Avatar billede tvc Seniormester
04. december 2006 - 22:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Undersøgelse af celleformatering

Hej

Findes der en let funktion der kan undersøge om der på en celle er anvendt kant, fyldfarve m.v.?

Hilsen

TVC
Avatar billede kleindk Nybegynder
05. december 2006 - 09:27 #1
prøv at bruge =celle(infotype;reference). Forklaring på typer og referencer findes i hjælp funktionen.
Avatar billede tvc Seniormester
05. december 2006 - 09:40 #2
Det har jeg prøvet men jeg kan ikke få den til at undersøge om der er kant eller fyld i cellen.
Avatar billede mrjh Novice
05. december 2006 - 13:22 #3
Her er forløbig en funktion som checker for kanter og farver i et angivet område.
Kaldes sådan f.eks : erformat(A1:C1)

Indsæt et modul og kopier funktionen ind heri.

Public Function ErFormat(rng As Range)
For Each celle In rng
    With celle
        If .Interior.ColorIndex <> xlNone Then farve = "farve & "
        If IsNull(.Borders.Value) Or .Borders.Value = 1 Then kanter = "kanter & "
    End With
Next celle
    If farve = Empty And kanter = Empty Then
        ErFormat = "Indeholder ingen af delene"
    Else
        streng = "indeholder " & kanter & farve
        ErFormat = Left(streng, Len(streng) - 2)
    End If
End Function

Det jeg bare ikke kan få den til er at opdatere ved ændring i området.
Man er nødt til at aktivere funktionen i cellen og trykke enter før den returnerer resultatet. Mystisk !!
Avatar billede tvc Seniormester
06. januar 2007 - 00:12 #4
Hej mrjh

Det virker næsten hvis bare den kunne opdateres når der ændres i formatet er den angivne celle.

Har selv prøvet med Application.Volatile men da der jo ikke ændres i inputtet opdateres funktionen jo ikke.

Hvis du kan hjælpe med det giver jeg gerne flere point.
Avatar billede mrjh Novice
06. januar 2007 - 13:40 #5
Hej tvc
som jeg nævner i min kommentar kan jeg heller ikke få den til at evaluere funktionen aut. og jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor. Har desværre heller ikke tid i øjeblikket til evt. at finde ud af det, da jeg har forygende travlt med arbejde.
Lad os håbe der er andre der har en løsning.
Avatar billede tvc Seniormester
06. januar 2007 - 23:20 #6
Mrjh

Tak for hjælpen - har også nok at se til på arbejde så lad os lukke spørgsmålet for nu.

Lægger du et svar?

Hilsen

TVC
Avatar billede mrjh Novice
07. januar 2007 - 15:06 #7
Ok. Jeg skal nok poste løsningen hvis jeg finder ud af den =:o)
Avatar billede tvc Seniormester
07. januar 2007 - 15:11 #8
Det samme her :-)

Tak for hjælpen