Avatar billede genixdk Nybegynder
23. oktober 2006 - 21:48 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Videoredigerings program

Jeg er på udkig efter et simpelt video redigeringsprogram. Jeg har nogle filer, hvor jeg måske skal have beskåret lidt væk, fjernet lidt rysten og komprimeret dem til nettet. Nogen forslag til programmer der kan dette?
Avatar billede jokkejensen Novice
23. oktober 2006 - 22:42 #1
windows movie maker kan let beskære og gemme til web, ellers brug windows media encoder til at gemme til webbet..

for at fjerne rystelser skal man ofte optage i HD+, og så ellers bare croppe et "roligt" billede ud... hertil mener jeg ikke windows movie maker er tilstrækkeligt, har aldrig selv benyttet det ..

personligt kan jeg bedst lige adobe premier, og after effekts, men jeg ser flere og flere benytte pinnacle studio - men jeg tror mere det er fordi det følger med de "større" video kamera'er, end det er kvaliten af softwaren...

Adobe premier er lidt små dyrt, men du kan hente en 60 dages demo, som er tilstrækkeligt, med 10-15 timer om ugen kan du sætte dig ind i de "basic" funktioner..

/JJ
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
23. oktober 2006 - 23:21 #2
Ellers kig på TMPGEnc 4.0 XPress. Det er godt nok ikke et redigeringsprogram, men mere et konverteringsprogram. Det har dog en del filtre til at redde optagelserne.

jokkejensen: Kan du ikke lige forklare den med HD+ og cropping lidt mere?
Avatar billede genixdk Nybegynder
23. oktober 2006 - 23:42 #3
Nu er jeg rimelig blank inden for videoredigering, så undskyld hvis jeg spørger dumt. Kan man ikke bekærer et film klip ? Jeg syntes nok jeg kan finde ud af at lave nogle film klip og klippe dem sammen, men det jeg skal lave er redigere en masse små 10 sekundersklip og klippe noget baggrund og side fra.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
23. oktober 2006 - 23:56 #4
Det kan du med alle nævnte programmer. Beskære/croppe, tror jeg ikke WMM kan.
Avatar billede old-faithful Praktikant
24. oktober 2006 - 01:15 #5
Du kan evt. prøve et af disse gratis programmer til videoredigering: http://www.hollmen.dk/content/view/36/30/
Avatar billede jokkejensen Novice
24. oktober 2006 - 23:25 #6
akyhne jo klart..  men det er lidt svært uden at kunne illustrere det..

Hvis du har en optagelse i, skal vi sige 1024x786, og billede hopper skal vi sige 50-100px op og ned har du stadig et roligt billede på de sidste 800px, hvis du manuelt cropper det ud.

http://img319.imageshack.us/img319/8884/ikkenavngivet1xh1.gif

Den røde er det færdige resultat, de blå er tilfældige tidspunkter i din sekvens..
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
24. oktober 2006 - 23:48 #7
Ok, men du kan da ikke manuelt sidde og croppe 25 billeder/sekund ud. Det ville da tage en evighed.
Avatar billede jokkejensen Novice
25. oktober 2006 - 10:29 #8
nej selvfølgeligt vil jeg ikke det.

Men det er en process der tager tid, og afhænger af hvor meget der rystes.. men sådan er det vel med alt videoredigering..

Det er i mine øjne den eneste måde at fjerne rystelser, ved at beskære top og bund, og mener det også er på denne måde sportsfotografer centerer objectet midt på skærm, ved at croppe alt omkring? - har du et bedre forslag?
Avatar billede genixdk Nybegynder
25. oktober 2006 - 16:56 #9
Hmm, nu har jeg forsøgt mig med de nævnte programmer, og det eneste jeg har fundet ud af er: At tage 2 klip og klippe dem sammen :( need tutorials
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:29 #10
jokkejensen: Næh, men der burde findes programmer der kunne gøre det.

need tutorials: Til præcis hvad?
Avatar billede genixdk Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:40 #11
Til at beskære og hvis det er muligt roterer en video. Nogen af klippene er på højkant og skulle gerne vises på højkant.
Beklager hvis alle mine spørgsmål lyder dumme, men er helt newb i det med film :(
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:50 #12
Jeg kan guide dig med TMPGEnc 4.0 XPress hvis du vil.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. november 2006 - 09:54 #13
Respons...
Avatar billede genixdk Nybegynder
18. november 2006 - 10:41 #14
Sorry... Var kommet fra det igen. For mange ting i luften på en gang. Det ville være super med en tutourial til TMPGEnc. fordi det jo ikke meget jeg skal bruge det til. Klippe billedet til så jeg kan få det jeg egentlig ønsker og ikke andet og fjerne lyd samt komprimerer... Er dette muligt
Endnu engang undskyld den manglende respons
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. november 2006 - 11:51 #15
Hvordan du klipper scener ud, kan du se her: http://www.racingcar.dk/Videoconversion/cutscenes/index.php
Avatar billede genixdk Nybegynder
19. november 2006 - 18:03 #16
Hmm det var nu mere at Croppe (har jeg ladet mig fortælle det hedder sådan fjerne noget af billedet
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
19. november 2006 - 21:12 #17
Gå ind i "Filters". Vælg "Picture crop" i Filter List". Har du den ikke, vælg den via "Edit filter list".
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. november 2006 - 17:35 #18
Mere hjælp?
Avatar billede genixdk Nybegynder
22. november 2006 - 17:45 #19
Nope. Programmet er perfekt til det jeg skal bruge det til... Let og intuativ (eller hvordan man nu staver til det)

Post du bare og få lidt point :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. november 2006 - 17:56 #20
Ok. Du vender tilbage hvis du skal have mere hjælp.
Avatar billede genixdk Nybegynder
22. november 2006 - 18:33 #21
Jeg siger mange tak
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. november 2006 - 18:52 #22
Velbekomme :-)