Avatar billede kapperman Nybegynder
28. november 2006 - 11:32 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Beskyttelse af PHP-sider?

Hejsa,

Jeg har nogen sider php og html jeg gerne vil have encoded ( hvis det overhovedet er muligt?! )

Det går egentlig bare på jeg vil have min kode hemmelig fra omverdenen når de hopper ind på siderne.

Nogen der kender et godt program til dette ?

Mvh. Kasper
Avatar billede keysersoze Guru
28. november 2006 - 11:41 #1
Der var engang en der skrev her på eksperten; Hvis man virkelig har noget der er værd at beskytte, så ved man også hvordan man kan gøre :)

Er det din html-kode der er så unik at du gerne vil have den beskyttet for php-delen af det kommer jo aldrig til syne hos klienterne?
Avatar billede beef12 Nybegynder
28. november 2006 - 11:57 #2
Jeg har selv stillet spørgsmålet for lang tid siden og fik nogle løsningsforslag:
http://www.eksperten.dk/spm/487279
Avatar billede beef12 Nybegynder
28. november 2006 - 11:58 #3
efter nærmere eftersyn er dit spørgsmål en smule anderledes. Keysersoze har rent faktisk svaret meget fint på spørgsmålet.
Avatar billede kapperman Nybegynder
28. november 2006 - 12:01 #4
det lyder fornuftigt keysersoze:) men jeg mente nu php delen. Den kan enhver tage hvis personen ville.

beef12, det er noget i den stil jeg snakker om. Kryptering af php kode. Se bort fra html delen hvis det går jer så meget på ikk;)
Avatar billede beef12 Nybegynder
28. november 2006 - 12:15 #5
Nå ok - super. Kunne mit gamle indlæg bruges?
Avatar billede onkel_satan Nybegynder
28. november 2006 - 12:17 #6
"men jeg mente nu php delen. Den kan enhver tage hvis personen ville."
Hvordan det ?
www.onk.dk/index.php indeholder noget php kode. Kan du få fingerne i det ?
Avatar billede beef12 Nybegynder
28. november 2006 - 12:18 #7
Fandt for øvrigt det her: http://www.seocompany.ca/software/free-encryption-software.html

Det er gratis...

Ellers er der et hav af muligheder hvis du google'r: http://www.google.dk/search?hl=da&q=encrypt+php+files&meta=
Avatar billede kapperman Nybegynder
28. november 2006 - 12:25 #8
onkel : man kan i hvert fald kigge i koden og ellers gemme meget af det! Det er derfor man kan forvirre med nogen programmer, som skulle krypterer og gøre kode underlig.

Jeg har kun læst lidt om det, så ved intet. Men jeg synes det kunne være smart at krypterer php kode og beskytte det på den måde overfra andre!
Avatar billede kapperman Nybegynder
28. november 2006 - 12:25 #9
beef12 : Det super:) tak skal du have.

Læg et svar
Avatar billede keysersoze Guru
28. november 2006 - 12:31 #10
hmm - kan du henvise mig til et sted hvor php-koden er synlig for klienten? Det lyder for mig på ingen måde realistisk (medmindre serveren ikke understøtter php).
Avatar billede onkel_satan Nybegynder
28. november 2006 - 12:33 #11
Nu er det jo godt nok dit spørgsmål, men jeg her stadig ikke helt med. Php koden forlader aldrig serveren så hvorfor beskytte/kryptere den ? Det skulle da lige være hvis man mistænker ens webhotel for at stjæle det.

Eller mener du den genereret html koden som man heller ikke må aflure ?
Avatar billede kapperman Nybegynder
28. november 2006 - 12:35 #12
Jeg synes i skal prøve at læse om det selv? der er allerede en masse gode links herinde omkring dette. Som sagt, jeg har kun læst om det!!!!!
Avatar billede beef12 Nybegynder
28. november 2006 - 12:38 #13
svar :-)
Avatar billede keysersoze Guru
28. november 2006 - 12:40 #14
kan du så ikke henvise til nogle steder hvor der står at man kan få fat i php-koden fra klientens side? Jeg kan kun se henvisninger til hvordan man kan kryptere php og ikke hvordan klienten kan se det.

Jeg ved ikke om vi snakker forbi hinanden, det er måske bare mig der er ved at blive langsom på mine gamle dage, men lad mig sige det igen; En klient kan aldrig få fat i php-koden - php-delen tolkes på serveren og kommer aldrig ud til klienten.
Avatar billede kapperman Nybegynder
28. november 2006 - 12:44 #15
Hvorfor så krypterer php kode, mange steder koster det endda penge? Jeg bliver selv forvirret nu heh. For jeg er sikker på det ikke handler om at skjule kode fra serveren man køber fra. Det handler om gæster der hopper ind på folks sider..!
Avatar billede onkel_satan Nybegynder
28. november 2006 - 12:49 #16
Googler kommer godt nok et hav af hits når du søger på 'encrypt php files'. Men prøv at lave søgningen 'why encrypt php files' som bekræfter min påstand (og keysersoze) om at php koden aldrig forlader serveren og derved er mere eller mindre menings løst at kryptere ens php sider.
Og det er også den konklusion jeg tror du kommer frem til hvis du fortsat graver efter info på dette område.
Men god læselyst.
Avatar billede keysersoze Guru
28. november 2006 - 12:52 #17
Det handler ikke om at beskytte php fra de besøgende - tro mig, ingen kan se php-koden (eller for den sags skyld anden serverside-kode (asp, jsp, .net...)).

Hvorfor nogle vælger at gøre det kan jeg ikke give en endeligt svar på for jeg kan ingen idé se i det - det vil gøre tolkningen af ens dokument langsommere og som sagt vil klientener aldrig få at se om det er encryptet eller ej (iøvrigt - hvad der en encryptes kan også decryptes så vil mene det er en falsk sikkerhed på for store bekostninger). Skal man endelig give en grund kan det være for, at ens kode ikke bliver overtaget af andre hvis fx man mister sin kunde og kundens nye webbureau skulle ind og lave ændringer.
Avatar billede kapperman Nybegynder
28. november 2006 - 12:59 #18
aaah på den måde :)

Ja fordi jeg ved ikke om der findes programmer til at hente php sider ned ?! Du har nok ret i keysersoze, at det er hvis man skulle skjujle det for dem man købeer server hos.

Men det store spørgsmål er så. Hvorfor laver man programmer som kan krypterer php kode ?

Jeg læste bare lidt om det forleden og hvis nogen kan hugge ens kode. Det ville da ikke være alt for fedt:)
Avatar billede kapperman Nybegynder
28. november 2006 - 13:08 #19
... jeg fandt ud af, hvis man nu laver et program i .php. Man vælger at sælge det til andre, som måske skider på copyright og alt det der.

Så kan man krypterer koden og derved kan kunden man solgte sit produkt til ikke lige gennemskue koden i f.eks. notepad.

Dog keysersoze, er jeg også ret sikker på at når man gøre det. Bliver ens php side langsommere for folk der besøger den.
Avatar billede keysersoze Guru
28. november 2006 - 13:18 #20
ingen tvivl om at siden bliver langsommere - hvor mærkbart det er reelt set for det menneskelige øje er tvivlsomt, men der vil være performance-issues ved det.

og hvorfor lave den slags programmer? ja, bare tag et kig rundt på nettet og se hvor mange ligegyldige sider, ting og programmer du reelt kan finde - det er altså ikke småting.