Avatar billede fablechild Nybegynder
03. oktober 2006 - 13:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Måske et ram problem, men aner det ikke

jeg er ikke nogen hardware haj, så selv mit spørgsmål bliver måske lidt kejtet :P

Nå men det drejer sig om lag... Lag når jeg spille online spil MEN nøjagtigt lige så lemt lag når jeg spille f.eks sacred single player lokalt på min pc..

Jeg kører windows xp sp1
768 Mb hyperX RAM fra kingston (512 og 256)
2,4 GHz celeron processer
asus p4s800-mx motherboard med sis661fx chipset. (tror jeg, det står på skiven)
At der er lag ved online spil kan jeg forstå (omend jeg ikke forstår størrelesn af lag..)
men pc spil der lagger??? med 568 Mb RAM?

vil også lige fortælle at min kæreste har mindre ram og ældre maskine, køre også xp sp1 slet ikke oplever samme lag hverken i online eller lokale spil som jeg..
Nå men som sagt så ved jeg ikke meget men tænkte bare at det KAN være RAMmen det er galt med?
Avatar billede bubbaa Nybegynder
03. oktober 2006 - 13:21 #1
Test evt dine ram med memtest.
Ser ud til det kan hentes herfra:
http://hcidesign.com/memtest/

Ellers prøv at lave en google på memtest
03. oktober 2006 - 13:51 #2
Det KAN også være 'snavs'/virus på dit system !
Specielt da du tilsyneladende kun har sp1 !

Så denne procedure i første omgang ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm
Omtalte HiJackThis tekst lægges i denne tråd så skal jeg/vi nok se på den...
03. oktober 2006 - 13:52 #3
Welkommen til Eksperten.dk i øvrigt...
Generelt -> http://expfaq.1go.dk/
Avatar billede fablechild Nybegynder
04. oktober 2006 - 15:39 #4
Har nu testet med memtest i 36 timer med 0 fejl, ca 12 timer under god brug af alt fra spil til mail og netsurf,så der er vel intet galt med mine RAM.
Her er så min Hijack-log

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 15:14:06, on 04-10-2006
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
C:\WINDOWS\System32\RunDll32.exe
C:\WINDOWS\System32\RUNDLL32.EXE
C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
C:\Program Files\AOL\Active Security Monitor\ASMonitor.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\1.0.720.3640\GoogleToolbarNotifier.exe
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE
C:\Documents and Settings\Benita\Desktop\Hijack ting\hijackthis.exe

O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SiSUSBRG] C:\WINDOWS\SiSUSBrg.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Smapp] C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [CmUsbSound] RunDll32 cmcnfgu.cpl,CMICtrlWnd
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ASM] "C:\Program Files\AOL\Active Security Monitor\ASMonitor.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [swg] C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\1.0.720.3640\GoogleToolbarNotifier.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program Files\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
O23 - Service: avast! Antivirus - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
O23 - Service: avast! Mail Scanner - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe" /service (file missing)
O23 - Service: avast! Web Scanner - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe" /service (file missing)
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
O23 - Service: SoundMAX Agent Service (SoundMAX Agent Service (default)) - Analog Devices, Inc. - C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe

Så måske du her ser noget?

PS: jeg har ikke sp2 da jeg af flere er blevet frarådet den....

Og iøvrigt tak for velkommen:))
Avatar billede bubbaa Nybegynder
04. oktober 2006 - 16:39 #5
Hvad er grunden til at du er blevet frarådet den?
Helt i starten, da den kom, var der et par problemer. Men i dag, ville jeg sige det er dumt ikke at installere den.
Avatar billede fablechild Nybegynder
04. oktober 2006 - 17:20 #6
Flere grunde. Problemer med virus,programmer der ikke vil kunne køre med sp2 og 1 eller 2 andre grunde jeg ikke husker..
Avatar billede bubbaa Nybegynder
04. oktober 2006 - 17:58 #7
I dag tror jeg ikke du vil komme ud for det. Tværtighed gør den din computer mere sårbar.
Men kan håbe at dr1 kan tjekke din log, og at det er noget derpå der sløver din pc.
Avatar billede allanfo Praktikant
04. oktober 2006 - 18:06 #8
Det kan meget vel være din processor, eftersom det er en celeron. Hvilken FSB kører dine ram, dit bundkort og din CPU med. De skal helst matche. Hvis du har muligheden, så skift din processor med en pentium4.
Avatar billede fablechild Nybegynder
04. oktober 2006 - 20:01 #9
hmm.. jeg har haft denne opsætning i næsten 2 år  uden at der har været noget problem før.. mener du så at celeron processeren kan være ved at stå af?
og hvad er FBS? er som sagt ingen haj :P
04. oktober 2006 - 20:14 #10
"...sp2 da jeg af flere er blevet frarådet den...." - det er noget 'vrøvl' -
"Ubeskyttede pc’er holder i 20 minutter]":
http://forum.mib-eu.dk/forum_posts.asp?TID=44
+ de ~50 opdateringer fra Microsoft efter SP2... det må da have noget at sige!!!
Der er endda visse programmer som kræver/forventer at SP2 er instaleret...
04. oktober 2006 - 20:14 #11
Well - mht 'snavs'/virus så følgende procedure:
-------------------------------------------------------
Kender du dette program:
AOL\Active Security Monitor\ASMonitor.exe

(Jeg finder det som en såkaldt Keylogger -> http://www.spywareinfo.dk/#/htm/trojanske_heste.htm
Hvis du har brugt denne PC til noget netbank ell. lign. bør du ændre adgangskoder dertil NU!!!)

via
[Start][Indstillinger][Kontrolpanel][Tilæføj/Fjern programmer]
Afinstaller dette program
Active Security Monitor (eller noget der ligner?)
-------------------------------------------------------
Du bør rense temp med denne fil, det tager kun få sek. Hent den lille batfil, dobbeltklik på filen, og der går et split sek. Så er temp renset.
www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat
-------------------------------------------------------
Kør HiJackThis - og "fix" denne linie:
O4 - HKLM\..\Run: [ASM] "C:\Program Files\AOL\Active Security Monitor\ASMonitor.exe"

Genstart og manuelt SLET
C:\Program Files\AOL\Active Security Monitor\ASMonitor.exe (Mappen \AOL\Active Security Monitor\
-------------------------------------------------------
Download og gem denne på skrivebordet.
ftp://ftp.drweb.com/pub/drweb/cureit/drweb-cureit.exe
Kig denne vejledning grundigt igennem.
http://fromsej.dk/Vejledninger/html/drweb.html

Dobbeltklik på drweb-cureit.exe, den vil køre en expressscan, det siger du ja til.
Når den skriver Done nederst til venstre, skal du klikke på Options->Change settings.
Skift til fanebladet Scan, fjern fluebenet ved Heuristic analysis.
Skift til fanebladet Actions, her skal alle punkter under Malware sættes til Rename.
Klik så på det eller de drev du vil have scannet, der kommer en rød prik for at vise det/de er valgt.

Klik så på den grønne pil ovre til højre på siden, så starter scanningen.
Første gang Dr.Web finder noget, klik "Yes to All", så fjerner den hvad den finder.
-------------------------------------------------------
Genstart og læg loggen fra

* drweb32w.log (kopier det nederste af teksten herind, startende med: Scan statistics.)
* Frisk Hijackthislog

ind i denne tråd...

NB: Inden næste kørsel med HiJackThis.exe skal du OMDØBE programfilen HiJackThis.exe til ALTERNATIV.exe , da visse uønskede elmenter har en tendens til at skjule sig når der kører en process ved navn HiJackThis.exe !!!
Avatar billede fablechild Nybegynder
05. oktober 2006 - 11:55 #12
ok... eftersom du siger xp sp2 er god har jeg nu downloaded og installeret både den og alle updates.
har så kørt drweb så her er log fra den og en ny hijack log.
=============================================================================
Total session statistics
=============================================================================
Objects scanned: 54337
Infected objects found: 0
Objects with modifications found: 0
Suspicious objects found: 0
Adware programs found: 0
Dialer programs found: 0
Joke programs found: 0
Riskware programs found: 0
Hacktool programs found: 0
Objects cured: 0
Objects deleted: 0
Objects renamed: 0
Objects moved: 0
Objects ignored: 0
Scan speed: 3085 Kb/s
Scan time: 00:19:42

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 11:53:53, on 05-10-2006
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
C:\WINDOWS\system32\RunDll32.exe
C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
C:\WINDOWS\system32\RUNDLL32.EXE
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\1.0.720.3640\GoogleToolbarNotifier.exe
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
C:\Program Files\ewido\security suite\ewidoctrl.exe
C:\Program Files\ewido\security suite\ewidoguard.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe
C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe
C:\Documents and Settings\Benita\Desktop\Hijack ting\ALTERNATIV.exe

O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SiSUSBRG] C:\WINDOWS\SiSUSBrg.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Smapp] C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\SMTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [CmUsbSound] RunDll32 cmcnfgu.cpl,CMICtrlWnd
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\PROGRA~1\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [swg] C:\Program Files\Google\GoogleToolbarNotifier\1.0.720.3640\GoogleToolbarNotifier.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program Files\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
O23 - Service: avast! Antivirus - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
O23 - Service: avast! Mail Scanner - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe" /service (file missing)
O23 - Service: avast! Web Scanner - Unknown owner - C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe" /service (file missing)
O23 - Service: ewido security suite control - ewido networks - C:\Program Files\ewido\security suite\ewidoctrl.exe
O23 - Service: ewido security suite guard - ewido networks - C:\Program Files\ewido\security suite\ewidoguard.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
O23 - Service: SoundMAX Agent Service (SoundMAX Agent Service (default)) - Analog Devices, Inc. - C:\Program Files\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe

Jeg tror ikke længere at der er noget galt, men: better safe than sorry :)
05. oktober 2006 - 12:43 #13
Det ser jo pænt ud -
-----------------------------------------------------
Du skal rense temp med denne fil, det tager kun få sek.
http://www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

Efter sådan en tur er det altid en god ide og rydde op i systemgendannelsesfilerne.
Deaktiver systemgendannelse -> http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/deaktiver_systemgendannelse.htm
Genstart din computer - aktiver systemgendannelse. Dette gøres samme sted, hvor du deaktiverede, denne gang skal du blot aktivere.
Det vil også være en god idé manuelt at oprette et nyt punkt, som du kan navngive, og vende tilbage til, hvis du skulle få problemer af nogen art.

Et par artikler om sikker surfing finder du her:
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14414

Safe Surfing...
Avatar billede fablechild Nybegynder
05. oktober 2006 - 13:02 #14
takker igen for hjælpen:) og jeg gør som det er sagt her:)