Avatar billede imran Nybegynder
27. november 2006 - 13:58 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Patent på anvendelse af eksisterende teknologi

Hej Eksperter

Jeg har lige et spørgsmål til de små grå. Er det mulighed for at søge patent på en ny anvendelse af eksisterende teknologi? For eksempel hvis jeg nu havde en idé til at når man sendte en email til en mobiltelefon, så vil mobiltelefonen automatisk kunne gøre et eller andet specifikt med beskeden. Og jeg så lavede en applikation, som kunne lave de specifikke, ville jeg så have en chance for at patentere min applikation? Eller vil man bare sige: Nej teknologien findes i forvejen ergo kan man ikke patentere ideen.

Grunden til at jeg spørger er at en af mine venner har en idé til en anden slags anvendelse af en meget udbredt teknologi. Lige dén slags anvendelse som har en idé til, eksisterer mig bekendt ikke. På den anden side er det relativt nemt at lave, men med som sagt eksisterende teknologi!

Vil meget gerne høre om nogen af jer har haft nogle erfaringer med at søge patenter.

På forhånd tak
Avatar billede kotler Nybegynder
27. november 2006 - 16:24 #1
Hejsa,
Prøv at kigge på Patent og varemærkestyrelsens hjemmside:
http://www.dkpto.dk/
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2006 - 21:15 #2
Hej Imran, så vidt jeg forstår patentlovgivningen så kan du IKKE pantentere et koncept, men du kan godt patentere selve koden i en specifik applikation, altså en bestemt måde kode-mæssigt at foretage en ting på. Du behøver dog nok ikke patentere den, for andre kan uden problemer lave et tilsvarende koncept efterfølgende, blot de ikke bruger den samme kode som jer. Derfor er "first mover" effekten (altså være den første HURTIGT ude på markedet ofte afgørende, samt at prissætningen på ydelsen ikke bliver sat så¨højt at det kan "friste" andre til at tilbyde den samme ydelse, blot skrevet i anden kode end den I har brugt.

Man kan heller ikke patentere "Tekstbehandling" men koden til MS Word og måden de måske udfører bestemte funktionaliteter på kan sagtens være deres ejendom.

Ellers er det rigtigt at du skal tale med Patent- og Varemærkedirektoratet som øverste myndighed på området.

Håber du kan bruge det. Held og lykke!
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2006 - 21:21 #3
nej nej nej

kode coprigthes

det er netop ideer der kan patenteres
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2006 - 21:28 #4
Du kan ikke patentere/beskytte idéer, men kun bestemte metoder, produktionsformer, produktionsmetoder, , designs, navne mv.. Ellers var idéen til Tekstbehandling, regneark mv. nok patenteret... at flyve osv. men lad det nu bare ligge :o)
Avatar billede imran Nybegynder
27. november 2006 - 22:47 #5
Jeg har godt kigget lidt på patent -og varemærkedirektoratets hjemmeside, men for mig lyder det som om at det kun er produkter som kan patenteres, derfor denne forespørgsel. Men du arne v, mener altså at man godt kan patentere en idé. For der er netop tale om en NY anvendelse af eksisterende teknologi.
Avatar billede cybermike Nybegynder
27. november 2006 - 23:21 #6
chevadlelarmer: du kan ikke pattenter en bestemt kildekode, du har per definition ophavsretten til din kildekode. Patenter bruges til nye opfindelser, som f.eks. hvis imran havde opfundet mobiltelefonen

arne_v: Nej , ideer kan ikke pattentere, det er opfindelser. Jeg har _lige_ terpet patentloven så jeg er 100% sikker i min sag.

§1 i patentloven lov nr . 1136 af 16.11.2005
den der har gjort en opfindelse som kan udnyttes industrielt, eller den til hvem opfinderens ret er overgået har i overenstemmelse med denne lov ret til efter ansøgning at få patent på opfindelsen og derved opnå eneret til at udnytte den erhvervsmæssigt.

Tilføjelse følger så i stk 2.
"som opfindelse anses især IKKE, hvad der alene udgør:
1) Opdagelser, videnskabelige teorie og matematiske metoder
2) Kunstneriske frembringelser
3) Planer, regler eller metoder for intellektuel virksomhed, for spil eller for erhvervsvirksomhed eller programmer for datamaskier
4) Fremlæggelse af information"

Som du ser i punkt 3 er "programmer for datamaskiner" explicit undtaget fra patentloven.

og til chevaldelamer kan jg sige at designs heller ikke kan pattenteres, de kan derimod mønsterbeskyttes ligesom navne kan registreres som varemærker. Der kan _ikke_ pattenteres.

imran: Du kan ikke pattentere en ide, hvis du/din ven er intresseret kan vi godt mødes, jeg kan underskrive en NDA og vi kan gennemgå projektet sammen og jeg kan så rådgive jer med hvad i kan gøre. Kontakt mig evt på mail@mc-solutions.dk

  Mvh
Mikkel Christensen
Avatar billede hacked Nybegynder
28. november 2006 - 01:12 #7
cybermike>> Såvidt jeg husker er det ikke så sort og hvidt, som du lægger op til.
Vi havde engang en jurist med speciale i patentlovgivning ude på skolen som netop belyste problematikken vedrørende patenter på ideer, herunder software. Tit er det sammenhængen der kigges på. Jeg mener ikke, at arne_v er helt ved siden af. Lovgivningen er meget kringlet og kan (tilpasses) til egen fordel.

Her er lidt info:
http://www.dkpto.dk/brochurer/html/patent/patent_software/index.htm
http://www.dkpto.dk/publikationer/redegoerelser/patentering_af_software/patentering_af_software.htm

Et råd:  Kontakt et it-advokatfirma fx. http://www.bvhd.dk/
Avatar billede arne_v Ekspert
28. november 2006 - 03:12 #8
to bemærkninger:

1) andre lande har andre patent regler end Danmark

  i USA tager patent kontoret stort set alt

  mest berygtet er nok Amazons patent på "one click" salg

  men Microsoft har også patenteret dobbelt klik

2) så vidt jeg ved accepterer patent myndighederne i Danmark også
  patenter på en kombination af software og hardware
Avatar billede arne_v Ekspert
28. november 2006 - 03:13 #9
http://www.prosa.dk/News/index.php3?story_id=675

I Patentlovens §1 stk 2 står:

Som opfindelser anses især ikke hvad der alene udgør ... programmer for datamaskiner.

Alligevel udsteder Patent- og Varemærkestyrelsen patenter på software. De mener, at det er i overensstemmelse med loven, idet der ikke alene er tale om 'programmer for datamasker', men en kombination mellem 'programmer for datamasker' og 'datamaskiner'.

Peter Ussing, talsmand for PROSA: -Det er chokerende at se, hvordan embedsmænd ustraffet kan misfortolke loven. Det har aldrig - hverken nu eller tidligere - givet mening at tale om programmer for datamaskiner, der ikke skulle køre på datamaskiner. Hvis undtagelsen skal give nogen mening, så må software kombineret med en computer heller ikke kunne patenteres.
Avatar billede kdt217 Nybegynder
28. november 2006 - 19:03 #10
Jeg ville kontakte en advokat, som har ***speciale i 'IT'***. Det koster vel et par tusinde for en time, men det er sikkert godt givet ud.
Avatar billede langbein Nybegynder
17. december 2006 - 02:58 #11
Jeg mener at de nordiske landene har noenlunde ens patentlovgivning.

Man kan ikke patentere et dataprogram.

Det man kan patentere er i prinsipp en ide til et fysisk produkt.

Et dataprogram kan godt inngå som en del av dette produktet, slik at dataprogram og fysisk gjenstand utgjør en funksjonell enhet. Da kan dataprogrammet indirekte og til en viss grad allikevell patenteres.

De aller fleste patenter bygger jo også på kjent teknologi i en eller annen form. Det som vil være avgjørende for om en ny produktide kan patenters, det er om "produktideen" er tilstrekkelig original forskjellig fra de tilsvarende produktideer som finnes fra før. Her kaller man dette "å ha en tilstrekkelig grad av oppfinnelseshøyde".

Eksempel: Kulepennen er jo en kjent teknologi. Hvis man bygget inn en automatisk stavekontroll i denne slik at den bare kunne skrive rett, da ville dette sannsynligvis ha en slik nyhetsgrad og originalitet at dette var patenterbart. Hvis den rettskivende kulepenn var bygget over en microchip, da kunne sansynligvis samspillet mellom hardware og software og produktideen som helhet patenteres.

I norge så finnes det et offentlig kontor som kan gjøre en slik førstehånds vurdering av et produkt gratis: http://www2.invanor.no/innovasjon_norge/svo_statens_veiledningskontor_oppfinnere.html

Går ut i fra at det finnes et tilsvarende offentlig kontor i Danmark (??!)

I mange tuilfeller så er det ikke mulig å si noe med sikkerhet med hensyn til originalitet og "oppfinnelseshøyde", slik at den eneste sikre måte å finne ut av det er å sende inn en patentsøknad.

Hvis man kontakter det offentlige veiledningskontoret så finner de ofte fram til tilsvarende løsninger fra varekataloger eller fra andre patentregistre (.. joda, min siste "patent" viste seg å være tilgjengerig i opptil flere varekataloger, så selve produktideen var jo god nok. Det nærmeste jeg har vært er en prouktide som faktisk ble patentert i USA ett år i forveien, skulle det vise seg. I tillegg til en god ide så skal man faktisk også ha litt "hell og lykke".
Avatar billede langbein Nybegynder
17. december 2006 - 03:02 #12
Ser ellers noe info her: http://www.dkpto.dk

"Ønsker du hjælp?
Kontakt kundecentrets erfarne medarbejdere på hverdage mellem kl. 9 og 16 på telefon 43 50 83 01 eller på pvs@dkpto.dk"
Avatar billede imran Nybegynder
23. januar 2007 - 15:56 #13
Langbein--> Smid et svar, så får du point og Tak for hjælpen