Avatar billede djhb Nybegynder
28. september 2006 - 14:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Nav. 3.56A og XP - Virker kun (som klient, ikke som server)

Har Nav. 3.56A (navin.exe) kørende på en XP maskine, og det fungerer helt efter hensigten, men ....

Jeg har fem klienter, som gerne skulle med over TCP/IP.

Har læst lidt herinde, og har oprettet XP maskinen i host filerne.

Jeg fik det op at køre ved at kopiere filerne direkte over på XP maskinen, måske er det grundlaget for problemet.

Ydermere er det på sin plads at fortælle, jeg stadigvæk har naviserv1 liggende på netværket, så der kan foretages opslag i tidligere posteringer mm.

Jeg har derfor navngivet xp maskinen/serveren naviserv2 og i genvejene fra klienterne til xp maskinen (har mappet drevet fra xp maskinen på klienterne), ser det således ud K:\NAVIN.EXE serverno=2,nettype=tcp,id=xxxxx

Jeg får åbnet et vindue korrekt, men valgmulighederne regnskab, databaseopsætning mm. dukker aldrig op - istedet får jeg teksten 'Et forbindelsesforsøg mislykkedes, fordi den, der tilsluttede, ikke svarede korrekt efter en periode, eller forbindelsen mislykkedes, fordi den tilsluttede vært ikke svarede'

Kan det tænkes, at serveren på min xp maskine ikke ved den hedder naviserv2 eller har nummeret 2, og I så flad, hvor sætter jeg det? og eller hænger det sammen med, jeg ikke har kørt en egentlig installation, og navigatoren derfor ikke vil fungere som server.

Har bemærket at vores eksisterende server, håndterer brugere vha. NAVI_DCN.EXE - men den proces kan jeg ligesom ikke finde på xp maskinen, dvs. jeg kan godt finde filen, men den bliver ikke ekskveret automatisk, som på vores eksisterende server.
Avatar billede leif1 Nybegynder
28. september 2006 - 18:08 #1
Jeg mener du skal angiver dine naviservere i service filen (den ligger sammen med host filen) her skal du angive hvil tcp port din navnserver køre på.

Men du skal også have licens til flere servere elles kan der kun køre en
Avatar billede djhb Nybegynder
29. september 2006 - 08:04 #2
Jeg er ikke helt klar over, hvilken port vores nuværende og den nye Naviserver anvender? Skal jeg kigge et bestemt sted i en bestemt fil, for et at finde port nummeret.

Jeg har kigget på vores nuværende server, den ligger på en NT4 maskine, men der kan jeg ikke umiddelbart læse i service filen, dvs. jeg kan godt læse det, men det er volapyk (en masse mærkelige tegn). Så jeg gætter på NT4, måske gør brug af en anden fil til formålet.

Et andet hint, hvis jeg lukker for XP firewallen på den nye server, så får jeg slet ikke noget svar fra serveren. Jeg har til føjet navin.exe, servern.exe og navi_dcn.exe til firewallen, så jeg er sikre på, de kommer igennem. Desuden har jeg lukket firewallen på klienterne, så de skulle ikke blokere.

Mht. til licens til flere servere? Hvordan skal serverne kunne opdage hinanden, hvis de ligger på hver sin maskine, og har hver sin IP-adresse? Jeg har kun tænkt mig at køre en server på hver maskine, eller evt. tage den gamle NT4 maskine af netværket, og kun bruge den som stand alone løsning i forbindelse med opslag.
Avatar billede leif1 Nybegynder
29. september 2006 - 10:26 #3
I service filen skal du finde et ledig område, jeg plejer at bruge

Servernavn        port

Naviserver1        2000/tcp
Naviserver2        2001/tcp

Ovennævnte skal være på alle maskinerne

Hvis navision køre på samme sub net kan der ikke køre flere servere uden licens
Avatar billede djhb Nybegynder
29. september 2006 - 11:17 #4
hmm, mystisk...

Jeg tjekkede lidt op på det, kiggede en gang eller fem i manualen.

Så startede jeg serveren op således
servern.exe SERVERNO=2,DATABASE=F:\Db\database+E:\Db\database,NETTYPE=tcp

Og nu kører det, uden jeg har pillet i service filen, kun kigget.

Fejlen var ganske givet, at jeg ikke havde sat serveren til at køre tcp, så mine klienter har snakket forbi serveren og modsat.

Det skal lige siges at, uden SERVERNO=2 - så får jeg en meddelse om jeg ikke har en licens til flere servere.

Jeg ved ikke om, det er forkert, men det passer fint, når jeg kigger posteringerne igennem.

Er der nogen alarmklokker som burde ringe?

Begge servere sidder på det samme subnet med adresserne 192.168.1.100 0g 192.168.1.101
Avatar billede leif1 Nybegynder
29. september 2006 - 12:10 #5
Såvidt jag kan se har du kun en server startet op
Avatar billede djhb Nybegynder
29. september 2006 - 12:53 #6
Jeg har pt. servern.exe kørende på NT4 maskinen og en kopi af servern.exe kørende på XP maskinen, men det er måske ikke det, du mener med to servere?
Avatar billede leif1 Nybegynder
29. september 2006 - 13:09 #7
Jeg ved ikke helt  men et eller andet  er forkert, du tro ikke den en server køre på netbuie og ikke tcp
Avatar billede djhb Nybegynder
29. september 2006 - 13:31 #8
Alle klienterne indeholder NETTYPE=tcp som parameter. Burde de så kunne kommunikere med en server, hvis den kører netbuie? Jeg har ikke helt styr på forskellen, må jeg indrømme.

Jeg kan osse se ud fra posteringerne, at kopien mangler de seneste dages posteringer, mens den nuværende har flere, selvfølgelig vil jeg teste det endnumere grundigt, inden jeg begynder at bruge det.

Indtil videre har jeg opnået mere, end jeg turde håbe på da jeg startede med projektet.

Men smid endelig et svar, så vi kan få lukket spørgsmålet. Hvis jeg løber ind i flere problemer, så opretter jeg et nyt spørgsmål.
Avatar billede leif1 Nybegynder
29. september 2006 - 14:54 #9
Hermed svar
Avatar billede djhb Nybegynder
02. oktober 2006 - 10:35 #10
Mange tak for indsatsen ;)