Avatar billede mozie Nybegynder
24. oktober 2006 - 14:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opslag i tabel

Hej derude;

Jeg skal lave rigtig mange opslag i en tabel der er 850 rækker X 25 kolonner, da denne tabel er et download (der kan ændre sig med hensyn til rækkefølgen af rækkerne og kollonerne) og skal omklassificeres.

Normalt ville det kunne klares ved vlookup, men da både rækkereference og kolonnereference kan ændre sig er dette ikke nok. Var der f.eks. kun en kolonne ville det jo ikke være noget problem.

Findes der i Excel en funktion der både kan slå op på række og kolonne?

P.S. Ved det er en noget rodet problemformulering, så spørg endelig hvis der er nogle tvivlsspørgsmål.
Avatar billede supertekst Ekspert
24. oktober 2006 - 15:20 #1
Hvad med en makro?
Hvorfra skal opslag udføres?
Går kolonnenavne igen efter download - således at "en flyttet kolonne" kan genkendes?
Avatar billede mozie Nybegynder
24. oktober 2006 - 15:37 #2
En makro kunne nok godt klare det - men min makro erfaring er ved at ligge et stykke væk, så derfor ville det være smukt med en formel.

Opslaget skal udføres i et ark, hvor der er sat et skema op på forhånd. Herfra skal jeg kombinere en række og en kolonne og derved kunne slå op i mit download.

De går igen efter download, så derfor kan de kendes. Der kan nogle gange være ændringer, men det er i en meget lille målestok og jeg vil kunne klare at tilpasse formlen hertil. Selvfølgelig ekstra plus hvis arket kan fremtidssikres.
Avatar billede supertekst Ekspert
24. oktober 2006 - 16:39 #3
Var du muligt du kunne sende dit ark - evt. uddrag - så ville det være lidt lettere at se de faktuelle data. pb@supertekst-it.dk
Avatar billede excelent Ekspert
28. oktober 2006 - 11:35 #4
___A____B_______C_______D___
1]      a    b    c
2] a    1    2    3
3] b    4    5    6
4] c    7    8    9
5] d    10    11    12
6] e    13    14    15

følgende formel returnerer 11
=INDEX($A$1:$D$6;MATCH("d";$A$1:$A$6;0);MATCH("b";$A$1:$D$1;0))

INDEX($A$1:$D$6  - Område hvor værdi skal findes/slåop
MATCH("d";$A$1:$A$6;0)  - første MATCH søger efter "d" i A1:A6 (række 5)
MATCH("b";$A$1:$D$1;0)  - anden MATCH søger efter "b" i A1:D1 (kolonne C)
i krydset mellem række 5 og kolonne C findes værdien 11
vær opmærksom på at ved flere ens opslagsværdier "d"/"b" vælges første forekomst

formlen opskaleret til dit eks.:
=INDEX($A$1:$X$850;MATCH("d";$A$1:$A$850;0);MATCH("b";$A$1:$X$1;0))
Avatar billede excelent Ekspert
24. december 2006 - 12:28 #5
?
Avatar billede mozie Nybegynder
28. december 2006 - 15:05 #6
Det fungerer perfekt - ved ikke lige hvad der sker, men den driller med at give point. Smid et svar igen hvis du ikke har fået de point som du fortjener!
Avatar billede excelent Ekspert
28. december 2006 - 15:44 #7
er ok nu - tak