Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 16:57 Der er 60 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke starte op.

Jeg var saa dum at jeg lige ville checke grafik kortets blaeser for stoev. Efter jeg har sat det ind igen og starter op siger den noget med at den mangler etellerandet/system32/configuration (i den dur) og at jeg skal proeve med xp cd og trykke r for reparer. Dette goer at der kommer en blaa skaerm og noget med at proeve at skifte skaermkort eller driver. Jeg har maaske vaeret lidt for haardhaendet i min behandling af kortet og kommet til at stoede kraftigt tilkabinettet en gang. Nu bipper den bare naar jeg starter den op (altsaa en vedvarende biiiip tone.)

Er der en venlig sjael der kan hjaelpe og evt svare paa om det bare er et nyt grafikkort der skal til?

Al hjaelp modtages med kyshaand.
Paa forhaand tak.

Jens
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 17:19 #1
Hvis Win-XP ikke starter op p.g.a. af nedenstående fejl, kan systemfilen reddes så man undgår geninstallering af hele computeren.

-------------------------------------------------------------------------- ---------
"windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
\windows\system32\config\system

du kan forsøge at reparere denne.................osv osv
-------------------------------------------------------------------------- ---------
LØSNING:

Filen "SYSTEM" som ligger i mappen "CONFIG" ligger også i mappen "REPAIR"

Det man så kan gøre er:

1: Boot op på XP CD'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i de fleste tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
5: Genstart computeren
6: Vuptiii XP starter op igen
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 17:21 #2
Ps. Jeg har det fra E. aner ikke hvem som skrev det.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 17:25 #3
@gotfred
Tusind tak fordi du gider svare. problemet er nu bare den bippen der varer ca 5 sek og stopper i 2 og bipper igen. Jeg kan ikke starte noget som helst op lige nu. Har jeg oedelagt noget ved grafikkortet der kan goere dette? Jeg ville vaere meget ked af at skulle installere alt igen.
Avatar billede loppehund Nybegynder
20. december 2006 - 17:27 #4
sidder grafikkortet som det skal?
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 17:32 #5
@loppehund
Det skulle jeg mene, har checket flere gange.
Avatar billede loppehund Nybegynder
20. december 2006 - 17:32 #6
Tjek "tappen" låser kortet
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 17:35 #7
Ja den klikker som den skal
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 17:42 #8
loppehund er nok inde på noget af det rigtige. Har du et andet grafikkort at
prøve med? Det betyder ikke så meget hvad det er for kort, det er kun for at se,
om din PC så vil starte op. Det store problem er, den besked du fik, hvis det er
grafikkortet. Men der er jo ikke andet at gøre, end at forsøge.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 17:55 #9
Ja jeg maa da lige se om jeg kan proeve at fremskaffe et kort og vende tilbage.
Foreloebig mange tak for svarene begge to.
Jeg vender tilbage.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 19:16 #10
Har lige proevet med et nyt kort. Kan stadig ikke goere noget som helst. Og den biiiper og biiiiper hele tiden..
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 19:49 #11
Et mærkelig problem. Det var IKKE dumt at tage grafikkortet ud for at undersøge
blæseren for støv. Det skulle ikke give problemer når man sørger for, at sætte
det rigtigt i igen. Kan du komme ind i Bios.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 19:51 #12
Kan som sagt ingenting lige nu. Ingenting kommer op paa skaermen nu. Blaesere koerer og den bipper stadigvaek hele tiden. Ingenting paa skaermen...???
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 19:53 #13
Saa for at opsummere, har kunnet faa information paa skaermen, men det er ikke tilgaengeligt nu. Kun bippen og blaesere der koerer
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 19:58 #14
Bare du ikke har beskadiget dit bundkort. Prøv, at resette din bios enten ved at
flytte frem og tilbage på den jumper, som sidder i nærheden af batteriet, eller
tag batteriet ud i 20? minutter.
Du kan også bare for at prøve, slukke og tage strømstikket fra i ca. 2 min.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 20:02 #15
Nu ved jeg ikke liiige hvor batteriet sidder og hvis jeg proever dette, hvad kan saa ske med alt hva jeg har liggende paa min pc? Jeg har haft stroemstikket fra mens jeg skiftede kort, men formoder at du mener resette og slukke i 2 min?
Men hvordan goer jeg?
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 20:09 #16
Batteriet som sidder på bundkortet, er et lille sølvfarvet batteri, af den
slags man sætter i ure, bare lidt større. Der sker ikke noget med din opsætning,
den får slet ikke strøm fra batteriet. Det er bare til uret, og bios.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 20:13 #17
Ok, saa ved jeg da hvor det lille batteri sidder, men den lille jumper du omtaler.. For at vaere aerlig saa aner jeg ikke hvad jeg skal kigge efter
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 20:18 #18
Så er det nok mere sikkert bare at tage batteriet ud, så går bios tilbage til
de informationer den er født med. Det er jo ikke sikkert det hjælper, men vi er
jo nød til at begynde et sted. Og i din situation, er det svært, at se andre
steder.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 20:42 #19
Heller ikke at tage batteriet ud i 20 min hjalp. Stadig biiipp.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 20:47 #20
Den er sgu svær. Kan slet ikke forstå at du efter den meddelelse med system32,
ikke kan komme i bios. Har du prøvet at starte op med din WinXP?
men det kan du vel heller ikke?
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 20:53 #21
Nej det kan jeg heller ikke, ogsaa maerkeligt for mig at jeg kunne komme ind i noget der lignede et skaermbillede og pludselig efter et af skiftene af kortet (det gamle) kan jeg ikke.
Den bippen, kan den tyde paa at bundkortet er beskadiget, ha vaeret ude for nogle bump i sin tid (saadan er det med en 2 aarig i huset) og hvad vil det i givet fald betyde? Altsaa et nyt kort, men hvad med alt paa pc'en?
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 20:59 #22
Det er desværre ikke til at sige, hvad som er galt. Har du mere end een ramblok,
så tag den ene ud, på skift. Hvis du kun har en, så prøv, at sætte den i et andet slot.
Men vær forsigtig, så du sætter dem rigtig, så tappene i siderne klikker i af sig selv.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 21:22 #23
Jeg proevede med ram'ene og nu kan jeg komme ind i et skaermbillede hvor der staar noget med primary master osv. saa staar der CMOS checksum error - Defaults loaded.
Og nederst Press F1 to continue, DEL to enter SETUP

Nu begynder det da at ligne noget, men jeg venter lige med at gaa videre til jeg ved om jeg skal trykke F1 eller hvad.

Nu er jeg lidt optimistisk.
Avatar billede loppehund Nybegynder
20. december 2006 - 21:26 #24
load bios til default
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 21:28 #25
Ja tryk på F1 og se hvor langt du kan komme. Måske kan du løse problemet med en "repair" ? Du får recepten hvis det bliver aktuelt.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 21:37 #26
Nu er jeg inde paa mit normale skaermbillede, dog skal grafik kortet lige saettes op og saadan.
Der er nogle popups med systemet er genoprettet efter en alvorlig fejl. Ogsaa et med genoprettelse af registreringsdatabasen.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 21:44 #27
Jeg tror du skal køre en "repair" Hvis du starter op på din WinCD og trykker på
"Install" så får du to muligheder. Windows fortæller dig, at der allerede er
et styre system og spør, om du vil forsøge at reparere, eller om du vil lave en
nyinstallation. Her skal du vælge at REPARERE. Så får du en ny windows installation
uden at miste dine  programmer. Hvis du gør det, så hav nøglen parat.
Avatar billede loppehund Nybegynder
20. december 2006 - 21:47 #28
husk hvis du afvikler en repair, så skal du installere alle Windows updates da den "nulstiller" systemet påd et område..
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 21:49 #29
Ja den glemte sig at tage med.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 21:50 #30
%¤## pokkers med de stavefejl.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 22:04 #31
Har trykket paa install og faar et billede op der siger min version er nyere end den pa cd'en og hvis jeg sletter den nye version kan filer og indstillinger ikke gendannes. Jeg gaar ud fra at det var det loppehund mente og at det er ok at fortsaette uden at mine programmer osv forsvinder
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 22:08 #32
Fortsaet knappen er greyed out, saa jeg kan ikke fortsaette.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 22:10 #33
Nok fordi jeg ikke har genstartet pc'en.... DOOH
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 22:10 #34
Nej loppehund mente updates fra microsoft. Men hvordan kan du have en version
af windows, som er nyere end den på din winCD? det er vel der nøglen ligger.
Men hans ide med at loade bios defaults er god nok, eller rettere optimized defaults.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 22:16 #35
Ja, jeg tror nok jeg forstod det med updates. Altsaa jeg er sikker paa at det er samme winxp cd jeg altid har brugt, men den sagde at min version var nyere, maaske noget med updates og service pack2. Original cd.
Men jeg gaar ud fra at jeg genstarter og trykker F8 og finder et eller andet med install, eller skal jeg bare lade den koere fra cd'en i opstarten indtil der kommer noget vi kan bruge?
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 22:21 #36
Hvis din winCD ikke er den samme, kan der gå kuk i det. Kan du komme ind i
windows og højreklikke på "Denne computer" og se hvad modellen er?
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 22:25 #37
Det vil jeg lige undersoege om jeg kan, men det er samme wincd som altid...
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 22:27 #38
loppehund havde lagt dette råd i et andet link, men jeg tror det er til dig.
Jeg ville vente med den repair til den sker igen.

Start evt. med at gå i START > KØR og skriv sfc /scannow

Hav XP CD i drevet og husk mellemrummet mellem c og /
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 22:29 #39
Jeg kan godt komme ind og se hvad den hedder. og licensen.
service pack2, cd'en er med service pack1
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 22:33 #40
Godt nok, så skal du låne en winCD magen til, for at køre en repair.
Men prøv loppehunds forslag.
Avatar billede loppehund Nybegynder
20. december 2006 - 22:37 #41
Tak for rettelse gotfred ;D
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 22:39 #42
Er igang med scannow. Forstaar ikke helt det med cd'en. Det er den oprindelige cd og min winxp er paa et eller andet tidspunkt via microsoft's opdateringer blevet opdateret til service pack 2. Vil det sige at min wincd kun er god til naar jeg som nu koerer scannow og hvis jeg en dag skulle faa brug for at installere helt fra nyt?

Men som jeg laeser det nu koerer jeg scannow og saa laver jeg ikke repair med mindre det ikke kan undgaaes?
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 22:43 #43
Så vil jeg foreslå dig, at slipstreame SP ind i din windows. Det er fuldt lovligt,
og så har du en winCD som passer:Slipstream:    http://www.dailyrush.dk/features/guides/871/
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 22:45 #44
SP2 naturligvis. Nogle mener, det er nemmere med denne freeware:
http://www.nliteos.com/
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 22:50 #45
loppehund - Jeg vil lokke dig til at se på dette link:
http://www.eksperten.dk/spm/751618
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 22:53 #46
Scannow er faerdig og jeg gaar ud fra at dette er enden paa en lang problem aften for mig...
Med mindre jeg hoerer andet siger jeg mange tak for hjaelpen begge to.

Hvordan er det nu med point og saadan? laegger i et svar som jeg godkender eller?
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 22:56 #47
Ja tak gerne. Men har du flere spørgsmål, så gå bare ind på den samme tråd igen.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 23:07 #48
Tak for behandlingen og ikke mindst taalmodigheden. Meget vaerdsat.

Jens
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 23:09 #49
Takker:)
Avatar billede loppehund Nybegynder
20. december 2006 - 23:14 #50
Hjalp sfc /scannow??
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 23:16 #51
Jamen den scannede og der skete ikke mere efter det. Jeg er inde paa mit "normale skaermbillede nu. skal installere grafik og saadan, saa jeg tror jeg er good to go. Laeg et svar loppehund. hvis du kan.
Jeg haaber det var det for nu.
Avatar billede loppehund Nybegynder
20. december 2006 - 23:17 #52
Det er forsent at smide et svar nu. Point betyder intet, men er mere interesseret i om mit forslag om SFC /Scannow løste det
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 23:20 #53
Der kommer ingen fejlmeddelelser eller noget ihvertfald. Alting ser ud som foer bortset fra at jeg er noedt til atinstallere drivere igen og saette uret og saadan.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 23:21 #54
loppehund - Jeg troede ikke du tog point, derfor har jeg bare taget imod dem.
Men hvis du ønsker det, får du det halve.
Avatar billede loppehund Nybegynder
20. december 2006 - 23:21 #55
Ikke hvis du kun har brugt SFC /Scannow

Det resetter intet
Avatar billede loppehund Nybegynder
20. december 2006 - 23:22 #56
gotfred - betyder nada ;D
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 23:22 #57
Nej,men jeg havde batteriet ude paa et tidspunkt.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 23:24 #58
loppehund > Jeg er ikke helt med, nada?
Avatar billede loppehund Nybegynder
20. december 2006 - 23:25 #59
nada = intet = behold du bare point.

ntunxun - du skal ikke hente opdates efter det du har lavet. Måske skal uret stilles, men ikke andet.
Avatar billede ntunxun Nybegynder
20. december 2006 - 23:27 #60
Ikke updates, men bla driver til lydkort og grafikkort. Xp versionen er den samme som foer alt dette skete, med de updates indtil da, sa no problems... tror jeg
Avatar billede off-line Nybegynder
20. december 2006 - 23:28 #61
loppehund > OK:)