Avatar billede jlennart Nybegynder
16. november 2006 - 01:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

PC kræver pludselig startadgangskode til windows XP home

Hej

Jeg har en PC, som kræver en startadgangskode for at starte, uden jeg har indstillet den til det.

Efter den sorte xp-opstartskærm er skærmen sort bortset fra en dialogboks med over skriften "Startadgangskode til Windows XP". Der er et symbol med en låst computer og neden under en nøgle. Teksten siger "Denne computer er konfigureret til at kræve en adgangskode for at kunne starte. Skriv adgangskoden nedenfor". Der er et felt til adgangskoden og to knapper: OK og genstart.

Jeg har ikke sat den til at kræve noget password, og jeg kan ikke få lov til at starte i fejlsikret tilstand - hvis jeg prøver det, genstarter computeren.

Jeg har prøvet at reparere installationen med XP-CDen, men efter reparation og genstart, kommer dialogboksen frem igen. Jeg har en bootdisk fra http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/bootdisk.html og har fjernet admin password, men det hjælper ikke.

Jeg har prøvet at undersøge, hvad der kan være galt og kan kun komme frem til at nogen har sat et password under syskey (ved ikke hvornår eller hvordan). Kan jeg slå syskey fra uden videre? Desuden har reparationen af windows jo ikke fået lov til at køre færdig, kan det have nogen indflydelse på noget, hvis jeg skal rode med syskey?
Avatar billede gl.k. Nybegynder
16. november 2006 - 01:53 #1
Prøv at starte med den sidste kendte virkende konfiguration. Samme menu som den, hvor du prøvede at starte i fejlsikret tilstand.
Avatar billede martinsorensen Nybegynder
16. november 2006 - 02:31 #2
Ved ikke om det her kan løse problemet... Men det lader til at det er BIOS der er pillet noget ved. Prøv først at se om du kan instille det inde i BIOS. Ellers prøv at restarte BIOS. Dette gøres ved at på bundkortet sidder der normalt ét batteri, men der kan sidde 2. tag dem ud og sæt dem i igen.! Det er forskellige fra computer til computer, nogengange skal de lige være ude noget tid. Og strømmen skal selvfølgelig være slået fra! Så starter du computeren igen. Hvis dette ikke har løst problemet kommer du nok ikke uden om en om installation eller geninstallation af BIOS.

Håber det løser dit problem!

Mvh
Avatar billede jacla Nybegynder
16. november 2006 - 04:50 #3
Du skal ind i kontrolpanelet => brugerkonti => "skift måden jeg logger på" vælg hurtig logon

Hvis du har pc'er i netværk, skal vi prøve noget andet.

vh

Jan
Avatar billede vejmand Juniormester
16. november 2006 - 06:30 #4
Tror måske dette program er løsningen på dit problem.
Jeg har ikke prøvet, bare læst om det.
http://www.dnka.com/software/JustBoot-Password-Cleaner/39200.html
Avatar billede hcma Novice
16. november 2006 - 09:07 #5
Avatar billede jlennart Nybegynder
16. november 2006 - 11:58 #6
Tak for forslagene. Sidst kendte konfig. har jeg prøvet uden held, og jeg tror ikke det er BIOS. Jeg har været inde og kigge, og problemet opstår først efter den sorte windows xp startskærm. Jeg kan ikke skifte logonmetoden, eftersom jeg ikke kan komme ind i windows og dermed kontrolpanelet. Det ser ud til at der er sat et ekstra password for overhovedet at få lov til at logge på som bruger (eller administrator). Muligvis kan programmet vejmand foreslår ordne det, jeg ser på det og vender tilbage.
Avatar billede jlennart Nybegynder
01. december 2006 - 02:10 #7
Hej igen. Det lykkedes desværre ikke, så det endte med en geninstallation, hvilket jeg helst havde undgået.