Avatar billede punnishment Nybegynder
23. oktober 2006 - 11:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Trådløs og kabel netværk på samme tid

Jeg har problemer med opsætningen af min netværk. Mit netværk består af en router, hvor der er koblet en switch på. På switchen er der så ca. 7 porte inkl. den port der giver adgang til internettet. Jeg har så koblet alle mine stationære compoter på switchen med kabel, og ved en af portene har jeg koblet en access point på, så jeg hermed også kan komme på trådløs netværk. Denne opsætning virkede fint indtil for ca. ½ år siden. Min trådløse forbindelse begyndte at svigte, og jeg kunne ikke fange en forbindelse i mere end et par minutter, selvom bærbaren havde visuelt kontakt. Jeg prøvede derfor at resete min access point, da jeg havde læst at dette kunne løse problemet - og det virkede også til at være løst, men kun i en dag eller lignende. Efter at have lejet lidt med opsætningen har jeg fundet ud af at min AP virker fint hvis ikke jeg bruger switchen som mellem led.
Dvs. når jeg forbinder min router direkte til AP - dermed mister kabelnetværket internet forbindelsen. Mit spørgsmål er så, hvad kan der være galt, og hvor er fejlen?

Min switch er efterhånden nogle år gammel, så det kunne sagtens være her mit problem var. Men det underlige er at den virker, det er bare den trådløse forbindelse der fejler? Hvis jeg skal have en ny switch, er det så muligt at få en der deler forbindelsen bedre op? Så når den ene computer downloader med 50% af forbindelsen, så det ikke går helt vildt meget ud over den anden computer der spiller. Normalt når den ene downloader og den anden spiller ligger fordelingen måske sådan:
Den downloadende computer: 50% af båndbredde
De resterende computere: Kan max. udnytte 10% eller lignende til surf og spil.
Avatar billede nva Praktikant
23. oktober 2006 - 13:37 #1
Kan din trådløse ikke kobles direkte på routeren som vist her http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101496.asp ?
Avatar billede punnishment Nybegynder
23. oktober 2006 - 18:56 #2
nej, routeren har kun en udgang, og der er switchen koblet på. Det er den standart adsl router som cybercity, og tidligere world online (nu telia mener jeg) bruger, ved ikke lige om du kender den? Cisco 667 eller noget i den stil.
Avatar billede punnishment Nybegynder
25. oktober 2006 - 02:01 #3
er der ingen der har haft samme problem?
Avatar billede christofferhp Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:33 #4
Internet -> Router -> Switch -> Computere
                  -> Access Point
Avatar billede punnishment Nybegynder
25. oktober 2006 - 17:48 #5
nej ikke helt:
internet -> router -> switch ->

Herfra går den over til 2 muligheder
->computer
eller
->access point->computer

jeg kan ikke koble min AP på routeren, da der netop kun er en ethernet udgang
Avatar billede punnishment Nybegynder
26. oktober 2006 - 21:14 #6
lukker