Avatar billede suppenudel Nybegynder
06. oktober 2006 - 17:35 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

PBS - hvad kræves?

Hej.

Ville lige høre, hvis man skal have en indløsningsaftale hos PBS for at starte en webshop.

Kræver de udover oprettelses-gebyret at man skal lægge et slags indskud? I så fald på hvor meget. Nogen der har erfaringer?
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2006 - 17:57 #1
Hej suppenudel, du skal betale for oprettelsen af en aftale samt et årligt gebyr - samt et gebyr pr. transaktion som gennemføres (læs mere på www.pbs-international.dk). Du bliver kreditvurderet af PBS i forbindelse med ansøgningen, og du kan her risikere at du f.eks. skal lægge en garanti på kr. 25.000 eller hvad PBS vurderer er nødvendigt. Hertil skal PBS kunne se din webshop inden du bliver godkendt, så de kan se hvilke varer det er du sælger, og om du generelt overholder lovgivningen i webshoppen. Jeg er selv i slutfasen af en godkendelse - du skal påregne 2-3 måneders ekspeditionstid.

Håber du kan bruge det :o)

Held og lykke med shoppen!
Avatar billede suppenudel Nybegynder
06. oktober 2006 - 18:15 #2
Hejsa, okay, ja det var også lige lidt det garanti-gebyr som jeg havde hørt om og som jeg havde frygtet lidt... :-/ Altså hvis man gerne vil prøve noget af i det små. Havde dog ikke regnet med 2-3 måneder, nok nærmere 2-3 uger. Har du ventet længe?
Avatar billede sambo Nybegynder
06. oktober 2006 - 18:22 #3
I kan da bare nøjes med en bankgaranti, den er ikke særlig dyr, så behøver pengene  ikke at skulle stå på kontoen
Avatar billede agermose Nybegynder
06. oktober 2006 - 23:05 #4
normalen for PBS' behandling er 3 uger. Når du ansøger aftalen skal du give en vurdering af, hvad du omsætter online gennem din butik - det er vigtigt at du holder det tal lavt, da du ellers netop kommer i problemer med kreditvurderingen og bankgarantier.

Du kan også tænke ind, at ind til jul er det gratis at få en indløsningsaftale hos PBS.

I regnestykke skal du huske at du skal bruge en betalingsgateway.

hilsen
Jan Agermose
Avatar billede Slettet bruger
07. oktober 2006 - 08:26 #5
Hej igen - indtil videre har jeg ventet 4 uger.... du bliver givet også bedt om en årsopgørelse samt dokumentation for domænenavnet er dit osv. Jeg har IKKE hørt det skulle være gratis indtil jul - det ville da være en dejig overraskelse...Det er rigtigt at du ud over en PBS indløsningsfatale også skal etablere en betalingsgateway. Jeg har valgt Scannet's shop og dermed gateway. Den er forhåndsgodkendt af PBS - så det burde også hjælpe. Hvis du ikke vælger en gateway PBS kender til skal den også godkendes af PBS før aftalen bliver godkendt. Ifølge den rådgivning jeg har fået er det ikke kun det forventede beløb du omsætter for der afgører om du skal stille garanti - men også dine vares pris (sælger du dimes til 50 kr. eller til 20.000 kr. pr. stk. ) samt din årsopgørelse. Men det er ikke rigtig til at få et klart svar fra PBS på forhånd. Det er en individuel vurdering lyder det...
Avatar billede agermose Nybegynder
08. oktober 2006 - 14:10 #6
det er oplagt at der er forskellige parametre, der spiller ind i billedet af om du kan godkendes og om der skal stilles bankgarantier. Det eneste jeg siger er, at hvis du skriver i din ansøgning, at du forventer at omsætte for 2mill om året, så er det mere oplagt, at de vil tage det med i deres vurdering end hvis du skriver at du vil omsætte for 25.000. Samtidig nytter det jo ikke at du forventer at omsætte for 25.000 hvis det du sælger er B&O TV.

Det gælder om at være lidt forberedt og om at svare hurtigt på de ting, der bliver udbedt information om. Og så at holde dem ved ilden. Så er deres normalt arbejdsgang 3-4 uger hvis der i øvrigt ikke er noget specielt ved din onlinebutik. Mht. domænenavnet, så checker de først dk-hostmaster, og hvis du ikke har opdateret info der, eller endnu værre, faktisk ikke står som registrant på domænet, så skal du igang med en udredning af dette også. Sørg for at alle info om dig/firmaet rundt omkring er up to date og ENS. Bank, dk-hostmaster, CVR osv.

Det er ikke gatewayen, der skal godkendes, men butikken og der er ingen butikker, der er forhåndsgodkendt, da du aldrig vil komme ud over, at de skal kigge på det du sælger osv.
Der imod er det helt sikkert sådan, at når PBS kan konstatere, at du bruger en færdigbutik de kender, så er der småting de ikke har behov for at checke så grundigt - f.eks. om de forskellige skridt man skal igennem i forbindelse med betalingen overholder de forskellige krav om hvad der skal stå på siderne, om der sendes kvitteringer osv. osv.

PBS kører pt. en kampagne faktisk frem til 31/12 (og ikke bare ind til Jul, som jeg vist fik skrevet), hvor oprettelse og det første års gebyr til PBS er gratis. Fremgår bla. af deres hjemmeside.

Hilsen
Jan Agermose
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2006 - 19:13 #7
Hej agermose, kan du henvise mig til linket hos PBS mht. den gratis oprettelse og årsabonnement? Jeg kan ikke finde det på hjemmesiden... På forhånd tak... :o)
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2006 - 19:13 #8
Sorry suppenudel jeg bruger din tråd til at spørge agermose om dette... håber det er OK...?!?!?
Avatar billede agermose Nybegynder
08. oktober 2006 - 19:25 #9
ja :-) du går ind på deres hjemmeside: http://pbs-international.dk og trykker reklamen i højre side, hvor der står "Gratis oprettelse og et års gratis abbonement" ;-)
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2006 - 19:43 #10
OOOhhhh ja det første man bliver blind på... Tak for det :o)
Avatar billede suppenudel Nybegynder
15. oktober 2006 - 21:44 #11
Hej - helt i orden! Det er rart at høre nogle forskelliges erfaringer med det, så vil jeg i hvert fald sørge for at få de forskellige formaliteter/ting ordnet inden, så der kan sparres nogle dage hist og her. :-) Agermose lægger du også et svar?
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2006 - 13:42 #12
Hej med jer - jeg kan i hvert fald bekræfte at det er GRATIS indtil nytår - så det var rigtig DEJLIGT! Da jeg i sin tid bestilte i første omgang var kampagnen ikke startet. Og PBS virker faktisk ret hjælpsomme her i sidste fase med at få det hele på plads - så der er vist ikke længe til at www.moxibox.dk går i drift - og det er jo spændende. Det har tillige været en fordel af vælge en shop, som PBS kender til i forvejen. det virker som om det gør det hele mere "afslappet". Held og lykke med det suppenudel!
Avatar billede suppenudel Nybegynder
27. oktober 2006 - 10:47 #13
Tak for det, og fin shop chevaldemar!

Vil du slet ikke have guldstykker agermose? :-)
Avatar billede agermose Nybegynder
27. oktober 2006 - 12:14 #14
:-) jo, men det er jo sjovere at hjælpe end det er at få point, så jeg glemmer at trykke "svar" :-D
Avatar billede suppenudel Nybegynder
29. oktober 2006 - 11:31 #15
Men alligevel :-)
Avatar billede suppenudel Nybegynder
07. november 2006 - 11:21 #16
Hej igen - ved ikke om nogen stadig hænger i her, men ville lige høre hvad PBS skal kunne foretage sig/teste på ens shop før de kan beslutte sig for godkendelsen. I mit tilfælde har jeg valgt en gateway som i forvejen er godkendt af PBS. Skal de bare kunne se og gennemføre en transaktion under SSL-certifikatet?
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2006 - 13:25 #17
Hej Suppenudel - det tjekker de selvfølgelig, men også at din shop overholder lovgivningen for betalinger /fjern-handel, samt at det kræves at nogle forretnings/leveringsbetingelser skal godkendes af kunderne når de skal betale med kreditkort mv. PBS´s information er dog ganske udenmærket synes jeg når du sætter din bestilling igang. Nu er vi 100% i luften med www.moxibox.dk - og der har INGEN problemer været, så det er herligt! Held og lykke til dig! lad mig vide hvad dit domæne er når du når så langt! min email er mds@moxibox.dk
Avatar billede suppenudel Nybegynder
07. november 2006 - 14:46 #18
Okay - takker, det skal jeg gøre :-)