Avatar billede labs Nybegynder
12. december 2006 - 12:11 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Installation af C5 på E-drev

Hej.
Jeg har forsøgt at installere Navision C5 på min SBS server2K3.
Men i dette tilfælde hedder mit std.drev E og ikke c som normalt, og det kan jo ikke ændres uden ny installation.
Dette medfører en fejl så jeg ikke kommer nogen vejne. og installationsprogrammet kommer med em meddelelse om at den ikke kan finde C\:
Er der en måde at få den til at installere selv om mit drev hedder E.
(jeg har forsøgt at lave et share på drevet som C$ men det hjalp ikke)
På forhånd tak.
Avatar billede ebe Praktikant
12. december 2006 - 13:01 #1
nu er jeg ikke helt sikker jeg husker rigtig, men jeg mener jeg har flyttet c5 til en anden maskine ved bare at kopiere hele mappen incl. alle regnskabsdata over.. om det kan lade sig gøre at flytte den til e: drevet og køre derfra, er da et forsøg værd.
Avatar billede labs Nybegynder
12. december 2006 - 13:08 #2
Forsøgte at gøre det, men den laver dog enkelte entries i registreringsdatabasen, så det gik ikke rigtigt. Men når den er installeret fungerer det fint når man skal restore sine data.
Avatar billede kbodata Nybegynder
12. december 2006 - 14:59 #3
Hej labs
Jeg har haft præcis det samme problem. Jeg løste problemet ved at lave en share på E-drevet og mappe C: til denne share. Så kørte det. Men jeg synes det er lidt primitivt at man i installationsprogrammet har "hardcodet" en reference til C-drevet.
Avatar billede leif Seniormester
12. december 2006 - 17:35 #4
Laver C5 ting i registreringsdatabasen ?

Jeg har da massere af gange flyttet en C5 til en ny maskine uden install
Avatar billede dma Nybegynder
12. december 2006 - 20:30 #5
Det er fordi man ikke bare skal vælge Standard installation, men Brugertilpasset installation. Her kan man - nederst hvor den spørger om placering - angive en anden placering.

Fra version 3.0SP3 og frem kan man uden problemer blot kopiere mappen - med mindre man anvender ODBC-interface til C5 (hvilket der ikke er mange der gør). Det den laver i registry er generelt ikke interessant.
Avatar billede kbodata Nybegynder
12. december 2006 - 21:20 #6
dma: Selvom om man vælger brugertilpasset installation i c5 version 4.0 og angiver en anden placering end standard forudsætter den stadig at der er et C-drev tilstede. Derfor skal det valgte drev mappes til et C-drev.
Avatar billede tietgen Nybegynder
13. december 2006 - 21:53 #7
Til dma
Når du siger ODBC-Interface er det så fx tilkøbte ODBC-koder til C5 i form af drivere fra firmaet: Simba Technologies Incorporated dvs. c5drv32.dll som typisk bliver lagt i undermappen til C:\5 - "ODBC"?
Avatar billede dma Nybegynder
14. december 2006 - 06:55 #8
1. Du har vel ikke en maskine helt uden C-drev, vel? Den bruger måske noget plads til temporære filer på et c-drev, men du kan altid installere på et andet drev alligevel. Jeg plejer dog at råde til - når det drejer sig om installation på en server - at man installerer på serveren og her på det fysiske drev - og ikke det mappede drev. I visse situationer kan der nemlig være problemer med programmet til at indlægger koder med C5Koder.exe - selv som administrator - hvis man på serveren installerer på et mappet drev.

2. Ja, det er den odbc-driver jeg tænker på.
Avatar billede labs Nybegynder
14. december 2006 - 10:53 #9
dma: Jo jeg har en server hvor der ikke er c-drev, det hedder E.

Jeg har kopieret hele mappen over fra en gl full backup, og kopieret den nye database over, og det ser ud til at det kom til at virke. Takker for svarene.
Mvh
Avatar billede dma Nybegynder
14. december 2006 - 19:23 #10
Hmm, ikke noget C-drev - det er virkelig usædvanligt. Men godt at du fandt en løsning.
Avatar billede kbodata Nybegynder
14. december 2006 - 20:54 #11
dma: Det er ikke så usædvanligt som du tror. Jeg støder af og til på det. Og C5 kan IKKE installeres på den undtagen, at man danner et share som man mapper til c-drevet, men selvfølgelig stadig installerer C5 på serveren.
Avatar billede dma Nybegynder
14. december 2006 - 22:16 #12
Ok. Jeg har bare arbejdet med C4, XAL, C5 siden 1988 og er kun stødt på en sådan konfiguration 1-2 gange. Det er absolut ikke standard og ikke tilrådeligt at konfigurere sin server så der ikke findes noget C-drev... Jeg kender flere andre programmer der har lignende problemer!!
Avatar billede kbodata Nybegynder
14. december 2006 - 23:11 #13
dma: Det skyldes kun primitiv software udviklng. Det bør ikke være et problem kun at have et E-drev. Men fakta er desværre at du har ret !!!