Avatar billede 080dk Nybegynder
27. oktober 2006 - 18:55 Der er 35 kommentarer

Fortrydelses ret ved hjemmeside køb

Fortrydelses ret ved hjemmeside køb.

Hej jeg har programmeret en hjemmeside til en.
Hvor han har valgt hvad der skal værer m.m.
Men nu ved jeg ikke, han har ikke betalt, og han har ændret kodeord til sit webhotel der hvor hans side ligger.

Nu skriver han så, han ønsker ikke jeg skal rører mere ved hans webhotel. og at der er noget der hedder Fortrydelses ret så han vil ikke betale.

Det kan man sgu da ikke sige, når vi har aftalt jeg skal lave sådan en side.
Er det rigtig der er det?
Det kan man da ikke, hvis en sidder og programere i flere dage også vil kunden ikke have det selvom han/hun har fået det.

Jeg kan også se han har det på sit webhotel stadig.
Er der en lov om det eller hvad vil i sige?

Venlig hilsen
B.J.
Avatar billede udvikler Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:10 #1
Du skal altid have beviser for at han har bestilt noget hos dig!
Har du en samtale med ham gemt på computeren så er det et helt perfekt bevis, eller hvis dit logo er på hans hjemmeside design som du lavede så tag et screenshot.
Avatar billede 080dk Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:12 #2
ja ok, men tak. Men er der Fortrydelsesret eller???
Avatar billede 080dk Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:15 #3
Fuck man, kan se han sidder og retter på siden. Det kan han da ikke hvis han vil bruge fortrydelsesret, men det er der heller ikke vel?
Avatar billede udvikler Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:19 #4
nej da, ikke teknisk set, men du kan ikke gøre noget uden beviser.
Der findes jo ikke regler for webdesignere. Kun dem man selv laver. Har du en privat side med dine regler? hvis de står på din side og du har skrevet at man ikke har fortrydelsesret, så kan du vel stadig ikke gøre noget. Så jeg tror desværre bare du må bide det i dig.
Avatar billede coderdk Praktikant
27. oktober 2006 - 19:22 #5
Bare et tip til næste gang, udvikl og test på din egen server, når det er ok, så sørg for at [størstedelen af] betalingen er sket, før du migrerer sitet over på kundens site... Har hørt om lignende kunder :( Belastende, hvis du kører sag mod ham kan det tage laaang tid :(
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. oktober 2006 - 19:22 #6
Går ud fra at du har lavet en side og den er godkendt af ham der bestilte?
Hvis han sagde ok og du så gav ham varen før den var betalt så hænger du på bevisbyrden.

Dvs. du skal bevise at han har bestilt og accepteret varen.
Avatar billede aniels21 Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:26 #7
Vil det ikke være påfaldende hvis -aco- har præcis samme kode liggende på sin computer (hvis der er noget asp eller php) som det der ligger på serveren hos ham der nægter at betale?

Og vil det i det tilfælde ikke være bevis nok for at det rent faktisk er -aco- som har lavet det?
Avatar billede aniels21 Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:27 #8
og, han skriver at han ikke vil have at -aco- skal røre MERE ved hans webhotel antyder da også svagt at han har lavet noget for ham tidligere...
Avatar billede aniels21 Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:27 #9
og jeg mener ikke -aco- jeg mener selvfølgelig 080dk -sorry :-)
Avatar billede udvikler Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:31 #10
blev da helt forskrækket da jeg så at mit navn stod der ;-)
Avatar billede 080dk Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:33 #11
Jamen jeg har ingen regler, men der er der ikke fortrydelsesret på det hvis jeg ikke skilter med det eller hvad?
Avatar billede udvikler Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:37 #12
Hvis du ikke har regler så kan min kommentar være ligegyldig fra før...

men som jeg sagde før og som john også påpegede, så skal du have beviser før du kan gøre noget ved det.
Avatar billede 080dk Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:37 #13
jamen har gode forbindelser til politi'et og min advokat er god. så der skal nok sket noget.
Avatar billede coderdk Praktikant
27. oktober 2006 - 19:43 #14
http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/ehandel/e-handel4/frist/ - Man har altid 14 dages fortrydelsesret. Det er op til dig som sælger at specificere en kortere fortrydelsesret. Det kan du fordi du tilpasser noget til kunden. De 14 dage regnes fra aftalens indgåelse - Måske er det før du begyndte at lave sitet...?
Hvis du kan se at din kunde bruger din kode efter de 14 dage, kan du prøve at sende ham en regning, derefter rykker osv, og "true" med inkasso. Det koster dog dig penge...
Avatar billede 080dk Nybegynder
27. oktober 2006 - 19:51 #15
NEJ Det kan man ikke sige så når han /( hun har modtaget kjan de bare sige de ikke vil have den, også alligevel bruge den
Avatar billede strych9 Praktikant
27. oktober 2006 - 20:09 #16
Tjah...

Foreligger der en kontrakt?
Er du registreret som firma?
Er han registreret som firma?
Har du nogle salgsbetingelser til at ligge på en webside?
Avatar billede strych9 Praktikant
27. oktober 2006 - 20:17 #17
coderdk -> Hvorfor paster du link til regler som gælder for Internet- og postordrehandel?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2006 - 20:26 #18
altsaa:

man har fortrydelsesret hvis man som forbruger koeber varer fra et firma over internettet

der er ikke fortrydelsesret naar et firma koeber fra et firma

jeg vil ioevrigt ud fra almindelig sund fornuft antage at der aldrig er fortrydelsesret
paa service ydelser men kun paa fysiske varer, men jeg kender ikke lovens bogstav

du sikrer dig dokumentation for at din hjemme side ligger paa hans web hotel

du finder en passende dokumentation for den aftalte pris

og saa kommer han til at betale - enten frivilligt eller via rettens vej

hvis du ikke kan dokumentere at det ikke er gratis kan du stadig udfra din
ophavsret faa fjernet din kode fra hans web hotel

enten frivilligt eller via rettens vej

(det maa vaere muligt at dokumentere at det er din kode)
Avatar billede strych9 Praktikant
27. oktober 2006 - 20:31 #19
Det er i virkeligheden aftaleloven, og ikke købeloven der skal kigges på:
http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/aftaleloven.html
Avatar billede coderdk Praktikant
27. oktober 2006 - 20:49 #20
Der er også fortrydelsesret på ydelser ;) Men strych9 har ret, det er jo aftaleloven...
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2006 - 20:56 #21
fortrydelsesret paa service som er udfoert ????
Avatar billede strych9 Praktikant
27. oktober 2006 - 21:07 #22
Man kan jo heller ikke fortryde en klipning mellem at man har forladt frisørstolen og til man betaler..

Jeg sidder stadig og leder lidt efter lignende tilfælde. At finde en konkret sag og udfald interesserer mig.
Men det ville være rart hvis spørger kunne besvare disse meget relevante spørgsmål:

Foreligger der en kontrakt?
Er du registreret som firma?
Er han registreret som firma?
Har du nogle salgsbetingelser til at ligge på en webside?
Avatar billede 080dk Nybegynder
27. oktober 2006 - 21:13 #23
Han har firma, men han ved godt jeg ikke har firma.
Vi aftalte bare han skulle betale d 1 nov.

SÅ er der, der ikke fortryddelsesret.?
Avatar billede 080dk Nybegynder
27. oktober 2006 - 21:14 #24
ja arne_v >> han vil ikke betale han vil bruge fortrydelsesret men  han har fået websiden og det der er programeret.
Avatar billede strych9 Praktikant
27. oktober 2006 - 21:16 #25
Angående aftaleloven:

En række forhold kan gøre en indgået aftale ugyldig:
Tvang (§§ 28-29).
Svig (§ 30).
Urimelig udnyttelse af vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller afhængighedsforhold (§ 31).
Forvanskning (§ 31).
I strid med almindelig hæderlighed (§§ 33 og 36).
Er aftalen ugyldig, skal den betragtes som ikke indgået.

Men "fortrydelsesret" er der ikke noget der hedder. Du har handlet med en erhvervsdrivende som er indenfor sit erhverv.
Siden du ikke svarer på det med papirerne går jeg ud fra at der ikke foreligger nogen. Det er imidlertid således at en mundtlig aftale er fuldt ud lige så bindende, men kan du bevise at en aftale er indgået?

Sidder og koger over den her ligenu. Det ligner dit tilfælde lidt:
http://www.amino.dk/idealbb/view.asp?topicID=7709
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2006 - 21:29 #26
det er ligegyldigt om du er firma, men er han firma saa er der ikke noget som
heddder fortrydelesesret
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2006 - 21:34 #27
han kan vel vanskeligt naegte at du har leveret softwaren, naar det er paa hans web site

men han kan jo haevde at det var for 1 kr, hvis det ikke foreligger en skriftlig kontrakt

den kan blive svaer at bevise

men du vil altid kunne faa fjernet al din kode fra hans web site

og saa husker du jo nok den skiftlige kontrakt til naeste gang
Avatar billede strych9 Praktikant
27. oktober 2006 - 21:42 #28
Send ham følgende, og se hvad der sker:

Jeg er ked af at høre at du ikke ønsker at jeg færdiggør din ordre på en hjemmeside til dig.

Jeg må imidlertid afvise at den indgåede aftale annulleres fra din side. Jeg har haft et stort timeforbrug og det vil medføre et forholdsvist stort tab for mig. Samtidig er de nødvendige forhold for at annullere aftalen er ikke til stede i aftaleloven.

Jeg skal gøre opmærksom på at "Fortrydelsesret" som nævnt i lov om køb udelukkende gælder ved forbrugerkøb, og ikke ved handler du indgår som erhvervsdrivende. Du kan ikke påkalde dig fortrydelsesret i denne situation.

Hvis du ikke ønsker et fortsat samarbejde er jeg villig til at vi finder en aftale hvor du godtgør den tid jeg har brugt på projektet indtil videre.
Avatar billede strych9 Praktikant
27. oktober 2006 - 21:44 #29
og hvis der er mere crap så kontakt den gratis retshjælp i din by ASAP.. http://www.familieadvokaten.dk/Emner/161.html

Men prøv for søren at få en aftale i stand som I begge kan leve med først.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2006 - 22:02 #30
tager gratis retshjaelps den slags "erhvervs" sager ?
Avatar billede strych9 Praktikant
27. oktober 2006 - 22:11 #31
Så vidt jeg forstår er 080dk ikke erhvervsdrivende i den forstand, så jeg gætter på at han er studerende eller lignende. Den primære faktor for at få gratis retshjælp er en årsindkomst under 242.000 hvis man er ugift.
Retshjælpen er kun mundtlig, men man får spurgt en jurist om hvad vedkommende synes. Dernæst kan de hjælpe med at udforme en ansøgning om fri process som så ryger til statsamtet.
Avatar billede japping Nybegynder
27. oktober 2006 - 22:30 #32
Jeg vil mene der er tale om en handel mellem 2 firmaer, han er bare ikke momsregistreret. Derfor tror jeg ikke du kan få gratis retshjælp.
Avatar billede strych9 Praktikant
27. oktober 2006 - 22:36 #33
Måske. Jeg ved ikke hvornår en erhvervsdrivende er en erhvervsdrivende hos retshjælpen. Det koster ikke noget at ringe og spørge, og under alle omstændigheder kunne man være heldig at få fat i en jurist som sidder og keder sig og tilfældigvis interesserer sig lidt for erhvervsret. =)
Avatar billede 080dk Nybegynder
27. oktober 2006 - 22:37 #34
Nej er også ligeglad med det retshjælp jeg har både gode forbindelser til politi'et og har en god advokat.

Men jeg har skrevet til ham at han bedes ovefører beløbet XXXX til ....

Så skriver jeg til ham om et par dag hvis pengene ikke står der, også laver jeg en dato ellers sætter jeg rykkergebyr på.
Avatar billede japping Nybegynder
27. oktober 2006 - 22:47 #35
Husk at sende det anbefalet.