12. november 2006 - 21:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Geninstallation af XP på Dell

Hej eksperter,

Jeg sidder med en Dell Dimension 9150. Jeg har haft den i et års tid og skal nu for anden gang til at slette hele skidtet for at begynde på ny.

Det er dog ikke så let, da der ikke følger nogen Windows cd med. Det eneste jeg er i besiddelse af, er et stykker pap hvorpå der står, at jeg blot behøver at bruge programmet "Dell PC Restore".

Sidste gang jeg reinstallerede Windows virkede programmet fint.
Men nu er det ligesom... væk!

Jeg har ledt og ledt, men kan ikke finde det nogen steder.

Jeg er ret sikker på, at jeg ikke behøver nogen cd.
På på det omtalte stykke pap(der desuden er udformet som en cd) står der nemlig:

"Din nye computer kræver ikke et cd-styresystem eller cd-drev. Hvis du i stedet får brug for på et eller andet tidspunkt at geninstallere din software, skal du bruge en af følgende metoder".

Her foreslår de enten Microsoft Windows System Restore (til at gendanne computeren til en tidligere tilstand)
eller Dell PC Restore som wiper harddisken og geninstallerer Windows og de programmer der fulgte med computeren.

Det er sidstenævnte jeg er interesseret i.

På forhånd mange tak!
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
12. november 2006 - 22:04 #1
Har også en 9150, men valgte med det samme jeg fik pcen at brænde recovery delen over på en cd, efter det var gjort forsvandt den parttition med Dell recovery.
Så den burde stadig være på din pc, kig under start efter noget med Dell, kan ikke huske  nøjagtig hvad det hed, måske noget med Dell restore.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
12. november 2006 - 22:10 #2
Det er måske forsvundet sidste gang du formaterede, ligesom da jeg brændte cden ud?

Under alle omstændiheder skal du stadig hente forskellige drivere til den efter installation af Windows, så jeg vil foreslå du låner en Windows cd med SP2 incl.
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
12. november 2006 - 22:15 #3
Og hvis ikke det lykkes, mener jeg du kan købe en recovery cd ved Dell.
Avatar billede coderdk Praktikant
12. november 2006 - 22:38 #4
Eller spørg en ven der har en tilsvarende XP CD (Pro eller Home) - Du har jo din CD-key stående på selve maskinen! :) Det skal dog være samme, altså hvis din key er til Windows XP Home Dansk, skal CD'en være XP Home Dansk også, ellers virker din nøgle nok ikke ;)
12. november 2006 - 23:00 #5
Ctrl + F11 while starting Windows did the trick ;)

Ellers tak for hjælpen.
Avatar billede strych9 Praktikant
13. november 2006 - 02:25 #6
john_westcoast ->
"men valgte med det samme jeg fik pcen at brænde recovery delen over på en cd, efter det var gjort forsvandt den parttition med Dell recovery."
- De nyere er baseret på Ghost 10 frem for Ghost 9. Jeg mener ikke at partitionen forsvinder når man brænder recovery partition fra de nyere modeller.

"Under alle omstændiheder skal du stadig hente forskellige drivere til den efter installation af Windows, så jeg vil foreslå du låner en Windows cd med SP2 incl."
- Det vil ikke fungere. Dim 9150 skal, i og med at den har et ICH7 chipset, have en Windows CD med SP2a integreret. SP2 alene gør ikke tricket. SP2a CD'er er OEM og SP2a kan ikke downloades.

"Og hvis ikke det lykkes, mener jeg du kan købe en recovery cd ved Dell."
- Desværre nej. Det tror jeg skyldes at Dell har en dårlig deal med MS angående videresalg. Til gengæld følger der Windows CD med nu til alle Dell maskiner købt den 9 november i år og fremefter.

coderdk ->
"Eller spørg en ven der har en tilsvarende XP CD (Pro eller Home) - Du har jo din CD-key stående på selve maskinen!"
- Det kommer så igen ikke til at fungere. En ordinær Windows CD vil bluescreene under installationen med enten 0x7B eller 0x8E fordi den ikke kan identificere harddiskcontroller i Dimension 9150 ordentligt.
Avatar billede coderdk Praktikant
13. november 2006 - 09:33 #7
strych9, Du kan da sagtens installere XP på den, hvis du har inteldriverne ved hånden, du skal blot loade driverne under install (F6 er det vist, når den spørger). De bluescreener som regel ikke, men detecter bare ikke disken...
Avatar billede coderdk Praktikant
13. november 2006 - 09:33 #8
"Du kan da sagtens installere XP på den" - installere fra en almindelig XP CD, skulle der stå ;)
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
13. november 2006 - 11:51 #9
"strych9" Da jeg formaterede for et skykke tid siden, skulle der efterfølgende hentes  drivere: netværk, lyd, grafik og chipset.
Det er nu en 9100 Dell jeg har. :-)
Avatar billede strych9 Praktikant
13. november 2006 - 18:23 #10
coderdk -> Jeg har siddet hos Dell supporten, og tro mig - 98% af alle Dim 9150'ere er leveret uden floppy drev. Så det bliver noget med at bakse en CD med drivere sammen med nLite for at få det til at virke. Kan lade sig gøre, det er ikke det, men alt for besværligt for gennemsnits Dell kunden... no offense til nogen. Jeg sagde _gennemsnits_ =)

westcoast -> Ok ja. Det er ikke samme motherboard og chipset der er i den, og jeg kan ærlig talt ikke lige huske hvordan det er med den. Der er ikke solgt særlig mange af dem i DK.

Iøvrigt kan I sagtens få CD'er. I skal bare ringe eller skrive til Dells tech support med følgende oplysninger: Service tag, navn, adresse, samt en lille forklaring på hvorfor I gerne vil have CD'erne. Skriv at der ikke er nogen problemer med maskinen, men at I føler at PC Restore systemet ikke vil redde jer ud af en situation hvor hdd skal skiftes. Hvis maskinen er indenfor garanti er det ikke noget problem..
Hvis man omvendt begynder at sige at man vil have CD'erne fordi der er et eller andet galt med maskinen vil supporteren typisk begynde at bore i det. Det skal de, men jeg vil ikke komme nærmere ind på hvorfor. Så bare skriv og sig at I gerne vil have nogle CD'er "bare fordi", men vær opmærksom på at den skal være indenfor garanti, ellers er der intet at komme efter.