Avatar billede ironmaiden Nybegynder
27. november 2006 - 18:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SATA understøttelse

Hej!

Jeg ligger inde med et ASUS P4P800 - e Deluxe bundkort hvortil jeg skal have købt en ny harddisk som erstatning for to gamle, forældede ATA harddiske. Det skal være en SATA eller SATA2 harddisk, men det er så her jeg har brug for lidt hjælp for kan ganske simpelt ikke bedømme om mit bundkort understøtter SATA2 eller kun alm. SATA...
Det vil jeg så spørge om en af jer kan finde ud af for mig og hvis det er tilfældet at den kun kan køre "gammeldags" SATA, om det så er muligt at tilslutte en SATA2 harddisk alligevel og så have den kørende som SATA?
Spørger om dette, fordi SATA2 harddiske af en eller anden grund er langt billigere end SATA harddiske ;)
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. november 2006 - 18:07 #1
Den kører SATA, og ja du kan godt koble en SATA 2 disk til, og den vil køre efter SATA standarten.
Avatar billede djicep Nybegynder
27. november 2006 - 18:09 #2
Harddiskene er som regel bagudkonfortible,
Det er jo selvfølgelig op til dig ellers gå ind på www.asus.com og find dit bundkort der. Det kan være det står der
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. november 2006 - 18:11 #3
Du skal huske i BIOS at sætte den til Enhanced mode, ellers vil den disable den ene IDE kanal når du anvender SATA med XP.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. november 2006 - 18:13 #4
Brug SATA1 stikket på bundkortet som er lige ved batteriet, og ikke SATA RAID stikkene nederst på bundkortet.
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
27. november 2006 - 18:17 #5
tak for hjælpen...

#dragonknight

Så det skal forstås sådan, at når jeg tilslutter en SATA harddisk til min spand vil den automatisk disable min gamle ATA harddisk i BIOS, medmindre jeg, som du siger, enabler enhanced mode?
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
27. november 2006 - 18:19 #6
- jaja, da den jo kommer til at køre single.. :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. november 2006 - 21:37 #7
Nej ikke helt. Der er 2 IDE kanaler, og den ene af disse bliver disablet, hvis du kører med SATA disk, OG ikke har enablet Enhanced mode i BIOS.
Der kan kobles 4 IDE enheder og 2 SATA enheder til bundkortet på Southbridgen. I BIOS enhanced mode, kan alle anvendes til diske/drev.
I ikke Enhanced mode har du kun 2 IDE og 2 SATA enheder til rådighed.
Derfor sætter du selvfølgelig Enhaqnced mode disk operation i BIOS. Alt andet vil være tosset med XP som operativsystem.