Avatar billede michaeltryl Seniormester
27. september 2006 - 13:04 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

netværk mellem stationær og bærbar

Jeg har optaget noget tv på min stationær pc og det vil min søster godt se på hendes pc.
Jeg har derfor fået af vide at man med et netværkskapel kan overføre data mellem computerne (det drejer sig af klip på omkring 1800-2000 MB)
Da hun først kommer forbi imorgen kan jeg først afprøve det der, men vil godt høre hvordan jeg opsætter det netværk da jeg tvivler på det bare er at sætte netværkskablet fra den ene til den anden pc
Avatar billede venturer Nybegynder
27. september 2006 - 13:14 #1
At "bare sætte kablet i" er for let har du desværre ret i.
Der skal lige gøres lidt mere. Og alt efter netkort er det heller ikke helt ligegyldigt hvilket netkabel du bruger.

Den korte forklaring:
Du skal bruge et krydset kabel. (normalt bruger man et "straight" fra PC til router/switch, men mellem to maskiner skal man bruge en "crossover" kabel)
Desuden skal du have tildelt begge maskiner en IP adresse så de kan finde hinanden.

Andre muligheder:
Hvis du har en USB harddisk kan du kopiere filen ud på denne så herefter sætte disken til din søsters maskine.
Hvis du har en switch til et hjemme netværk (eller en router med indbygget switch) kan du typisk bare lige sætte hendes maskine til denne, så vil I også kunne overføre filer.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
27. september 2006 - 13:30 #2
jeg tænkte det nok :-)
jeg har en router som vi begge kan kobles på samtidig via trådløs, men hvordan tjekker jeg om der er en med switch
hvis jeg ikke har dette får jeg fat i et crossover cabel da det cabel jeg har er til brug mellem en router og pc, men hvordan tildeler jeg så begge maskiner en ip adresse og vil det gå ind og påvirke det net jeg køre trådløst over routeren? nettet kommer fra tdc
Avatar billede venturer Nybegynder
27. september 2006 - 13:59 #3
I 99% af setups der inkluderer en router, sørger routeren for tildeling af IP'er.
I routeren er der et WAN stik (til internettet) hvis der er LAN eller Intern stik (plejer at være 4 af slagsen) er dét switchen.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
27. september 2006 - 14:05 #4
jep der er plads til at koble 4 stik i routeren så jeg skal tage den blå ledning der fulgte med routeren og plotte i et af de stik og det andet i hendes computer og hvad så ?? undsklyd de mange spørgsmål, men jeg aner intet om dette
Avatar billede venturer Nybegynder
27. september 2006 - 14:14 #5
Alt efter hvad det blå kable er beregnet til, så kan du bare sætte det til (det er ikke farven der fortælle om det er den ene eller den anden type kabel).

Men er kablet det rigtige skal du bare sætte det til.
Resten bøg Windows selv find ud af.
Bare lige se efter om der kommer lys i hendes netkort.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
27. september 2006 - 14:16 #6
kom til at tænke på at min pc nok også skal kobles til routeren med et kabel eller kan fortsætte med kun at køre trådløs da nettet i huset ryger hvis jeg tager routeren op til min pc.

vil en bluetooth forbindels mellem de to computere evt. kunne overføre så store mængder data min søster har et usb bluetooth stik og hvis jeg også har et
Avatar billede michaeltryl Seniormester
27. september 2006 - 14:21 #7
det blå kabel er til at sætte fra et modem til routeren så det er sikkert ikke et "crossover" som det skal være jeg tror jeg halv sov da jeg skrev det indlæg :-)
Avatar billede nicklassigval Nybegynder
27. september 2006 - 21:35 #8
Det afhænger af om du bruger en Router eller ej.

Hvis du bruger en Router skal du bruge et helt almindeligt Lan kabel
Hvis ikke du bruger en Router skal du bruge en "Kryds" eller "Crossover" Kabel

Og i Windows er der en meget fin Guide til hvordan du kan dele dine mapper og hvordan opsætter et netværk..
Avatar billede michaeltryl Seniormester
27. september 2006 - 21:45 #9
hvis begge computere skal være koblet til routeren med et kabel så skal jeg ikke brugere routeren, men hvad siger i til en bluetooth forbindelse mellem de to computere vil det kunne lade sig gøre?
Avatar billede venturer Nybegynder
28. september 2006 - 11:33 #10
Ud fra det du beskriver skal du gøre følgende:
Lad sin egen maskine fortsætte med at bruge trådløs.
Sæt din søsters maskine til routeren med det blå kabel.

Hvis begge maskiner kører med XP SP2 og har en bluetooth enhed installeret, kan du godt bruge bluetooth, dette er dog noget langsommere når vi sakker filer i GB størrelsen.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
28. september 2006 - 11:54 #11
okay vi prøver det igennem routeren så, men hendes computer kan jo også køre trådløst er det så nødvendigt at hendes bliver koblet til routeren med et kabel?
Avatar billede venturer Nybegynder
28. september 2006 - 13:37 #12
Nej nej. Hvis hendes er trådløs behøver du ingen kabler. Spørgsmålet er så bare om du har sat noget sikkerhed op på routeren så det ikke er hvem som helst som kan koble på den :)
Avatar billede michaeltryl Seniormester
28. september 2006 - 16:11 #13
det har jeg det er kun dem i husstanden der har adgang jeg skal til at prøve nu og skrive her hvis det giver problemer
Avatar billede michaeltryl Seniormester
28. september 2006 - 17:33 #14
jeg har nu kørt en netværksguide der sluttede med at jeg skulle lave en disk eller andet og bruge på den anden pc jeg vill oprette forbindelse med.
dette gjorde jeg også, men kan ikke finde den mappe jeghar delt på min på min søsters?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
30. september 2006 - 12:22 #15
har i et bud på hvad jeg evt. kan have gjort forkert?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
30. september 2006 - 13:50 #16
jeg er nu kommet så langt at på min (den stationær) kan jeg begge computere listet op når jeg vælger opret forbindelse til netværk, men jeg kan ikke få adgang til hendes bærbar.
på hendes bliver ingen listet op.
jeg har lavet en dele mappe på begge computere
Avatar billede michaeltryl Seniormester
04. oktober 2006 - 16:23 #17
Er der ingen forslag til hvad jeg gør forkert eller hvad jeg kan prøve?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
11. oktober 2006 - 16:18 #18
Har du en løsning ellers vil jeg lukke spørgsmålet
Avatar billede mixeren Nybegynder
11. oktober 2006 - 23:52 #19
Kan begge computere "se" routeren? Og hinnanden?

åben "dos boksen" og skriv ping xxx.xxx.xxx.xxx Hvor x'erne er ip nummeret på routeren. Får du svar der, så prøv med ip nummeret på din søsters. Hvis du ikke kender routerens ip nummer, så tjek manualen.

Kan du få de ønskede svar der, så tjek din firewall på begge maskiner. Benytte du f.eks. zonealarm, så skal man manuelt give tilladelse til de ønskede ip nummere.

Hvis du har prob. med at få givet adgang igennem firewallen, så fjerne telefon stikket fra routeren og luk firewallen (på begge maskiner) helt ned.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
12. oktober 2006 - 00:03 #20
hvordan finder jeg ip nummeret på min søsters pc.
Hun kommer først her forbi fredag så kan jeg prøve det der
det er routeren der tildeler ip adresserne
jeg prøvede at køre ping i dos på min og fik fint svar, men er kommet i tanke om at vi er på nettet igennem den router så der skulle gerne komme et svar
Avatar billede mixeren Nybegynder
12. oktober 2006 - 00:37 #21
Du skal ikke pinge sige selv og du skal _ikke_ pinge dit adsl ip nummer.
Du skal pinge routerens interne ip altså den på lan siden. Den hedder typisk 10.0.0.1

Hvis du logger ind i routerens admin del kan du som regl se hvilke ip nummere der er tilsluttet.

Hvis din router har 10.0.0.1 så har de to tilsluttet computere typisk 10.0.0.2 og 10.0.0.3 med mindre der er ændret i den.

Routeren er det en du har fået af din adsl udbyder? Hvis ja hvem benytter du?
Avatar billede mixeren Nybegynder
12. oktober 2006 - 00:44 #22
I kontrol panelet - > netværksforbindelser.

Højre klik på din lan foirbindelse og vælg status.

Fanebladet "understøttelse" viser dig din interne ip og standard gateway.

Standard gatewayen er din router.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
12. oktober 2006 - 11:28 #23
jeg pingede den ip adresse jeg også bruger hvis jeg via min browser skal logge ind og rette sikkerheds indstillingerne i routeren.
det er en Belkin router købt i elgiganten og jeg har TDC
Avatar billede mixeren Nybegynder
13. oktober 2006 - 15:13 #24
Det lyder som om du har styr på den del. Hvis du så kan pinge routeren fra den bærbare, så er der hul igennem de rigtige steder.

Det vil sige at der er god chance for at problemet ligger i enten routeren eller en software firewall. Nu kender jeg ikke nogen belkin routere, men mærket som sådan er jo et lavpris mærke, så jeg tror næppe den har de helt vilde ting som kan adskille brugerne fra hinnanden. (Og selv om den havde så lyder det ikke som om du har haft en masse computere på netværket og der for sikkert heller ikke ændret i den slags)

Hvis du har sat deling op af mapper op, så skulle du kunne se en delt mappe fra en anden computer og blive afkrævet et password når du forsøger at tilgå den. Hvis du ikke kan det så tjek software firewallene som besrevet i 11/10-2006 23:52:38
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
13. oktober 2006 - 15:16 #25
Iøvrigt... overførsel af 2gb via trådløs tager pæænt lang tid. Kabling er ret godt ;)
Avatar billede michaeltryl Seniormester
13. oktober 2006 - 17:38 #26
jeg tror måske det lykkes nu, men venter lige og ser hvordan det går når den har stået et stykke tid
Avatar billede michaeltryl Seniormester
13. oktober 2006 - 18:28 #27
den stoppede efter ca en halv time og skrev at det valgte netværk ikke længere er tilgænglig selvom vi stadig er på nettet igennem det, så det kan godt være jeg skal gøre det over et kabel.
Avatar billede mixeren Nybegynder
13. oktober 2006 - 18:49 #28
Det vil sige at du fik overførslen igang. :-)

Grunden til at den stopper skyldes sikkert den trådløse del. Sådan en kan godt falde ud, især hvis den bærbare går i dvale, eller logger brugeren ud.

Som j_jorgensen også antyder så er det en go ide med kabel, især ved så store filer.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
13. oktober 2006 - 19:51 #29
jep den gik fint igang så det er nok den trådløse del der faldt ud.
ikke fordi den bærbar gik i dvale eller andet da jeg havde slået det fra inden jeg gik igang.
jeg får fat i et kabel her i løbet af ugen så er vi sikre på det kan fungere.
tak for hjælpen.
hvis i kommer med et svar skal jeg give jer point
Avatar billede mixeren Nybegynder
15. oktober 2006 - 00:07 #30
Samler ikke på point, svar og snup dem selv. :-)
Avatar billede michaeltryl Seniormester
18. oktober 2006 - 18:13 #31
svar
Avatar billede michaeltryl Seniormester
18. oktober 2006 - 21:49 #32
jeg skriver lige her igen og håber jeg får et svar.
jeg har nu købt et cross over kabel og kobelet det til begge computere
jeg kan sagtens oprette forbindelse fra den stationære til den bærbare og læse indhold i dele mappen på den bærbare via den stationære, men så snart jeg vil kopiere noget til mappen kommer en alert boks frem med teksten.
"det er ikke emuligt at kopiere filen  xxxxx: adgang nægtet"

jeg kan ikke få forbindelse til dele mappen på den stationær via den bærbar.
jeg har prøvet at pinge de lokale ip adresser jeg har opsat og her får jeg svar fra begge adresse jeg har pinget den stationære på den bærbare og den bærbare på den stationære.
begge computere køre med zonealarm og her har jeg sat ip adresserne som trusted.
er der et bud på hvad der kan være galt?
Avatar billede venturer Nybegynder
18. oktober 2006 - 21:58 #33
Hvis det skal være "efter bogen" skulle du oprette et nyt spørgsmål :)

Prøv evt at deaktivere ZA helt så du er sikker på den ikke blander sig (tror jeg nu ikke er tilfældet).

Jeg ville umiddelbart gøre følgende:
Deaktiver "simpel fildeling" på begge maskiner.
Opret en bruger med samme navn OG samme kodeord på begge maskiner. På den maskine du sidder og udfører arbejdet skal du være logger på med denne bruger.

Der er også andre måder at gøre det på, men ovenstående er den jeg lettest kan forklare og hvis det ikke ZA der laver problemer plejer ovenstående også at virke første gang.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
18. oktober 2006 - 22:19 #34
hvor kan jeg Deaktiver "simpel fildeling" jeg har efter en søgning på google fundet frem til
kontrolpanel-mappeindstillinger-vis og herunder skulle jeg kunne gøre det men der er ikke noget der hedder Deaktiver simpel fildeling
Avatar billede venturer Nybegynder
18. oktober 2006 - 23:15 #35
Når du har fundet mappeindstillinger og kigger på fanebladet "Vis" ser du en række valgmuligheder (flueben).
Èn af dem skal gerne hedde "Brug Simpel Fildeling (Anbefalet)" (eller noget meget tæt på det). Ud for denne funktion skal du fjerne fluebenet. Så deaktiverer du simpel fildeling.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
18. oktober 2006 - 23:31 #36
jeg kan ikke finde den. Her er et billede af hele min liste under vis
http://www.magiske-michael.dk/prove/vis.JPG
Avatar billede mixeren Nybegynder
19. oktober 2006 - 03:00 #37
Har du haft ZA slået fra på begge computere (på samme tid)?
Min erfaring er nemlig modsat "venturer" at den nemt kan lave knuder selv om at man har sat begge op i trusted zone.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
19. oktober 2006 - 09:49 #38
ja det har jeg prøvet det giver samme resultat
den stationær kan se og læse på bærbar, men ikke omvendt
Avatar billede michaeltryl Seniormester
19. oktober 2006 - 17:51 #39
så virker det. jeg satte kryds i "Tillad andre netværksbrugere at ændre mine filer" på den bærbare.
så kan jeg kopiere fra stationær til bærbar