Avatar billede 2re Nybegynder
18. oktober 2006 - 14:05 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Død "saml selv" pc

Hej, har problem med dette system:

Core2duo e6600 cpu, med stock køler
Gigabyte GA-965p-dq6 bundkort
Corsair pc6400ram
Geforce 7950 gx2 grafikkort
Antec true power trio 650w strømforsyning
WD 400ys harddiske

Den virkede, om end ustabilt i et par uger, fjernede batteriet til bios hvorefter den kunne bruges et par dage, derefter kunne den ikke tændes mere.
Fik ombyttet bundkortet, har samlet det hele og der sker intet.
Ingen bip, ingenting.
Har kortsluttet grøn og sort ledning på strømforsyningen og blæseren på den går i gang.
Har fjernet alt foruden cpu og ram, ingen bip ingenting.
Har prøvet med kun cpu monteret, ingen bip..strømforsyningen forbliver inaktiv..

Hvad kan jeg gøre for at lokalisere fejlen? Har ikke andre komponenter jeg kan prøve med (sådan går det når man er for længe om at opdatere :-)  ).
Avatar billede thunderdwarf Nybegynder
18. oktober 2006 - 15:18 #1
Jeg har prøvet nøjagtig det samme for nogen tid siden. Det viste sig det både var cpu og motherboard der var røget. Det var dog socket 478 kort og cpu.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:51 #2
Du skal ikke blot fjerne batteriet, men også kortslutte en jumper for at resette CMOS.
Avatar billede 2re Nybegynder
19. oktober 2006 - 12:20 #3
Jeg sender cpu'en ind, så må vi se. Det lader til der ikke kan stoles på at bundkortet bipper hvis cpu'en er død.Håber ikke at det defekte bundkort har brændt alle komponenter af..
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 12:23 #4
Du er sikker på det ikke er bundkortet der er kortsluttet til kabinettet ? ?
Avatar billede 2re Nybegynder
19. oktober 2006 - 12:24 #5
Hmm hvordan er det lige at der gives point? Det er et par år siden jeg gjorde det sidst..
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 12:25 #6
Lige nu har du lukket spørgsmålet ved at acceptere dit eget svar.
Avatar billede 2re Nybegynder
19. oktober 2006 - 12:25 #7
Ad. dragonknight
Hvad mener du? Jeg har alle relevante afstandsstykker monteret med skruer og der er ikke noget der rører bagpladen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 12:27 #8
Det jeg mener, er at der er et antal monteringshuller i bundkortet, og dette antal at huller skal svare til antallet af brugte afstandsstykker og antallet af brugte skruer gennem hullerne ned i afstandsstykkerne.
Avatar billede 2re Nybegynder
19. oktober 2006 - 12:28 #9
Flot, det var ikke meningen..
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 12:29 #10
Det gør ikke noget. Du fortsætter blot.
Avatar billede 2re Nybegynder
19. oktober 2006 - 12:29 #11
Alt er monteret som det skal være, har endvidere sikret mig at kølepladen bag på bundkortet ikke er i kontakt med monteringspladen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 12:31 #12
Så er det jo i orden.

Har du prøvet med kun 1 klods RAM ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 12:32 #13
Når du skriver at den virkede ustabil, er det så selve tændingen af maskinen det er ustabil, eller er den ustabil når den kører ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 12:34 #14
Hvis det kun er tændingen der er ustabil, kan det også være startknappen der er dårlig, eller har en dårlig forbindelse.

Hvis du har en resetknap i kabinettet, kunne du montere resetknappens stik i bundkortett på den plads som startknappen har. Så skulle resetknappen virke som startknap.
Avatar billede 2re Nybegynder
19. oktober 2006 - 12:37 #15
I begyndelsen var den ustabil mens den kørte, frøs ofte, jeg troede at det var et spørgsmål om at opdatere windows og alle drivere. Så ville den pludseligt ikke tænde en dag, næste dag kunne den godt. Det skete et par gange, da det skete after jeg havde prøvet nogle af programmerne der fulgte med til bundkortet troede jeg at det var et bios problem, så jeg fjernede batteriet. det virkede et par dage, så døde den helt,  og bundkortet blev ombyttet.
Avatar billede 2re Nybegynder
19. oktober 2006 - 12:43 #16
Jeg prøvede alt med start/resetknappen, men jeg har siden fået et nyt kabinet, også her har jeg prøvet at bytte om på stikkene og kontrolleret at de var rigtigt forbundet..
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 13:17 #17
Har du prøvet med kun 1 RAM klods ?
Avatar billede 2re Nybegynder
19. oktober 2006 - 13:47 #18
Og det siger du først nu? ;-) har lige sendt cpu'en retur. Den kombination prøvede jeg ikke, har prøvet så mage ting at jeg mistede overblikket til sidst..
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 14:51 #19
Det skrev jeg eller om kl. 12:31
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 14:56 #20
Med hensyn til reset af BIOB CMOS, så gjorde du det rigtig. Der er ingen jumper på dit bundkort, som akyhne skrev. Blot skal batteriet være ude i 1 minut.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. oktober 2006 - 14:58 #21
Vil man have factory defaults i BIOS, er der 2 pins lige ved batteriet der skal kortsluttes meget kort.
Avatar billede 2re Nybegynder
19. oktober 2006 - 22:36 #22
Sorry, havde overset din post fra 12:31.
Nu må jeg se om det er cpu'en den er gal med, og samtidigt krydse fingre for at der ikke er andet der er blevet ristet.
Avatar billede spike60 Nybegynder
30. oktober 2006 - 20:59 #23
Hej
Jeg går og tænker på at bygge en pc selv, i samme stil som din.(hvad kom den til at koste at bygge)
Og  endnu mere vigtigt er den kommet til at virke??????