Avatar billede tulip Nybegynder
18. oktober 2006 - 18:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan man se på bundkort hvilke ram der skal til??

Ja jeg er ikke særlig god til det der med Computere, så derfor søger jeg hjælp her.
Jeg har en gammel computer hvor jeg har alt andet end ram. Det eneste jeg ved er at det er sd-ram der skal sidde i (er jeg næsten sikker på).
Mit spørgsmål er så om jeg nogen stedet på bundkortet kan se hvilke ram jeg skal bruge?
Jeg har ikke de gamle ram der har siddet i før.

Hvis der er en der kan hjælpe vil det gøre mig rigtig glad : )
Avatar billede c-holst Novice
18. oktober 2006 - 20:05 #1
Du kan ikke umiddelbart se hvilken type der skal, men er maskinen en standart, burde den nok kunne køre med de fleste af de sdram (pc100, pc133)som findes i overflod på fx qxl.

skal du have et mere præsist svar skal du fortælle mig hvilket bundkort der sidder i maskinen, hvilket måske står et eller andet sted på det. så kan vi nok finde noget på nettet.

Du kan godt kende forskel på soklerne til henholdsvis sd ram og ddrram, og de passer ikke i

hvilken hastighed kører processoren med, kan også give et par hints.
Avatar billede netbjarne Nybegynder
18. oktober 2006 - 20:43 #2
freeware programmet cpu-z kan give dig de nødvendige oply
Avatar billede netbjarne Nybegynder
18. oktober 2006 - 20:45 #3
hov - ramte returtasten..

freeware programmet cpu-z kan give dig de nødvendige oplysninger, om ramtype, hastighed, osv osv - genialt når man lige skal finde prisen på en ramopgradering uden at skulle hive låget af computeren.

http://www.cpuid.com/cpuz.php
Avatar billede c-holst Novice
18. oktober 2006 - 21:55 #4
he he:-) som jeg læser det mangler der ram, og så bliver det jo lidt svært.
Avatar billede tulip Nybegynder
18. oktober 2006 - 23:28 #5
det er nemlig rigtig c-holst, jeg har ikke rammene til den, og den starter jo ikke uden : )
jeg kan ikke finde noget navn på bundkortet. Men så kan det være at det bare er en standard. Men så vil jeg da lige prøve at se om jeg kan finde noget på qxl.
Processoren er AMD og er omkring 700 - 1300 mHz mener jeg.
Avatar billede c-holst Novice
19. oktober 2006 - 10:13 #6
700-1300 er jo unægtelig et stort hop, og i den "periode" kunne man få begge slags ram i nye maskiner. Er din cpu monteret i en stor lang sort klods med blæser på, eller sidder den som vi kender det idag?

hvor lange er ramsoklerne, så kan vi også sikre os af dne vej

og så skal de have to små hakker som på dette billede
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=412661875&ListingType=0&ListingSort=1&PageNr=1&Catg=10327
Avatar billede tulip Nybegynder
19. oktober 2006 - 17:35 #7
De har i hvertfald de 2 små hakker i siderne og cpu'en sidder som vi kender i dag.
Avatar billede tulip Nybegynder
21. oktober 2006 - 17:15 #8
hvis du vil have point c-holst skal du lige lave det som svar i stedet for kommentar.
Avatar billede c-holst Novice
21. oktober 2006 - 23:27 #9
kommer lige her
Avatar billede tulip Nybegynder
22. oktober 2006 - 12:31 #10
så er den lukket!
Avatar billede c-holst Novice
22. oktober 2006 - 17:20 #11
ps...den kan nok godt klare xp, hvis du har min 256 helst 512 mb ram i