Avatar billede jcr Nybegynder
04. oktober 2006 - 18:15 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

GPS men hvilken?

Jeg har brug for at kunne taste f.eks 10 forskellige adresser inden for et bestemt postnummer hvor jeg så meget gerne ville have at GPS`eren kunne lave en "ruteoversigt" over den korteste rute for at kunne komme frem til de 10 kundeemner.

Kan dette overhovedet lade sig gøre, og hvilken GPS`er er markedets bedste?

Point til de mest udførlige kommentarer.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2006 - 19:43 #1
Jeg kender ikke til en gps, som kan tage alle 10 på en gang, men du kan let skrive den første ind :) så kører ud til den, og så indtaste den næste derfra og så kører videre :)

Alle snakker jo om TomTom, men så vidt jeg efterhånden har lært/hørt/og fundet frem til skulle Garmin være det aller bedste :)

http://www.garmin.com/automotive/products.html#automotive

ps, de kan også findes i de fleste danske forhandlere :)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
04. oktober 2006 - 20:24 #2
Det er en meget kompliceret opgave at løse. Prøv at læse om Travelling Salesman Problem (TSP) her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Traveling_salesman_problem

Umiddelbart tror jeg desværre ikke der er nogen af de gængse GPS systemer, der kan det.
Avatar billede evildoctor Praktikant
04. oktober 2006 - 21:15 #3
Jeg bruger selv TomTom GO 910, og jeg ved den har en funktion hvor den kan beregne en rute og mere end eet punkt. Har dog aldrig brugt den funktion, og ved derfor heller ikke om den kan tage 10 punkter.
Avatar billede Wezio Juniormester
04. oktober 2006 - 21:23 #4
Jeg har en Tomtom Go300... Jeg ved ikke om den kan det du efterspørger, men den virker ihvertfald bare upårklageligt... jeg er rigtig glad for den! Har også kørt med den i udlandet masser af gange..
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
04. oktober 2006 - 21:32 #5
Ja, man kan som regel indtaste nogle få via-punkter i flere GPS systemer, men problemet bliver voldsomt krævende, jo flere steder man skal omkring. Og jeg er ikke sikker på at systemet kan finde den korteste rute - jeg mener den blot tager stederne i den rækkefølge, som man indtastede dem i.

3 steder: én mulig rute (en trekant, der enten kører den ene eller den anden vej)
4 steder: 3 ruter
5 steder: 12 ruter
6 steder: 60 ruter
...
10 steder: 181.440 ruter
15 steder: 45.589.145.600 ruter!

Hvis en computer kan klare at beregne den korteste rute mellem 5 steder på ét sekund, så vil det tage den en halv time at beregne den korteste rute mellem 15 steder. 20 steder vil tage næsten 100 år og med 25 steder vil det tage ca. 500.000 år! Man kan vælge at acceptere en usikkerhed på fx. 2% og dermed nedsætte beregningstiden en del.
Kilde: "Matemagi - Lystlæsning for talfreaks" af Anker Tiedemann.
Avatar billede jcr Nybegynder
04. oktober 2006 - 21:41 #6
Foreløbig får I da tak for jeres gode kommentarer.
Jeg kan godt leve med en lille usikkerhed, da alternativet let betyder at jeg måske kører en del ekstra kilometer fordi jeg ikke lige kender den optimale rute, og dermed taber ½ time på gulvet.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2006 - 11:47 #7
efterhånden har lært/hørt/og fundet frem til skulle Garmin være det aller bedste :)

>>det er vist en sælger der har fortalt dig det .

pc world har i en test garmin 360 og tt go 910 testet de 2 gps gæt selv hvilken de testede som bedste gps til dato ?

tt go 910

http://www.pcworld.dk/art/7933?a=category&i=203
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2006 - 17:18 #8
jetdirect :)

Det er faktisk en af mine bedste venner som har fortalt mig det :) og han har en selv, og sjovt nok JA, han er sælger ;) men har ikke prøvet og sælge mig nogen.. og han sælger ikke GPS selv...
Avatar billede bjornicle Nybegynder
05. oktober 2006 - 19:05 #9
jetdirect: Hvor i dit link er deres sammenligning med nüvi360 ?
Om man koeber garmin eller tomtom kommer an paa hvilke extra features man gerne vil have, i en tomtom faar man mere, baade i stoerrelse og kort, mens i en nüvi faar man mindre, baade i stoerrelse og kort.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2006 - 13:37 #10
ja du har ret ,jeg tror jeg er kommet til og sammenligne den fra en anden test der er jo så mange sammenligninger ude pt med disse 2 modeller .

men igen da vi skulle vælge så vi på hvad får man mest for pengene i og det er tt 910 pt pris forskellen på 710 og 910 gør at 910 er et bedre køb ved tt køb
Avatar billede sippo Nybegynder
19. oktober 2006 - 21:29 #11
jeg har en mio c710 og er ganske glad for den.jeg bruger den i mit arbejde som lastvognschauffør,man kan godt taste 10kunder ind.man skal bare gå ind i historie,men den sletter det efter 30 andre intastniger.men det er ellers meget hurtig til at finde kunderne,det tager max ca20-30sek hvis der ikke er så langt.jeg prøvede en tur fra kbh. til rom det tog 42 sek.
om garmi er bedre skal jeg ikke kunne sige,men jeg gav 4500kr (mener at have set det til 3700kr)  og bruger den 1-2gange om ugen og den har hvert alle pengene værd.der er jo så tmc indbygget ,det virker desvære ikke så godt her i danmark,men i udlandet er det perfekt.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
19. oktober 2006 - 23:12 #12
sippo er du HELT sikker på at den finder korteste rute mellem de 10 kunder du taster ind og ikke bare finder ruten i den rækkefølge du vælger dem?
Avatar billede sippo Nybegynder
20. oktober 2006 - 11:50 #13
det finder ikke den korteste vej det kan den ikke.det kan man ikke få det har jeg nemlig selv gået og kigget efter.men man kan få et program til computeren som kan.tro det heder roadmap.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
20. oktober 2006 - 11:57 #14
Så fungerer den jo som jeg skrev længere oppe, nemlig ved at den bare tager stederne i rækkefølge - det er ret banalt og det kan de fleste GPS'er, men det er ikke dét, der efterlyses. Jeg har, som sagt, endnu ikke stødt på et system, der kan klare the 'Travelling Salesman Problem'.
Avatar billede sippo Nybegynder
20. oktober 2006 - 12:00 #15
ja det har du ret i.men hvis du er i et postnr og taster en adr. ind  ja så er der jo ikke ret langt :o)
Avatar billede jcr Nybegynder
20. oktober 2006 - 12:22 #16
Hej med jer. Jeg følger fortsat med i jeres indlæg og søger som en vild på nettet og andre steder med håb om en løsningsmodel.

Foreløbig tak. Vender tilbage så snart jeg ved mere.
Avatar billede jcr Nybegynder
09. november 2006 - 20:34 #17
Er fortsat aktiv på internettet - men bliver sku mere og mere forvirret.
Nogen som gider have pointene er det ok med mig. Alt til deling.
Avatar billede jcr Nybegynder
25. november 2006 - 11:34 #18
Tråden lukkes hermed.
Jeg takker for kommentarerne.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
25. november 2006 - 11:41 #19
Det var så lidt. Jeg har ikke lige set at du ville lukke spørgsmålet, men jeg håber du kunne bruge min hjælp. I mellemtiden har jeg fået en søn, så jeg har ikke været ret meget online. :-)
Avatar billede jklausen Juniormester
19. maj 2008 - 16:02 #20
Microsoft autoroute kan - og har kunnet siden ca. 2004, du kan tilkoble gps.