efter pngfix for at finde scriptet.

2) min-height understøttes ikke. height:100% gør, men husk at alle elementer udenom også skal have denne specificeret så den ved hvad de 100% skal beregnes udfra (det inkluderer også <html>).
Avatar billede amews_aj Nybegynder
21. december 2006 - 13:42 #4
pidgeot: Nå det lyder som om du har lidt mere viden omkring de .png billeder i IE6 ;). Så må du hellere tage over herfra ;)
Avatar billede mr_bula Nybegynder
21. december 2006 - 13:48 #5
ok troede bare at min-height var en af IE's selvlavede funktioner, men har fundet dette hack:
min-height:500px;
height:auto !important;
height:500px;

Har ikke testet endnu, da jeg lige har formateret min computer og først skal til at installere programmerne.

png billedet bliver bare til et gif billede så.

Tak for hjælpen, smid et svar
Avatar billede pidgeot Nybegynder
21. december 2006 - 14:04 #6
Går ud fra det var henvendt til mig...
Avatar billede olebole Juniormester
21. december 2006 - 14:43 #7
<ole>

Du kan bare gemme dine billeder som PNG8 i stedet for PNG24 ... så vidt jeg husker fylder PNG'er oftest lidt mindre end tilsvarende GIF'er  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede janegil Nybegynder
16. oktober 2007 - 11:53 #8
olebole: Men PNG8 betyr vel at man gir avkall på 8-bits alfakanal - man får samme 'digitale' hakkete transparens som i GIF? Så kan man for alle praktiske formål like gjerne bruke GIF? (Hadde det gjennomsiktige så enda blitt hvitt i stedet for grått - http://www.hsjonleik.fo/program.test.htm)
Avatar billede pidgeot Nybegynder
16. oktober 2007 - 13:48 #9
Ja og nej. Du får samme gennemsigtighedsmodel normalt, men som han også skriver, så fylder PNG'en typisk lidt mindre.

PNG-8 har reelt mulighed for en lidt større grad af alpha end GIF alligevel - dog er det knyttet til de individuelle paletteindeks, fremfor de enkelte pixels, og det er nok de færreste programmer der rent faktisk laver den slags PNG'er.

Har man brug for reel alpha, ja, så er det PNG-24 man skal have fat i, og der kommer PNG-fixet ind i billedet for IE6.