"Newtons 2. lov siger, af kraften gange stødtiden er lig bilens masse gange dens hastighedsændring. Såvel bilens masse som hastighedsændringen (fra 60 km/t. til 0 km/t.) er ens i de to situationer."
Så for at "næsten" at bakke vejmand op ;)
"Hvis 2 biler der hver køre 30 km/t. støder ind i hinanden svare det så til at en bil køre ind i en mur med 30 eller 60 km/t.."
puntk 1. muren er ikke elastisk, dvs. den giver sig ikke i sammenstødsøjeblikket, modsat en bil der kommer fra den anden side. Dvs. det er værre at køre ind i en mur med 30 km/t end en mur med 30 km/t, helt i tråd med Newtons love.
Puntk 2, mest henvendt til John Stigers, så lyder det som om, at du mener den modkørende bils hastighed er underordnet - det er den ikke, da du jo blot kan forestille dig situationen hvor den modkørende bil kører 1000 km/t.
Sum: Ingen af jer har ret. Sandheden ligger nok et sted midt i mellem.
hpo >> "så lyder det som om, at du mener den modkørende bils hastighed er underordnet"
Det er jo noget sludder!
Spørgsmålet går på at bilerne kører lige hurtigt, nemlig 30 km/t.
Ifølge artiklen bliver skaden rent teoretisk lige stor, om man kører ind i en mur eller ind i en bil som kører 30 km/t. Hvis den anden bil kører 1000 km/t skal bilerne jo "dele" kraften, og dermed skaden.
Hvis vi forestiller os at begge biler er helt ens, så er det 30. Følgende skal man forestille sig : I nøjagtig det punkt hvor bilernes kofanger rammer hinanden, der står en mur. I teorien vil det jo være lige meget om muren er der, eller ej. I praksis, vil bilerne ikke ramme hinanden 100% lige på og måske blive kastet lidt til siden. http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=7949_7
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.