Avatar billede spo Nybegynder
16. oktober 2006 - 12:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Find sidste tegn i et tal

Til en sum.hvis funktion skal kunne finde alle kontonumre der ender på feks. 2. Er der en funktion der gør det? Skal jeg også bruge en funktion til at tælle antallet af tegn i tallet?
Avatar billede b_hansen Novice
16. oktober 2006 - 13:18 #1
Jeg vil nok tilføje en ny kolonne for at formlerne ikke skal blive uoverskuelige. I den nye kolonne bruger du formlen =HØJRE(A1;1), hvor A1 angiver den celle, hvor du har kontonummeret. Så kan du bruge den nye kolonne i din =SUM.HVIS()
Avatar billede frank_morley Nybegynder
22. oktober 2006 - 12:44 #2
Hvis du indtaster dine konti i kolonne A, eksempelvis så celle A2 indeholder konto 6942 så kan du i celle B2 oprette denne formel:
=HVIS(HØJRE(A2;1)=2;HØJRE(A2;1);"") - vil vise resultatet 2

Hvis du vil aflæse længden af det indtastede i celle A2, kan du i celle C2 oprette formlen:
=LÆNGDE(A2) - vil vise resultatet 4

Mvh
Frank Morley
Avatar billede kabbak Professor
22. oktober 2006 - 14:46 #3
=SUMPRODUKT((HØJRE(A1:A17;1)="2")*B1:B17)