Avatar billede s Nybegynder
20. maj 2001 - 14:04 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Datakabel til Nokia 3210, kan man lave det selv?

Hej

Jeg har en Nokia 3210 og jeg tænkte på om jeg kunne lave et datakabel selv. Jeg har set billeder af datakabler rundt omkring hos forskellige forhandlere på internettet. Umidelbart syntes jeg ikke de ser ud som ret meget andet end en ledning (tager jeg fejl?)

Men det kan jeg ikke få til at passe sammen med diagrammet for et Nokia 3210 datakabel på f.eks. http://www.telefonsiden.dk/tips.php

Er det virkeligt sådan et datakabel ser ud, og hvilken chip er det der er brugt?
Avatar billede makse Nybegynder
20. maj 2001 - 14:12 #1
Er det sådan et her du tænker på http://www.dyfo.dk/produkter/losdele/datakabel/index.htm
Avatar billede halifax Nybegynder
20. maj 2001 - 14:16 #2
Jeg har et engelsk Word .doc med beskrivelse og diagram til at lave det selv. Var det noget? - Så skriv mail adresse og jeg sender det.
Avatar billede theartist Nybegynder
20. maj 2001 - 14:54 #3
det er stikket til telefonen der må være svært at lave, jeg tror sgu umiddelbart ikke at du kan skaffe sådan et i løsøre.

Benærk disse ting i forbindelse med et sådan kabel (jeg ved ikke med dig, men jeg turde ikke udsætte min PC for mit hjemmelavede makværk)

Warning:

Check the cable before connection. The voltage must be right. Improper voltage can damage your phone or PC!

Before connecting the cable to either the PC or the Nokia phone be sure to check all solder joints and the orientation of components.

Connect the cable to the PC. Check the voltage through the total circuit. The voltage going into the MAX 232 IC should be 5 volt.
Avatar billede theartist Nybegynder
20. maj 2001 - 14:57 #4
http://fp.marknatalie.f9.co.uk/ff/make_your_own_mobile_data_cable.htm her er en guide til datakabler hvis du nu alligevel vælger at kaste dig ud i det.
Avatar billede microtec Nybegynder
20. maj 2001 - 19:48 #5
Den chip der er brugt (MAX232) er en såkaldt RS232 nivau-konverter. Don konvertere spændings-niveauet fra +/-12 Volt fra din PC´s COM-port til 0-5 Volt, som din Mobil skal bruge.

En MAX232 chip er ganske almindelig og kan købes i en hvilken som helst elektronik-butik f.eks. www.brinck.dk hvor du også kan købe de øvrige komponenter og stik.
Avatar billede microtec Nybegynder
20. maj 2001 - 19:52 #6
De datakabler du har set rundt omkring hos forhandlerne, er en helt anden type. De benyttes til at tilslutte telefonen til en PC, så du kan overføre data via telefonen (modem-funktion).

Det kabel du viser link til, er lidt mere \"hemmeligt\", da det bruges til at pille i opsætninger som det normalt kun er fabrikken og service-værkstedet, der må/kan rører ved.
Avatar billede s Nybegynder
20. maj 2001 - 20:09 #7
Det er rigtigt at det kabel jeg kigger efter er det man kan bruge til at gå ind og ændre i opsætningen af telefonen (er det rigtigt at et kabel kan bruges til dette når det understøtter fbus og m2bus?).

Se http://www.mobiludstyr.dk/onlineshop/ under Nokia 3210.

Kablet med denne tekst, er det det rigtige?
\"
Datakabel (F-& M-bus model).
139 kr
Varen er på lager.

Gør det muligt, sende sms beskeder & meget andet. Kablet leveres uden software.
Software kan evt. hentes hos
\"

Og hvad er forksellen på det kabel, og kablet nedenfor (100 kr. dyrere).
Avatar billede microtec Nybegynder
20. maj 2001 - 20:21 #8
Det \"Datakabel\" til 249 kr. er da ikke et datakabel men et headset. Der er vist rod i deres billeder/tekster *gg*

Kablet til 139 kr. ser ud til at kunne det samme som det du linkede til. Elektronikken sidder i den lille \"klods\" i enden af kablet.
Avatar billede microtec Nybegynder
19. oktober 2001 - 13:34 #9
Luk så det spørgsmål!!!

Der er folk, som har brugt deres tid på at hjælpe dig, så du bør også afslutte.