Avatar billede foretruknefunk Nybegynder
02. oktober 2006 - 22:47 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

boot problem

Jeg har lige installeret XP på en computer. Det hele kører fint, jeg har scannet den osv., der er ikke virus på. Men jeg har et mindre problem.

Når jeg starter op, skal jeg på et tidspunkt trykke på F1 før Windows starter op - jeg får følgende meddelse på sort skærm.

!!! Hard disk waring !!!

Hard disk boot device has changed and boot secot har been modified. Confirm the new boot sector in setup, and run a virus scan

Press (F1) to resume, (F2) to setup.

Jeg kan godt finde ud af komme ind i setup, men jeg ved ikke lige hvordan jeg justerer den indstilling.
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2006 - 22:56 #1
Boot op på din XP-skive - vælg REPARER FRA GENOPRETTELSESKONSOL - vælg drev - log ind - skriv, fixboot - klik enter - bekræft - klik enter - skriv, fixmbr - klik enter - bekræft - klik enter
Avatar billede foretruknefunk Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:00 #2
Undkskyld min spæde forståelse, men jeg skal lige være sikker på hvad jeg gør.

1) Hvad er genoprettelseskonsul?

2) Hvor skal jeg logge ind?

3) hvor skal jeg skrive fixboot?

4) Hvor skal jeg skrive fixmbr?

Det er såmænd ikke ment som en provokation :-) Jeg er bare ikke vant til at lave lige det?

Jeg har forbindelse fra en anden computer, så kan da godt bruge lidt hjælp undervejs
Avatar billede foretruknefunk Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:00 #3
Ja - forresten: Det allervigtigste: Jeg har lagt andre programmer ind i Windows nu og foretaget forskellige indstillinger, forsvinder de, når jeg skal gøre det der?
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2006 - 23:04 #4
Kære ven! se hvad jeg skriver - følg det og om lidt ved du hvad en genoprettelseskonsol er
Avatar billede foretruknefunk Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:10 #5
Jeg er med så langt at jeg sætter XP-cden i. Så vælger jeg repair, (den er engelsk) men hvordan ved jeg hvad for et drev jeg skal vælge? Der lå et andet XP, som ikke virkede før, men jeg har lagt det nye oven i, sådan at den slette de gamle filer i det
Avatar billede foretruknefunk Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:11 #6
hvad med mine nuværende programmer, og indstillinger i windows, bevares de?
Avatar billede foretruknefunk Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:12 #7
Jeg spørger fordi hardisken er opdelt i to c og d, samt at den har to CD drev
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2006 - 23:13 #8
Ja men bare rolig jeg foreslår aldrig destuktive løsninger - vedr. drev, normalt 1
Avatar billede foretruknefunk Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:17 #9
Når du siger drev 1, mener du så C-drevet?
Avatar billede miciver Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:28 #10
Den fejlmeddelse er fra din BIOS, som har aktiveret Harddisk Boot changes. Den betyder bare at din BIOS har opdaget at MBR sektoren har ændret sig. Hvilken er rigtigt, da du jo har installeret Windows XP. Gå ind i BIOS og godkend ændringen, så forsvinder fejlmeddelsen.

Michael
Avatar billede foretruknefunk Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:32 #11
Jeg har været inde i bios, men jeg kan ikke se hvor jeg kan godkende den.

Jeg vil gerne se om det ikke var muligt at gå ind i setup og godkende det, fremfor at sætte XP-cden i igen
Avatar billede foretruknefunk Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:36 #12
miciver, :-) du siger jo sådan set ikke andet end computeren siger på engelsk, det jeg gerne vil vide, er hvordan jeg gør.
Avatar billede foretruknefunk Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:39 #13
Helge, nu har jeg sat Xp-cden i. Jeg har valgt repair, og kommer til der hvor jeg skal logge på, så står der 1:C\windows (tror jeg nok) skal jeg så bare skrive 1, eller skal jeg skrive c\:windows

Når jeg hader at beskæftige mig med noget med bios, er det fordi jeg engang fik ødelagt min nye bærbare computer, ved at flashe biosen....:-) Så det er sådan set bare derfor jeg er ret forsigtig
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2006 - 23:39 #14
Prøv nu at gøre som jeg skrev - du kan vel selv se at c:=1:
Avatar billede foretruknefunk Nybegynder
02. oktober 2006 - 23:41 #15
Det var da ret nemt, jeg valgte bare F9 - default setting - nu virker det.

Læg et svar begge to
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2006 - 23:44 #16
Tja! så er det bare man tænker hvorfor der skal deles afvis du bare mig og giv det hele til den der hjalp dig
Avatar billede foretruknefunk Nybegynder
03. oktober 2006 - 01:32 #17
Så ved jeg at der er de to muligheder, hvis jeg kommer ud for det en anden gang