Avatar billede jammerlab Nybegynder
19. december 2006 - 13:36 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Forstørrelse af billeder

Hej derude... er der nogen der kender et firma på sjælland som forstørre digitale billeder, og kan smide dem i remmer? Vi snakker stor størrelse... plakat størrelse...

- På forhånd tak.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2006 - 13:38 #1
Hvis du ikke finder noget på sjælland, kan du jo altid få det tilsendt direkte fra http://www.pixum.com
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2006 - 13:40 #2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2006 - 13:43 #3
Og hvis det skal være eksklusivt, kan de printe på Canvas lærred op til 60x80 cm, monteret på en træramme: http://www.pixum.dk/?act=shop&fpid=5560&ktw=73381efad0b8334ea841fd5d0c8fa60a

Stadigvæk sendt til døren.
Avatar billede jammerlab Nybegynder
19. december 2006 - 14:06 #4
Er det en forhandler du selv har erfaring med?
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
19. december 2006 - 14:15 #5
Cool, det var lige et link jeg selv kunne bruge. :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2006 - 14:15 #6
Rimelig. Jeg har ikke mere end 3 bestillinger over de sidste 2 år hos dem.

Men det har været større mængder, og jeg har absolut været tilfreds.

Af sidste omgang fik jeg iøvrigt netop et "Canvas" print på ramme hjem, og det er ret flot. Dog skal man virkelig tage højdde for forholdet og ombuk på rammen, så der ikke er dele af motivet der bukkes om hjørnet på rammen.

Almindelige fotos kommer få dage efter bestillingen. De store kan godt lade vente en hel uge, mens Canvas rammen tog hele 3 uger at få.
Avatar billede jammerlab Nybegynder
19. december 2006 - 14:23 #7
Okay det er jo nok det der Canvas jeg leder efter ... jeg ville jo gerne havde den på en ramme.. hjælper de hvis man nu ikke har taget forbehold for størrelserne osv? Det ville ærve mig ret meget hvis jeg fik et billeder og som du siger en del af motivet bare er gemt væk
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2006 - 16:07 #8
Billedet bliver printet ud på et lærred i det bestilte mål.

Og som de skriver: "As the image is wrapped around the side of the wooden frame, please leave at least 3cm per side around the most important parts of the subject."

Så de yderste 3 centimeter der bukkes om rammen, skal helst ikke indeholde detaljer, der er vigtige for billedet.

Det jeg fik lavet var et portrætbillede, og der er et øre i den ene side der er bukket om hjørnet (Rammen er ca. 12mm tyk), hvilket iøvrigt giver en ret sjov effekt, da hele øret jo er synligt. Så når man kommer gående, får man en lille 3D effekt :-)

Er der baggrund yderst i rammen (f.eks. skov og strand), bliver det til et flot billede.

Men de har jo en del størrelser:

Canvas print 20x30
Canvas print 30x40
Canvas print 40x60
Canvas print 60x60
Canvas print 60x80

Det vigtige er så, at billedet er i størrelsesforhold 3:4 ved 60x80 cm, eller er 1:1 ved 60x60.

Er der stor fravigelse, skal man nok ind i et billederedigeringsprogram og "forlænge" baggrunden i den ene eller anden retning, så billedet passer.
Mindre afvigelser vil ikke kunne ses (Propertionerne holdes - der er bare mere ombuk).
Avatar billede jammerlab Nybegynder
19. december 2006 - 18:02 #9
Hehe bær over med mig trækker lidt mere viden ud af dig lydr som om du har styr på det :P Hmm jeg er ikke så god til det med mål... en del af billederne er 3264 x 2448 og resten er 2816 x 2112 hvordan for jeg styr på om de vil kunne bruges på de mål vi snakker om?
Avatar billede doggy82 Praktikant
19. december 2006 - 19:04 #10
Begge de mål er 4:3 (I tværformat)
Avatar billede jammerlab Nybegynder
19. december 2006 - 20:00 #11
Så det vil sige at dimensionerne ikke passer?
Avatar billede doggy82 Praktikant
19. december 2006 - 22:34 #12
Jo det gør de :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. december 2006 - 23:46 #13
Størrelsesforholdene angives ved laveste fællesnævner.

3:4 - hvis billedet er 3 cm. bredt, er det 4 cm. højt. Det skulle være til at forstå.
Men det er samme målforhold, hvis billedet er dobbelt så stort - altså 6 cm bredt og 8 cm højt.

Det er samme forhold der gør sig gældende på de europæiske papirformeter.
A0 er dobbelt så stort som A1 som er dobbelt så stort som A2 som er dobbelt så stort som A3 som er dobbelt så stort som A4 som er dobbelt.... :-)

Men de har ALLE samme størrelsesforhold - i modsætning til det Amerikanske "Letter" format, der ligner A4, men er smallere og længere.

Eller sagt med en matematisk formel - (højdd/4)x3=bredde - så længe højde er det største tal.

Så billederne er helt i orden - det eneste problem du så har, er at Pixum skriver:

Recommended resolution:
2559x3346 pixels (8,0 MegaPixel)

Det er gældende for det store på 60x80cm. Dine billeder er altså så lav opløsning, at du vil kunne se de digitale "hakker"/pixels på så stor en forstørrelse.

Dem på 3264x2448 er nu så tæt på, så jeg tvivler på det bliver et problem.

Men dem på 2816x2112 er altså for dårlig opløsning til 60x80, med mindre man må kunne se pixels´ne.

Ellers skal du ned i 40x60 cm - her er tallene 1772x2559 pixels (4,0 MegaPixel)
Men så er vi i størrelsesforhold 2:3, og ikke 4:3.

Skal vi igen holde målstokken der passer til dine fulde billeder, kommer vi så helt ned i 30x40 cm, der jo netop er 3:4 formatet.
Avatar billede jammerlab Nybegynder
20. januar 2007 - 14:26 #14
Bliver så forvirret af deres størrelse...
9 cm, 10 cm, 11 cm, 13 cm, 20 cm på normale billeder... er det så cm i længden? Sidder med nogle billeder i hånden de er 15cm lange... og ikke specielt store... så må 9 cm da være vildt små
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2007 - 09:46 #15
Det er størrelsen i højdden.

I 80´erne var det normalt med billeder der var 9 cm i højdden  og mat overflade fra fotohandleren.
I 90´erne var det generelt 10 cm og "blank" overflade. Så det er de størrelser du husker fra fotohandleren.

I dag bliver man dog skuffet over dem der er 9 cm. i højdden.

Bredden afhænger så af dit billedes format.

I denne FAQ kan du se lidt mere... http://www.pixum.dk/?act=helpnew&faqid=593

Det hedder altså 9x13cm eller 10x15cm...
Avatar billede jammerlab Nybegynder
21. januar 2007 - 20:35 #16
Du skal havde mange tak... du har været til en stor hjælp! :) Smit et svar og lad os få lukket... jeg er klar til at bestille hehe ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2007 - 20:46 #17
Jammen så god fornøjelse... - fik sidste sending derfra i går - leveret på 2 dage.

Det tager noget længere tid med Canvas print...
Avatar billede pertniclas Nybegynder
07. juni 2012 - 18:58 #18
Printing-1 er et professionelt business-trykkeri, som er specialiseret i minimale oplag (fx én enhed). De tilbyder plakattryk, tryk på canvas og meget andet: http://printing-1.dk/laerred/