Avatar billede lokum Nybegynder
18. november 2006 - 14:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Partitionering og recovery

Jeg har lige købt ny bærbar. Og nu synes producenterne åbenbart det er smart, at man selv skal lave "recovery"-skiver.Men bortset fra det.

1) Jeg vil gerne opdele harddisken i 2 lige store partitioner. Hvordan gør jeg det? (Kan harddisken partitioneres uden at slette programmerne på "sig selv")

2) Hvis harddisken skal formatteres for at blive partitioneret, opretter recovery-disken så ikke de oprindelige partitioner igen?

3) Og i så fald, hvordan forhindrer jeg det? Jeg skal jo bare have fingre i softwaren på recovery-disken?

Mange spørgsmål og mange gode points.
Mvh. Anders.
Avatar billede loppehund Nybegynder
18. november 2006 - 14:41 #1
Avatar billede peet49 Nybegynder
18. november 2006 - 14:43 #2
Du kan ikke ændre partitionen på en præindstalleret.
Avatar billede lokum Nybegynder
18. november 2006 - 14:54 #4
Tak for det. Spørgsmål 2 og 3 er dog afgørende for, om jeg overhovedet kan partitionere min harddisk. Ved I noget om det?
Avatar billede lokum Nybegynder
18. november 2006 - 15:48 #5
De links kan desværre ikke bruges, da de jo omhandler tomme/nye harddisks. Har peet49 ret? Kan jeg ikke partitionere min harddisk?
Avatar billede peet49 Nybegynder
18. november 2006 - 15:51 #6
Hvis du partionerer disken, og bagefter bruger recoverydisken formateres igen, og du har det samme som før. Recoverysporet forsvinder også fra disken.
Avatar billede lokum Nybegynder
18. november 2006 - 16:12 #7
Okay, måske jeg formulerer mig forkert: Jeg har en recovery-disk - en DVD - så jeg kan principielt godt formatere min harddisk og partitionere den. Men mit spørgsmål er, om min recovery-DVD så opretter den oprindelige harddisk igen (uden de nye partitioner)?
Avatar billede peet49 Nybegynder
18. november 2006 - 16:17 #8
Den opretter den som da den kom.
Avatar billede haverslev Novice
18. november 2006 - 16:17 #9
Du kan med f.eks programmet Partition Manager lave denne lille "stunt", således du får 2 partiotioner på dit drev. (Programmet PM koster penge)
Men det skal gøres INDEN du lægger en masse progammer osv ind.
Hvis du bruger et partioneringsprogram nu og du senere bruger din recovery cd, ja så er du tilbage til den oprindelige partitionering, som peet49 påpeger

Andre gratis programmer til partionering, som f.eks Ranish Partition Manager:
(se under Partition Tools)
http://www.ultimatebootcd.com/
Avatar billede lokum Nybegynder
19. november 2006 - 17:54 #10
Okay, så langt så godt. Men hvis nu jeg helt sletter harddisken og partitionerer den i to, på den mest enkle måde uden f.eks. PM, hvordan gør jeg så det?
For så kan jeg vel godt installere software med recovery-DVD'en, på den ene af de 2 partitioner?
Eller tager jeg fejl?
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. november 2006 - 18:02 #11
En recovery dvd/cd formaterer din maskine, som da den kom. Skal du have den i 2 partitioner, skal du bruge en regulær windows cd.