Avatar billede djmoose Nybegynder
01. december 2006 - 21:16 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Søgemaskine Tricky

Hvilket firma vil i anbefale til at programmere en søgemaskine der er meget omfattende. Jeg ved godt Google er noget for sig selv, men hvem vil kunne udarbejde noget der bare kunne nærme sig denne kvalitet...

Håber ikke der lyder som om jeg vil konkurrere med Google. Jeg vil bare gerne have nogle anbefalinger til firmaer, som besidder evner til at lave en ny type søgemaskine.

Kravene er at de skal være danske, også selvom det evt. kan sætte nogle begrænsninger og gerne nogle som i forvejen kender Google til hudløshed!!! Der er ingen krav til grafik, det et kun programmering...

Jeg røber endnu ikke hvad det nye er, men jeg vil takke alle på eksperten for gode indlæg igennem tiden. De er alle nøje blevet gennemlæst.
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. december 2006 - 22:03 #1
Hvis du vil op i nærheden af google, så bør du starte i universitetsverdenen, evt DTU, med baggrund i f.eks. et par PHD studier i algoritmik, højere matematik eller/og datalogi. herefter er et et såørgs,ål om finansering. Som jeg ser det, er det intet firma i dk der kunne løfte opgaven som de er i dag.

Prøv f.eks. at se hvor dårligt Microsoft klare opgaven med MSN search eller Live.com i dag deres søgeresultater er nærmest ubrugelige
Avatar billede madx Nybegynder
01. december 2006 - 22:05 #2
Hvilken type søgemaskine tænker du på - en der crawler Nettet eller en der blot crawler et site mhp. en intern søgefunktion på sitet?

Hvis det er førstnævnte type, så er de nærmeste geografisk dem der producerede Fast - som var nordmænd. De blev enten købt af Yahoo eller også var det teknologien de overtog.

Jubii har vist godtnok stadig en crawlerteknologi. Men hvad den finder og ikke finder er ikke helt klart.

Jeg mener ikke, der pt. er nogen der nærmer sig et niveau som Google/MSN/Yahoo i DK. Men lader mig da gerne overbevise :-)
Avatar billede apo Praktikant
02. december 2006 - 21:35 #3
Jubii har vist set bedre tider. Jeg tænker af og til på, om Jubii ville have været bedre i dag, hvis Thorborg m.fl. ikke havde solgt den til Lycos.

Men en dansk, robotbaseret søgemaskine på niveau med Google, og uden for amerikansk kontrol, vil i mine øjne være meget velkommen.
Avatar billede djmoose Nybegynder
03. december 2006 - 20:58 #4
Vil det være en idé at ansætte en med et overordnet ansvar og så lave den til opensource f.eks. herpå portalen.

Personen kan f.eks. sammensætte de forskellige opgave, holde styr på programmeringen, deltage i beslutninger via forums og lign. Samt derudover få nogle som f.eks. jer "Bufferzone, madx, apo" til at være admins... eller i hvert fald nogle der har en interesse i at få såden en søgemaskine op at køre...

Resultatet kunne give en ny søgemaskine i open source.... eller er det en dårlig idé...