Avatar billede simonwh Nybegynder
28. november 2006 - 12:28 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Blokere websites i et netværk

Hey alle.

Jeg har lidt problemet med denne skole jeg er startet på hvor IT-administratoren har sat en HTTPS proxy-server op der kræver authentication. Det er vildt irriterende at browse rundt, og ingen programmer har lov til at få adgang til internettet (medmindre de har specielle proxy-forbindelse's indstillinger).

Det eneste formål vores IT-administrator har er at blokere for porno-sites og diverse andre sider der ikke er relavante for uddannelsen.

Jeg er sikker på der er andre måder hvorpå man kan blokere websites på over et netværk, uden at man skal igennem en proxy-server der gør at en masse programmer ikke kan få adgang til internettet.

Kan I komme med nogle eksempler på programmer eller måske fysisk hardware der kan blokere websites på et helt netværk? Og stadig tillade programmer og andre ting adgang til internettet.

Det skal helst ikke koste alt for meget, da det er en privatdrevet uddannelse og de har ikke alverdens penge til at gøre godt med.

Mange tak,
simonwh
Avatar billede langbein Nybegynder
30. november 2006 - 17:36 #1
Å blokkere et antall porter ut og det å blokkere bestemte web adresser, det er jo egentlig to forskjellige ting.

For å blokkere for logiske web adresser a la eksempel.com så finnes det vel ikke noen annen måte enn ved hjelp av en proxy eller en "application level firewall" så vidt meg bekjent.

En pakkefirewall kan skjekke på ip adresser, men ikke på domenenavn.

Det er vel på den annen side ikke noe i veien for å la port 80 web trafikken kjøre via proxy med filtrering og så la de øvrige porter man eventuelt ønsker å ha åpne kan kjøre utenom.

Hva slags type/fabrikat brukes det til filtrering i dag ?
Avatar billede simonwh Nybegynder
28. september 2008 - 14:29 #2
Rydder op.