Avatar billede hijklm Juniormester
26. oktober 2006 - 17:10 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Bilforsikring - samlever?

Jeg får snart bil for første gang. Har dog haft kørekort i 6-7 år og kørt skadefrit, så det hjælper lidt på forsikringsprisen.
Men min kæreste har haft bil og kørt skadefrit i 3 år og det er dén bil vi skal udskifte inden så længe.

Spørgsmålet er så, om vi kan fortsætte med at hun står registreret hvad angår forsikringen, men at det er mig der står som ejer af bilen? (det er nemlig en del billigere sådan)
Avatar billede Spotgun Seniormester
26. oktober 2006 - 18:04 #1
Hvis du bliver registreret som ejer af den nye bil, og hun registreres som bruger, så skulle i begge være dækket forsikringsmæssigt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. oktober 2006 - 18:29 #2
Husk, du skal kunne dokumentere at du har kørt 6-7 år (f.eks. erhverv el. lign.), ellers er forsikringen ret ligeglad (grim bitter erfaring).

Og det er nok også derfor din kæreste er billigere end dig.

Når vi snakker samme husstand, behøver de fleste forsikringsselskaber ikke engang at have registreret en bruger. Men det er smart alligevel for en sikkerheds skyld. (jeg er gift - og min kone er netop blevet elitebilist på hendes første bil, da bilen står i mit navn).

I hvert fald burde det ikke være noget problem - så det er bare noget du skal aftale med forsikringsselskabet, når I opretter forsikringen.
Avatar billede hijklm Juniormester
26. oktober 2006 - 20:04 #3
Så der skulle ikke være noget galt i, at min kæreste bestiller et forsikringsbevis på den nye bil hos hendes forsikringsselskab, og at jeg så tager dét + registreringsattesten med op til politiet og får lavet et ejerskifte på den nye bil?
Så jeg står som ejer og hun står som forsikrings-ansvarlig.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. oktober 2006 - 20:17 #4
Det skulle jeg ikke mene der var noget galt i.

Men det er nok sikrest at snakke med forsikringsselskabet. De forskellige selskaber har nogle gange nogle underlige regler...
Avatar billede cycan Nybegynder
29. oktober 2006 - 11:44 #5
Hvorfor ikke lade hende stå for det hele.... Det gør jeg her hjemme og det er hende der køre i den ver eneste dag... Vi er også "kun" kærester...
Avatar billede hijklm Juniormester
30. oktober 2006 - 08:33 #6
Jeg er nødt til at stå som ejer pga. nogle andre ting, men vil helt klart forsøge at få hende til at stå for forsikringen så. Synes det er lidt mærkeligt at man kan dét, for så kan alle unge "Brian"´er jo bare lade sig forsikre billigere via en kæreste. Nå, men hvis reglerne er sådan, så er det jo kun godt.... :-)
Tak for svar - send svar for point.