Avatar billede drgraa Nybegynder
13. december 2006 - 10:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Parknet Multicast

Er lige kommet på parknet, så det er super...

Min firewall opsnapper multicast signaler som følgende:

Chain           INPUT
Iface           eth2
Proto           2
Source           10.17.139.1
Src Port      2
Destination  224.0.0.1
Dst Port      2

Er der nogen der ved/kan gætte på, hvad det er? TV/radio signal?
Avatar billede redhack Nybegynder
13. december 2006 - 11:09 #1
Her er hvad jeg har kunnet støve op:

Compressnet Management Utility: compressnet/tcp is a protocol that is used to compress TCP connections for WANS. It used two ports to compress tcp conections, one to send the compressed TCP connection data through, and one used for the management of CompressNet. This is a commercial product only.

If packets are attempting to connect to compressnet ports, it is likely to be part of a sscan attack.

Jeg har dog ikke kunnet finde mere info om det program.
Avatar billede redhack Nybegynder
13. december 2006 - 11:10 #2
Glemte lige at nævne at det bruger port 2 og 3 tcp.
Avatar billede drgraa Nybegynder
13. december 2006 - 11:22 #3
Men firewall'en detektere protokollen som 2 og ikke TCP.
Avatar billede drgraa Nybegynder
13. december 2006 - 11:31 #4
Skulle nok også lige fortælle at 10.17.139.1 gateway'en (for vores boligblok - gætter jeg på).
Avatar billede jarlskov Nybegynder
13. december 2006 - 22:26 #5
IP-adressen er en velkendt multicast-adresse, 224.0.0.1
Den betyder "All systems on this subnet":
http://www.iana.org/assignments/multicast-addresses

Protokolnummeret (2) er "IGMP":
http://www.iana.org/assignments/protocol-numbers

IGMP er en protokol, som bruges til at afgøre hvilke multicast-stream du skal have.

Det spændende spørgsmål er så hvilke multicast-streams Parknet vil stille til rådighed for dig. Det kan du finde ud af ved at downloade noget multicast-software.
Det kunne som du skriver godt være streamet TV eller radio. Spændende...

Mit gæt er at de ikke har nogle multicast-streams at tilbyde - de har bare glemt at slå IGMP fra i deres switch.
Avatar billede drgraa Nybegynder
13. december 2006 - 22:54 #6
Protokolnummeret fandt jeg også her:
http://www.networksorcery.com/enp/protocol/ip.htm#Protocol

Jeg vil først prøve noget multicast-software, ellers høre Parknet hvad det er.