Avatar billede sesam Nybegynder
13. oktober 2006 - 19:05 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Software til blæser kontrol

Findes der et program der kan styre mine blæsere i min bærbare?
De går jo helt amok og larmer som en sindsyg...
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
13. oktober 2006 - 19:35 #1
du kunne prøve speedfan: http://www.almico.com/speedfan.php

:)
Avatar billede strych9 Praktikant
13. oktober 2006 - 21:26 #2
De går jo nok helt amok fordi der er noget der skal køles... men hvis du vil ødelægge cpu, grafikkort, hdd osv med speedfan i stedet for at adressere det virkelige problem så slå dig løs..
Avatar billede lzs Nybegynder
14. oktober 2006 - 11:58 #3
Prøv at hente notebook hardware control http://www.pbus-167.com/ du kan dog ikke styre blæserne direkte med programmet, men du kan f.eks. sænke strømmen til cpu'en, derved kommer der mindre varme og det medfører jo at blæserne skal blæse mindre. Virker i hvert fald på min comp.
men ellers, er det en ny comp? eller er det en gammel en? for så an det jo være at den bare trænger til at blive rengjort
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
14. oktober 2006 - 18:05 #4
>>strych9: hvor har du de ting fra...?
Avatar billede strych9 Praktikant
14. oktober 2006 - 20:40 #5
hmm flere års erfaring i fejlsøgning og servicering af HP og Dell laptops..
...desuden får den slags tools garantien til at fordufte.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
14. oktober 2006 - 22:55 #6
kan du så forklare mig hvorfor jeg ALDRIG og jeg gentager ALDRIG har haft problemer med speedfan?

og vil du gerne lige forklare hvordan speedfan skulle få garantien til at fordufte??
Avatar billede strych9 Praktikant
15. oktober 2006 - 15:42 #7
Dette er egentlig ret logisk: Maskinen bliver varm -> blæseren sætter hastigheden op for at forsøge at holde den kold -> bruger tvinger blæseren ned i hastighed med speedfan -> maskinen bliver endnu varmere -> CPU brænder potentielt set af.

Jeg skal forklare dig hvorfor du ikke har haft problemer? - Nej.

Ang spørgsmål 2, så har jeg selv sagt f off til flere kunder når jeg hørte de brugte programmer i den stil. Det er virkelig ikke producentens problem når brugerne selv ødelægger deres udstyr. For mig at se kan man lige så godt bruge en hammer - det er hurtigere.

Tag fat i problemets hovedårsag i stedet. Giv luftindtagene en tur med en støvsuger. Rens blæseren. Kør en BIOS opdatering, og geninstaller CPU driveren (som i mange tilfælde står for blæser kontrol). Prøv en anden strømstyringsmodel. Skift i sidste instans blæseren, men lad være med at køre det der speedfan cirkus...
Avatar billede sesam Nybegynder
15. oktober 2006 - 16:06 #8
Jeg kan se der er livligt gang i debatten, det er jo fint ;O)
Jeg synes det er lidt mærkeligt at en ny bærbar skal larme så meget.
Det er ikke noget problem når den kører på batteriet, men når der er strøm på så drøner den der ud af. Derfor må det jo være muligt at sænke hastigheden også når den ikke kører på batteriet, eller?
Avatar billede strych9 Praktikant
15. oktober 2006 - 21:10 #9
så skift strømstyringsmodel
Kontrolpanel -> skift til klassisk visning -> Strømstyring. Vælg feks "Bærbar" som strømstyringsmodel.

Det er sandsyneligvis fordi du har en desktop CPU i maskinen. Hvad er det for en?
Avatar billede sesam Nybegynder
15. oktober 2006 - 23:21 #10
Det er en ABook: http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=40010&vis=detaljer
Den står allerede på bærbar...
Er det en desktop CPU ???
Avatar billede lzs Nybegynder
16. oktober 2006 - 22:03 #11
hent programmet som jeg linkede til tidligere, med det kan du også styre cpu hastigheden. har selv en ABook 3600TX, som jeg bruger det på og det virker helt fint.
Avatar billede sesam Nybegynder
16. oktober 2006 - 23:01 #12
Jeg kan desværre ikke installere det, får en fejl der siger at jeg skal ha' .net framwork 2.o installeret, hvilket jeg har...?
Avatar billede sesam Nybegynder
17. oktober 2006 - 15:44 #13
Nå nu har jeg fået installeret programmet, hvordan bruger man det så?
Avatar billede lzs Nybegynder
17. oktober 2006 - 22:58 #14
følg vejledningen der er med programmet. kan ikke lige huske, hvor du kan finde den, for er ikke lige hjemme..
Avatar billede lzs Nybegynder
19. oktober 2006 - 15:23 #15
hvis du går ind i den mappe, hvor du har installeret programmet, er der et dokument der hedder nhc_help. hvis du åbner det kan du finde en begynder guide. Hvis du f.eks. vil sænke cpu voltage i idle, åbner du programmet og trykker på fanebladet CPU voltage, og derefter sænker du strømmen i multiplier 6. Du skal lige være opmærksom på at hvis du sænker det for meget, kan der godt opstå felj, men så skruer du bare lidt op igen.
Avatar billede sesam Nybegynder
20. december 2006 - 10:31 #16
svar please:O)
Avatar billede lzs Nybegynder
20. december 2006 - 16:04 #17
hvem skal lægge et svar? har du fået det til at virke?
Avatar billede sesam Nybegynder
20. december 2006 - 16:06 #18
Dig:)
Avatar billede lzs Nybegynder
20. december 2006 - 16:45 #19
Ok, jamen her er et svar :P, har du fundet ud af at sænke spændingen? og har det virket på blæseren?
Avatar billede kurtkn Praktikant
08. november 2013 - 13:03 #20
Jeg har samme problem med en blæser der kører i højt tempo, selvom maskinen,en HP dv9685eo ikke er belastet eller blæseren snavset. Jeg har prøvet alt, men ikke at geninstallere driverne til CPUén. Hvor henter jeg dem henne og hvordan gør jeg det? Er der et sted på maskinen som er forsynet med Windows 7, man kan se og gøre det?

Mvh. Kurt