Avatar billede mawa Nybegynder
11. november 2006 - 23:06 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

DVD til harddisk

Hej!
Efter at har læst rundt forskellige steder, er jeg blevet grundigt forviret omman må lægge en DVD ind påsin pc's harddisk.

Så her er hvad jeg vil spørge om:
1. Er det lovligt?
2. Hvis det er, hvordan gør man det så? (Uden et (downloads)program, hvis man kan)

-Mawa

Ps. Dette skal ikke være et diskussions-forum! om man må eller ikke må... Helst et svar fra en der ved det.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
11. november 2006 - 23:28 #1
Tja, nogle mener man må, og nogle mener, man ikke må.
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/
Avatar billede norbert_ Nybegynder
11. november 2006 - 23:31 #2
Og lidt mere her:
http://www.kum.dk/sw5335.asp
Avatar billede norbert_ Nybegynder
11. november 2006 - 23:34 #3
Avatar billede mawa Nybegynder
12. november 2006 - 18:14 #4
Det skal lige siges, at jeg kun bruger det til mig selv (og nej, jeg skriver det ikke bare...) og kopiere ikke den ikke ud på en ny DVD.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2006 - 19:43 #5
korrekt man må kun bruge kopien indenfor sine egne 4 vægge
Avatar billede mawa Nybegynder
13. november 2006 - 22:21 #6
Er der så nogen, der vil svare? :)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
13. november 2006 - 22:51 #7
Hvis du har kunnet bruge mine link, lægger jeg da gerne et svar :-)
Avatar billede mawa Nybegynder
14. november 2006 - 08:11 #8
Det kunne jeg!
Og så vidt jeg kunne læse mig til, så overtræder jeg ikke loven.
Avatar billede pippen Nybegynder
14. november 2006 - 12:09 #9
Har hørt fra en program i fjernsynet at det er ulovligt også selvom det er til eget forbrug. Grunden til at det er ulovligt er fordi at man går ind og fjerner koderne når man ligger den ind på sin harddisk. Det er ligesom at det er ulovligt at kopiere en cd, konventere sangene til mp3 og derefter ligge dem over på sin mp3 afspiller.
Avatar billede mawa Nybegynder
15. november 2006 - 19:39 #10
Så er det vel også ulovligt at lægge ens musik over på computeren.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
15. november 2006 - 22:58 #11
Hvis du ikke bryder kopispærringen, må du godt lægge dine dvd'er over på harddisken, ellers ikke. Men stort set alle DVD'er i dag er kopisikret.
Med hensyn til musik, må du godt lægge dine cd'er over på harddisken, sålænge du selv ejer originalen. Og du må også lægge den over på din mp3-afspiller, sålænge du har originalen. Men her må du heller ikke bryde kopispærringen, hvis sådan en forekommer.
Avatar billede mawa Nybegynder
16. november 2006 - 17:15 #12
Ok, jeg bryder ikke en kopispærring.
Vil du så komme med en guide?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
16. november 2006 - 17:43 #13
Hvis der ingen kopisikring er på, så kan du da gøre det direkte fra stifinderen, du skal bare kun tage den mappe der hedder video TS :-)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
16. november 2006 - 23:10 #14
Nemlig :-) - bare kopiere mappen over fra DVD'en til din harddisk. Og du kan afspille den fra vlc-player, som du kan trække ned her:
http://www.videolan.org/vlc/download-windows.html
Eller fra PowerDVD, hvis du har denne.
Avatar billede mawa Nybegynder
17. november 2006 - 09:53 #15
Ok, kun den, der hedder Video_TS?
Hvad med lyd, undertekster osv.?

Jeg bruger normalt vlc ;)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
17. november 2006 - 10:05 #16
Alt ligger i video_ts-mappen - i vobfilerne. Hvis du kigger efter, vil du se, at audiomappen er tom.
Avatar billede mawa Nybegynder
17. november 2006 - 14:42 #17
Ah.. ok, tak