Avatar billede kontrol Nybegynder
22. november 2006 - 18:16 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Defekt bundkort eller cpu ?

Hej, jeg har store problemer med min pc.

Cpu.: p4 3.2GHz
Bundkort.: Asrock P4S61

Når jeg starter windows xp kommer den ca. halvvejs, og så fryser den. Hvis jeg

sætter cpu'en i en anden pc, virker den fint. Det virker dog også fint hvis jeg

sætter en P4 2.53GHz i ASrock bundkortet. ALLE andre dele er prøver udskiftet.

Jeg har også prøvet at sætte FSB ned til 133MHz, for at få samme busfrekvens som

2.53GHz'eren.

Hvad kan problemet være ?
Avatar billede wolfborn Nybegynder
22. november 2006 - 21:29 #1
Har du tjekket manualen, om dit Asock bundkort er kompatibel med din p4 3.2 GHz?

En erfaring jeg har med skift af hardware er at windows kan nogle finde på at fryse hvis man skifter harddisken over i en anden pc. Det samme problem kunne sikkert opstå hvis du udskifter processor, uden at geninstallere dit styresystem.
Avatar billede simlau Nybegynder
22. november 2006 - 23:20 #2
Prøv at lave en BIOS update på dit bundkort, du kan hente den nyeste her:

http://download.asrock.com/bios/478/P4S61(2.50).zip

Dit bundkort understøtter den processer i følge deres hjemmesiden:

http://www.asrock.com/support/CPU_Support/show.asp?Model=P4S61

Du har teste din ram i en anden computer???
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2006 - 00:20 #3
start med og bios opdater dit bundkort og se om det hjælper .
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. november 2006 - 02:25 #4
Det bundkort kan håndtere en 3.2 GHz CPU både i Northwood såvel som i Prescott version.
Opdatering af BIOS er ikke "bare" noget man gør. Der skal gerne være en god grund til det. Derfor skal du mener jeg du først skal ind i BIOS, og der trykker du F9 for default values, og efterfølgende trykker du F10 for at gemme ændringen. Genstart maskinen, og fortæl om det hjalp på boot.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. november 2006 - 02:27 #5
Når du skriver den kommer halvvejs, hvad betyder det helt nøjagtig ?

Er den færdig med BIOS boot, og er kommet med XP splash screen, eller kommer den ikke så langt ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. november 2006 - 02:29 #6
Jeg tvivler meget stærkt på at det er CPU der er i udu.
Avatar billede kontrol Nybegynder
23. november 2006 - 06:12 #7
Ja, den har kørt med denne cpu.

Ja, jeg har prøvet med andre ram, en anden psu, en anden HD, et andet dvd-drev.

Jeg har været inde at læslle mig det er bios'en.e om biosopdateringen, p.t. kører jeg med version 2.5, såjeg kan ikke forestille mig.

ja, den bliver færdig med at indlæse bios, halvvejs er der hvor den blå streg kører. Den crasher ikke, bare fryser
Avatar billede kontrol Nybegynder
23. november 2006 - 06:15 #8
hovsa
**********
Jeg har været inde at læslle mig det er bios'en.e om biosopdateringen, p.t. kører jeg med version 2.5, såjeg kan ikke forestille mig.
**********

Jeg har været inde at læse om biosopdateringerne, p.t. kører jeg med version 2.5, så jeg kan ikke forestille mig det er bios'en.
Avatar billede kontrol Nybegynder
23. november 2006 - 17:15 #9
Kommentar: dragonknight

Jeg har prøvet at loade default i bios. Det hjalp ikke.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. november 2006 - 10:54 #10
Når den kommer til der hvor den blå streg kører fra venstre til højre, så er BIOS boot færdig, og XP påbegynder næsten det samme som BIOS boot.
Det er tilsyneladende der den stopper, og derfor tror jeg ikke det er CPU'en. Den virker jo også med 2,54 GHz CPU.
Det kan have noget at gøre med at den ikke kan klare power requirement for 3,2 GHz CPU'en. Det kan skyldes bundkort (måske en BIOS opdatering) eller din strømforsyning.
Har du testet med en anden strømforsyning. ?

XP er ret kræsen med RAM, og du indikerer at du har testet med andre RAM, men har du også kørt med blot en klods RAM ?

Kan du få den til at boote til fejlsikker tilstand (F8 under boot) ?
Avatar billede kontrol Nybegynder
24. november 2006 - 13:04 #11
Ram.: Ja begge dele er afprøver
PSU.: Ja, jeg har prøvet med en 100% iorden 520W fra en anden pc.

BIOS.: Jeg prøver at opdatere den.
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. november 2006 - 13:10 #12
God ide. Prøv det.
Avatar billede kontrol Nybegynder
24. november 2006 - 19:16 #13
Jeg gik ned til version 2.4. Ingen forskel.
Jeg hentede derefter version 2.5 (den nyeste), opdaterede til den. Virker stadig ikke.

Kan vi konstatere at det må være bundkortet der ikke virker som det skal?
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2006 - 10:17 #14
har du en extra disk så prøv lige og lav en prøve instalation af windows med den cpu der ikke kører under den anden windows
Avatar billede kontrol Nybegynder
09. december 2006 - 22:00 #15
Hej. tak for de mange indlæg. Det var bundkortet der var defekt. Efter jeg har sat det nye bundkort i, kører den bare perfekt.

Til dem der vil have point, Læg venligst et svar.
Avatar billede kontrol Nybegynder
18. februar 2008 - 18:22 #16
.