Avatar billede webudvikleren Nybegynder
03. oktober 2006 - 22:22 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Forskel på MySQL og MS SQL

Hejsa alle sammen. Nu vil i tro jeg er godt skør, men hvad er forskellen egenlig på MySQL og MS SQL?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2006 - 22:31 #1
Det er to forskellige databaser. To forskellige produkter.

Ligne rhinanden en del, men har dog ogsaa nogle forskelle.

Vil du have detaljer om forskellene ?
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
03. oktober 2006 - 22:40 #2
Ja tak, ellers vil jeg jo ikke forstå hvad forskellen er, hæhæ..
Avatar billede swiatecki Novice
03. oktober 2006 - 22:46 #3
MySQL er gratis, det er MS SQL ikke..

MS SQL er lavet af microsoft
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2006 - 22:48 #4
MS SQLServer et en database server fra Microsoft.

MySQL er en open source database server.

----

SQLServer kommer i en gratis version med nogle limits og nogle kraftigere
version som koster mange penge

MySQL er gratis for de fleste (naerlaes selv licens) men du kan koebe support

----

SQLServer koerer kun paa Windows

MySQL koerer paa naesten alle platforme

----

SQLServer bruges typisk fra .NET men kan bruges fra ASP classic, Java, C++ ogsaa

MySQL er de factor standard i PHP men kan ogsaa bruges fra .NET, Java, ASP, C++

----

Der er forskel i SQL dialekten.

SQLServer SQL kaldet T-SQL er saerdeles kraftfuldt.

MySQL SQL dialekt var ret ringe i version 3.23.x og 4.0.x, blev bedre i 4.1.x
og er hel god i 5.0.x
Avatar billede coderdk Praktikant
03. oktober 2006 - 23:20 #5
Nu er jeg godt nok tilhænger af open source og er glad for mysql, men!

MS SQL Server's query planner er MEGET overlegen i forhold til MySQL's :)
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
04. oktober 2006 - 09:18 #6
Jeg arbejder med begge databaser.

Generelt kan de stort set de samme grundlæggende ting (når det er nyere versioner).
Der er en smule forskel på deres syntax (MySQL plejer at være mere korrekt ANSI-SQL).

MS-SQL har den store fordel i sin Enterprise Manager og Query Analyzer. De er rigtig gode værktøjer!
Der findes sikkert lignende værktøjer til MySQL (jeg har bare ikke prøvet dem endnu).

MS-SQL har en rigtig god dokumentation i "Books Online", som følger med. Men ingen god online-dokumentation (jeg har set).
MySQL har ingen god dokumentation med, men til gengæld en rigtig god online.

MS-SQL har DTS-pakker, som er et grafisk interface til at lave daemons - hvor du kan sætte VB-script og meget andet godt ind. Dem bruger jeg tit til natlige opdateringer af større databaser.

Kort sagt:
MySQL er en ren database - uden noget pjat/ekstra omkring.
MS-SQL er en database, og der følger en række ekstra værktøjer med.

Jeg bruger begge databaser, og de har hver deres fordele i forskellige situationer.
Er det et hobby-projekt, så brug MySQL. Er det et professionelt projekt, med store natlige opdateringer, så tag et kig på MS-SQLs DTS-pakker.

Den nyere gratis version af MS-SQL har jeg ikke arbejdet med, så jeg ved ikke hvor god den er. Men tidligere har der været begrænsninger i bl.a. størrelsen af databaserne - hvilket har irriteret mig et par gange.
Avatar billede webudvikleren Nybegynder
04. oktober 2006 - 14:21 #7
Smid svar alle sammen, og tak for den utrolige fede hjælp! Lærte virkelig hvad forskellen var ;)
Avatar billede swiatecki Novice
04. oktober 2006 - 14:24 #8
Også mig ?
Avatar billede coderdk Praktikant
04. oktober 2006 - 14:42 #9
Ingen til mig :)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2006 - 15:08 #10
.
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
04. oktober 2006 - 16:36 #11
FISK :-)