Avatar billede katrinew Nybegynder
22. november 2006 - 14:17 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Windows XP vil ikke starte, login vinduet kommer ikke frem.

Hey,

Jeg har det problem, at jeg ikke kan starte windows op. Jeg kører WinXP pro.

Den loader fint nok bios, viser den der sorte skærm med windows splash. Når den så kommer ind i Windows, så kommer boksen med "vent et øjeblik" "Windows startes" med en loader-bar imellem. Normalt vil den boks kun være der i milisekunder, før login boksen til password ville komme frem. Men her stopper den bare, og der sker intet. Det virker ikke, som om at pc-en er frosset fast, for man kan sagtens aktivere og deaktivere numlock/capslock mv.

Jeg har prøvet at vælge fejlsikret tilstand, det hjalp ikke. Det nyttede heller ikke at starte op med sidst kendte fungerende konfiguration.

Nogle kloge hoveder, som har nogle forslag?
Avatar billede hedegaard1 Nybegynder
22. november 2006 - 14:19 #1
Smid disken over i en anden maskine (Hvis du har muligheden) og tag backup af dit data og reinstallere maskinen derefter.
Avatar billede katrinew Nybegynder
22. november 2006 - 14:22 #2
Ja okay hedegaard, det så jeg nærmest som min sidste mulighed. Kan man virkeligt ikke gøre andet?
Avatar billede off-line Nybegynder
22. november 2006 - 14:39 #3
Prøv først det nemmeste. Sluk komputeren og tag strømmen fra et par minutter.
Hvis det ikke hjælper, så gå i Bios og tryk på "Optmized defaults"
Ellers må vi prøve noget 3 og 4.
Avatar billede katrinew Nybegynder
22. november 2006 - 14:41 #4
Det hjælper ikke det med strømmen.. Prøver lige med optimized defaults.
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
22. november 2006 - 14:42 #5
Tricket hedder mange gange Windows repair :-)
Avatar billede haverslev Novice
22. november 2006 - 14:51 #6
Så prøver vi i en anden variation:
Prøv at smide din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

der vil også komme nogle spørgsmål, som du skal svare på, f.eks med Y osv.
Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  fixboot            (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  bootcfg /rebuild  (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )

    Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

Se forklaringen til bootcfg /rebuild her:
http://support.microsoft.com/kb/291980
Avatar billede katrinew Nybegynder
22. november 2006 - 14:53 #7
OK, jeg må prøve det. Har prøvet en simpel chkdsk, men det hjalp nu ikke en dyt.. Og af en eller anden grund kan jeg ikke komme ind i bios nu.. lortecomputer.. *suk*
Avatar billede katrinew Nybegynder
22. november 2006 - 20:45 #8
Nå... haverslev, tak for tippet, men det hjalp ikke.

Først prøvede vi fremgangsmåden her:  http://www.informationweek.com/shared/printableArticle.jhtml?articleID=189400897

Det virkede dog også, efter at vi pillede den anden harddisk fra (har to, en systemdisk og en "lagrings-"disk). Men... så gik den i ged igen. Prøvede så lige for en sikkerheds skyld at pille den anden disk fra igen, og vupti.. det virkede. Så af en eller anden grund er den anden disk stået af. Sjovt at den har haft så stor betydning for Windows..

Nå, men nu virker det.. skal bare have fundet ud af, om den anden disk kan reddes.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. november 2006 - 20:58 #9
Du kan ikke være sikker på, at den anden HD er stået af. Måske skal der
bare kables, eller jumpes anderledes.
Avatar billede katrinew Nybegynder
22. november 2006 - 21:06 #10
Ja gid det var så vel.. Men i følge PowerMax er den ret syg.. den virker heller ikke rigtigt, når man propper den i en anden maskine :(
Avatar billede haverslev Novice
22. november 2006 - 21:13 #11
Ikke godt
Hvis PowerMax melder den syg, så ER den syg og du skal redde, hvad reddes kan.
F.eks. med www.getdataback.com
Avatar billede off-line Nybegynder
22. november 2006 - 21:17 #12
Ja helt enig, vidste  ikke den var undersøgt med Powermax.
Avatar billede katrinew Nybegynder
22. november 2006 - 21:28 #13
Men så er det man tænker.. bare man havde pillet den af fra starten af.. det ville have sparet os mange timer.. Men sådan er det jo :) Nu ryger den i hvert fald tilbage til Maxtor, så jeg kan få en ny.

I skal have tak for hjælpen alligevel, det var pænt af her :)
Avatar billede haverslev Novice
22. november 2006 - 21:41 #14
Avatar billede katrinew Nybegynder
22. november 2006 - 21:56 #15
Ja, beklager. Troede at jeg gjorde det, ved at vælge "svar" i stedet for kommentar". Jeg skal så, i følge linket, acceptere mit eget svar.. Håber, at det er i orden, da ingen af de ellers fremragende indlæg gav løsningen på mit problem.
Avatar billede katrinew Nybegynder
22. november 2006 - 21:57 #16
Okay, jeg laver ged i den. Emnet er hermed lukket! :D