Avatar billede gf Nybegynder
08. oktober 2006 - 15:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

styrring af båndbredde igennem firewall

Hej

Jeg skal have anskaffet mig en firewall. Jeg har undersøgt markedet i forhold til min pengepung. Jeg tror valget falder på en ZyWall 35. I produktbeskrivelsen står der, at den understøtter Bandwidth Management. Betyder det, at jeg kan begrænse båndbredden fra lan -stikkene således, at et stik "får" 40% og et andet 60% af de 20Mbit som min internetforbindelse er?

Eller skal jeg have noget andet isenkram for, at kunne dette?

mvh gf
Avatar billede langbein Nybegynder
08. oktober 2006 - 22:53 #1
Kjenner ikke den konkrete modell, men det mest vanlige er vel en prioritering av trafikktype, for eksempel prioritet til IP telefoni, eller prioritet til en lokal ip.
Avatar billede langbein Nybegynder
08. oktober 2006 - 23:11 #2
Har sett gjennom user manual til Zywall 35 V 4.0 Hele manualen er på 807 sider, men den har da et kapittel om Bandwidt management.

I følge manualen så fungerer det om lag slik som jeg trodde.

Først så omtaler manualen (Kapittel 25) Bandwith management basert på prioritering av trafikktype. Prioritering av trafikk til IP telefoni står som eksempel.

Deretter så kommer et avsnitt der manualen beskriver muligheten for å fordele trafikken til forskjellige lokale ip grupper (subnet).

Når man skal fordele mellom lokale ip'er så ser det i følge manualen ut som om dette gjøres ved å sette max grenser i kbs pr ip gruppe, altså ikke i prosent, men i absoluttverdier for hastigheten til trafikken.

Spørsmål om denne routeren inneholder det hele, eller det kreves mer isenkram:
I følge den user manual som jeg kikket i så skal den inneholde det hele.

http://us.zyxel.com/web/download/200508310902012005083108554020040811211941_20060602_4.0-ZyWALL5-35-70_UG_V4-0_2005-12-14.pdf

Note: Har altså ikke testet den, kun lest gjennom usermanual fr Zywall 35 versjon 4.0
Avatar billede langbein Nybegynder
08. oktober 2006 - 23:13 #3
Rettelse: hastighetsgrenser i kbps
Avatar billede langbein Nybegynder
08. oktober 2006 - 23:15 #4
PS: Har man ellers en gammel PC med to nettkort så kan denne også settes opp til å utføre den om lag samme oppgave, nesten gratis. (Men en PC tar da plass, og den bruker da strøm.)
Avatar billede gf Nybegynder
09. oktober 2006 - 09:35 #5
Hej

Mange tak for hjælpen, jeg har nu også set manualen delvist igennem. Jeg var ikke klar over at en sådan kunne findes online.

Dit svar er meget fyldestgørende, 1000 tak for hjælpen.

mvh gf