Avatar billede danni_uhe Nybegynder
12. oktober 2006 - 12:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

En stor opgave. videoserver

hey har et spørgsmål som jeg har diskuteret sammen med ven om det kan lade sig gøre.

Specificer en Server som kan kører minimum 15 film samtidge, men uafhængige (samme film på 15 forskellige tidspunkter) streams @ 5 GB - som har software til kopiering

Serveren skal samtidig kunne kontrolleres af 15 forskellige personer på samme tid via Media-playeren (multiple user software) DVS at personerne skal kunne sidde i hvert sit rum og se film på forskellige tidspunkter

Serveren skal herefter kobles op til en netværks switch som forbinder de 15 brugere af systemet.  Hvis du kan forestille dig at du kobler 15 skærme direkte til switchen på linier med Terminaler som bruger en Netværks PC. Alle 15 brugere skal uafhængige af hinanden kunne benytte Media-playeren og opstarte og kontrollere (start, stop,play mm.) en film

der er opkoblet en set-top boks til hvert tv.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. oktober 2006 - 12:48 #1
ja det kan det sagtens, kræver bare nogle hurtige diske, og godt med båndbredde.
Avatar billede danni_uhe Nybegynder
12. oktober 2006 - 13:05 #2
kender du evt nogle programmer til dette, som ville være gode. systemet skal ydermere også kunne gøre sådan at hvis en af brugerne vælger at trykke stop eller pause under filmen skal han til hvert et tidspunkt trykke play igen og filmen skal starte hvor han stoppede. ligesom man ser på en DVD-maskine. self. hvis han ser en ny film skal denne indstilling ikke gemmes.
Avatar billede danni_uhe Nybegynder
12. oktober 2006 - 13:07 #3
og hvilket hardware ville i sætte i sådan en server, for der må under ingen omstændigheder komme nogle hakker i filmen, og de andre bruger må ikke kunne bemærke at der er en ny der skal til at se film.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. oktober 2006 - 13:11 #4
hvor mange penge har du til projektet ? (helt billigt bliver det næppe)
Avatar billede danni_uhe Nybegynder
12. oktober 2006 - 13:33 #5
det betyder ingen ting. og det samme er om det er freeware eller betalingsprogrammer...
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. oktober 2006 - 13:41 #6
en 2003 server, godt med ram, et par 1Gb netkort, noget network load balancing, nogle hurtige SCSI diske i raid 5, og nogle kvalitets switche, det burde kunne gøre det.

I praksis vil amn lave et test miljø med få filer og scalere systemet op derfra. (efter man har lavet måling af peak performance, spids belastning af diske, og netværk)
Avatar billede danni_uhe Nybegynder
12. oktober 2006 - 14:36 #7
okay, hvad med de der STbokse, kan man godt det? kan man godt styre det fra dem?
Avatar billede danni_uhe Nybegynder
12. oktober 2006 - 14:41 #8
set-top bokse bliver fra nu af nævnt som STB
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. oktober 2006 - 14:54 #9
kald dem tynde klienter for det er hvad det er  ;) ja det er jo bare computere (normalt uden harddisk) med windows CE eller lignende OS, men er ikke helt sikker på hvad du præcist ønsker de bokse skal ? (skal de sættes til et tv, eller computer monitor ?)
Avatar billede danni_uhe Nybegynder
12. oktober 2006 - 15:26 #10
nej, de skal sættes til tv'et, så man ser på tv'et inde på værelset og kan vælge hvilken film man vil se.

kom til at tænke på windows media center, ved ikke hvorfor jeg ikke lige havde tænkt på det noget før, men jeg ved at man kan forlænge ens WMC via xbox 360, men kun op til 5 xboxe? hvorfor det? burde man ikke kunne sætte ligeså mange som det kunne holde til? vil man i givet fald kunne bruge STB til WMC?
Avatar billede danni_uhe Nybegynder
12. oktober 2006 - 16:15 #11
tror vi siger tak til niels hansen for de hurtige svar vi rykker over i et andet forum da det nu er et andet spørgsmål.

http://www.eksperten.dk/spm/738218

tak skal du ha niels de er vel fortjent
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. oktober 2006 - 16:27 #12
takker ;)