Avatar billede bagnavnet Nybegynder
01. november 2006 - 14:46 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

generel opbygning af site

Hej,

Jeg skal igang med at programmere en side fra bunden af, og er i den forbindelse kommet i tvivl om hvordan jeg bør gøre det, hvis jeg vil gøre det rigtig.

I hvilket sprog skal jeg lave mit design? Skal jeg benytte ren html, kan den laves i css, eller måske endda i asp? Måske en blanding af det hele?
Hvordan gør man hvis man skal gøre det rigtigt og hvilket program er godt til formålet? Jeg har leget lidt med dreamweaver og visual web developer. Er der et sted hvor man kan hente nogle designs som er lavet i forvejen, hvor jeg bare kan flytte lidt rundt på tingene?
Avatar billede daxiez Nybegynder
01. november 2006 - 14:51 #1
hvis du ikke har 100% styr på din html ville jeg vælge visual web developer da det også er et godt redskab at lære. Den kan også lave din Css for dig. derudover er der en masse videoer på nettet til at lære en masse gode ting fra. du kan f.eks starte her.
http://www.asp.net/learn/videos/default.aspx?tabid=63
Avatar billede daxiez Nybegynder
01. november 2006 - 15:00 #2
Idag kan man genneralt ikke lave et site i "Ren" html, eller det vil sige at kan somregl skriver noget ASP eller ASP.NET som gennerer html koden for dig. Derudover vil du også bliver glad for at lære at lave dynamiske sites istedetfor statiske og kedelige hjemmesider.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
01. november 2006 - 19:46 #3
Det er egentlig bedøvende ligegyldigt med hvilke værktøjer du vil bruge førend du har fortæller hvilken type website du vil lave?

Er det et statisk website, et topdynamisk website eller et Intranet eller et betalingssite?

Fastslå behovet for funktionalitet og design først.... herefter kan vi tale om hvad eller hvem eller hvordan det kan laves :-)
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
01. november 2006 - 21:55 #4
Jeg vil prøve at kigge på det link der, og se om der er en god guide eller noget - måske det besvarer en del af min spørgsmål. Jeg skal lave en side som er primært statisk men som skal kunne behandle noget data, altså med lidt dynamisk, men primært skal siden bare liste nogle ting.

Det jeg egentlig gerne vil sikre mig inden jeg går igang er, at jeg får opbygget siden på den rigtige måde. Og jeg er i tvivl om, hvor jeg skal bruge html, css og asp.net når jeg skal bruge alle 3 dele. Hvad skal jeg fx lave mit design i? Html-tabeller og iframes, eller kan css klare det hele, eller kan man lave det i asp på en eller anden vis?
Avatar billede daxiez Nybegynder
02. november 2006 - 10:55 #5
bruger du asp.net kan du vælge og lave dit design med almindeligt html, eller du kan vælge css. hvis du ikke er helt tryk ved dit css er det ikke noget problem, da du bare bruger designeren i html format.
Normalt villle jeg bruge alle tre dele, altså html til det genneralle design og css til de forskellige tekster og overskrifter, måske også på nogle billeder. Men derudover har du så muligheden for at lave lidt dynamisk kode i asp.net, hvilket du ikke vil fortryde senere. :-)
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
02. november 2006 - 14:37 #6
Ok, tidligere har jeg bygget min side op i tabeller (html) og brugt css til at beskrive farver og størrelser på tekst. Jeg har altid troet, at jeg var helt gal på den ved at benytte mig at denne fremgangsmåde, eller at det var en gammeldags måde at gøre det på. Måske det skyldes, at nogle at de ting jeg ser på forskellige hjemmesider, ikke er mulige at lave i ren html. Fx. bare det, at lave en farvet firkant medsvagt buede hjørner. Er der et helt andet program man skal benytte for at gøre sit layout "lækkert" og "prof."? Nogle designer det i photoshop først og smider det derefter ind i deres program, menn..? Jeg vil også gerne benytte mig at lejligheden for at benytte masterpages, da det virker rimelig smart.

Det link du gav mig før, er guld værd (tak tak tak!!), så nu har jeg et rimeligt overblik over hvordan jeg skal benytte web developer, men nu mangler jeg bare et værktøj som kan hjælpe mig med at lave et prof. og lækkert design..
Avatar billede daxiez Nybegynder
03. november 2006 - 08:16 #7
tjaa, men et prof. kan jeg desværre ikke hjælpe med, men master pages er en rigtig rigtig god start. Derudover er photoshop selvfølgelig næsten et nødvendigt værktøj.
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
04. november 2006 - 15:48 #8
ok, dvs. at jeg fx designer min side i photoshop, fx designer en knap, eller et faneblad som jeg så klipper ud og smider ind på mit layout som jeg laver i web developer?

Kast et svar daxiez, så siger jeg tak for hjælpen...de videoer som du henviste mig til linker videre til noget som hedder, www.learnvisual...et eller andet, heh, kan ikke lige huske det, men ved du om indholdet derinde er brugbart og om det evt. indeholder nogle videoer som jeg kan bruge i forbindelse med design? Det ku være rart at vide inden jeg kaster penge efter det..
Avatar billede daxiez Nybegynder
06. november 2006 - 08:16 #9
Her kommer et svar og lidt video hjælp til photoshop, hvis det er det du mener med design hjælp !)

http://www.video-tutes.com/packages/PSDesign1.php
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
07. november 2006 - 00:30 #10
tak for det:)