Avatar billede pc-pladder Nybegynder
04. oktober 2006 - 12:44 Der er 1 kommentar og
1 løsning

AC Silencer til GeForce 7900GS

Hej!

Mit gamle grafikkort er ved at blive alt for sløvt til de nye spil, så jeg skal have mig et nyt.

Har kigget på et GeForce 7900GS, og det ser virkelig ud til at give noget for pengene. Samtidigt ligger det lige i det prisleje, jeg havde tænk mig det skulle.

Der er dog en ting, der gør det hele lidt mere kompliceret.

Mit kabinet giver ikke mulighed for den helt store køling, og jeg vil derfor helt klart foretrække en grafikkort-køler med "udpustningssystem", hvor den varme luft ryger ud gennem bagsiden på kabinettet.

Straks tænker jeg: Arctic cooling NV Silencer.

Men er der lavet en Silencer, der passer på GeForce 7900GS...?

Ved godt, at den ikke står nogen steder på deres hjemmeside, men det gør GeForce 7900GT og 7600GT heller ikke, og dem kan man begge bruge en NV Silencer 6 (Rev. 2), uden problemer.

Er også åben for andre støjsvage kølere, med "udpustningssystemet".

Har forsøgt ar søge, men har opdaget at jeg er elendig til det... :P

Håber der er nogen der kan hjælpe.

På forhånd tak
Fritsen
Avatar billede pc-pladder Nybegynder
04. oktober 2006 - 12:45 #1
Fritsen = Chris... Gammel vane... :P
Avatar billede pc-pladder Nybegynder
12. april 2008 - 21:02 #2
Har så selv fundet løsningen, men vil gerne dele den med andre.

Arctic Coolings NV Silencer 6 (Rev. 2) passer på både GeForce 7900GS, 7900GT og 7950GT, uden nogen modifikation overhovedet - den er lige til at montere.
Desværre er der ingen køling af RAM-chipsene, men der er lige nøjagtigt plads til de små køleprofiler man kan købe til video-RAM, fra bla. Zalman.
Jeg har personligt testet det på et GeForce 7950GT, og det virker perfekt.

Alternativt kan man vælge NV Silencer 5 (Rev. 3). Den passer også til monteringshullerne, og der er ikke problemer med nogen høje komponenter overhovedet. Køleren var oprindeligt tænkt til GeForce 7800GT, og der sidder alle komponenterne åbenbart længere fra kabinettets bagside, end de gør på 7900-serien, for når man har monteret køleren på kortet, rager enden der skal blæse den varme luft ud af kabinettet, et pænt stykke ud over kortet, hvilket gør det umuligt at montere.
Her er imidlertid set flere eksempler på folk der har kortet plastikken af med en almindelig nedstryger, og derved har fået køleren til at passe.
Hvis man har mod på sådan et indgreb, er denne køler klart at foretrække frem for ovennævnte, da køleprofilerne er lavet til større varme, og ikke mindst fordi den har aktiv køling af RAM.

Selv valgte jeg den første løsning, men har faktisk fortrudt det lidt nu, og overvejer at købe en NV Silencer 5 (Rev. 3).