Avatar billede nUUK Novice
05. november 2006 - 13:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Grafikort nVidia 6600GT / driver problem

Hej,

Jeg er ved at få grå hår i hovedet fordi installering af et grafikkort giver problemer:

Grafikkort: Leadtek Winfast A6600GT TDH 128 Mb (AGP)
OS: Win XP Pro DK
Driver: nyeste nVIdia Forceware v. 93.71 ('international' - fordi min windows er dansk).

Problem: Jeg kan stort set ikke afspille video via Windows Media Player 9.0. Jeg kan godt spiller spil; (Half-Life2 - Episode One)og der er ingen pixler eller andre fejl at se på skærmen.
Den eneste videofiltype der virker er *.avi formatet.
Vigtige formater som EMPG/MPG samt WMV kan ikke starte op ! (Windows Media Player 9.0 hænger)

Vigtigt: når nVidia driveren er afinstalleret og windows egen alround driver træder til så virker alle video-filformater OK i Windows Media Player 9.0!!
Jeg har også forsøgt med den ældre nVidia driver som fulgte med grafikkortet og ligeledes downloaded den nyeste driver til kortet fra Winfast-website. Nix !! - ingen af dem virker i forhold til EMPG-/MPG- og WMV-formaterne.

Hva' så ??

PS: Jeg satte mit gamle nVidia TI-4200 grafikort i med den nyeste Winfast driver og med det virker med alle video-formater !

grreeeee !!  #:o[
Avatar billede prysse Nybegynder
05. november 2006 - 14:17 #1
Mon et godt bundt codecs ikke vil kunne ordne dit problem ??
Avatar billede prysse Nybegynder
05. november 2006 - 14:19 #2
Har selv haft god held med en codec pack der hedder XP Codec Pack ... Kan downloades her http://www.free-codecs.com/XP_Codec_Pack_download.htm
Avatar billede nUUK Novice
05. november 2006 - 17:53 #3
# prysse - Desværre, det virker ikke bedre af at installere XP Codec Pack - hverken med Windows Media Player 9.0 eller Classic som følger med i pakken !

Eftersom det andet grafikkort TI-4200 virker med samme driver/opsætning har jeg desværre en mistanke om at der er noget galt med 'kontakten' mellem A6600GT og windows - dvs en hardwarefejl på grafikkortet !

Kan det være andet ?
Avatar billede prysse Nybegynder
05. november 2006 - 19:15 #4
Jeg er lidt usikker på, men så snart det er en format fejl, så virker det ikke til at det er på hardwaren der er fejl. Måske det er Windows mediaplayer den er gal med? Virker bare lidt besynderligt at grafikkortet gør dig ude af stand til at afspille et bestemt format.

Prøv eventuelt med en anden player, f.eks. VLC Media Player, der understøtter ekstrem mange formater. Kan downloades her på linket http://www.videolan.org/mirror.html?mirror=http://ftp.snt.utwente.nl/pub/software/videolan/&file=vlc/0.8.5/win32/vlc-0.8.5-win32.exe
Avatar billede nUUK Novice
05. november 2006 - 22:35 #5
Den player får det heller ikke til at virke !! - de nye grafikkort er så overbroderede med alle mulige optimeringsfeatures at det ikke vil undre mig hvis det er grunden til at der måske er en konflikt et eller andet sted !!

Det er et bestemt format (AVI) som grafikkortet godt kan afspille, men alle andre går det ikke med !!

Suk !!
Avatar billede cyberspace Nybegynder
06. november 2006 - 12:59 #6
windows mediaplayer findes nu i version 11
Avatar billede nUUK Novice
07. november 2006 - 11:23 #7
#cyberspace; Jeg har prøvet den og den funker heller ikke uden videre.

MEN !!

Hvis jeg går ind i 'Egenskaber for skærm' > 'Indstillinger' > 'Avanceret' > 'Fejlfindning' - kan jeg her sætte skyderen så hardware accelerationen mindskes: Næstlaveste niveau (Deaktiver Direct draw / Direct 3D Acceleratorer) - så virker afspilning af MPEG/MPG samt WMV formaterne i Windows Media Player. Dog ikke DVD afsplining, men det gør nu min PpwerDVD 5.0, som ellers også var sat ud af funktion.
Jeg skal så bare skifte til fuld accelereation når jeg vil spille mv.
Det er lidt irriterende, men bedre end 'bar røv'. Spillet; 'Half Life 2 - Episode One' er "awesome" i grafikken med 6600GT kortet.

Jeg er ret sikker på at der er en 'bug' i nVidia 6600GT-chippen.
Avatar billede nUUK Novice
07. november 2006 - 11:26 #8
PS - der er ingen fejl når jeg 'køre' dxdiag for at chekke DirectX status !
Avatar billede nUUK Novice
09. november 2006 - 08:57 #9
Lukker selv da problemet er uløst !
Avatar billede nUUK Novice
09. november 2006 - 08:57 #10
Luk !