Avatar billede eyesonly Nybegynder
22. september 2006 - 11:59 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Spørgsmål om fonte/clipart og hvilke regler der gælder

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om hvilke regler der gælder når man bruger fonte/cliparts i commercielt øjemed. Jeg har hørt noget om royalty free fonte, men så vidt jeg kan forstå må de ikke bruges kommercielt?

Jeg skal bruge en masse flotte fonte, til kommercielt brug. Hvor kan jeg købe sådan nogle og hvad er smartest at købe?

MVH
Jens
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. september 2006 - 12:43 #1
Det kommer helt an på hvilke bestemmelser og betingelser den enkelte producelt/fotograf af fonten/billedet/cliparten har opstillet for brug. Nogle kan bruges frit, andre kan kun bruges til ikke kommercielt brug, du er nødt til at læse i hvert enkelt tilfælde.

Hvor det er smartest at købe fonte til kommercielt brug afhænger meget af hvad de skal bruges til. Hvis du f.eks. skal lave reklamer med adobes programmer, findes kommercielle fontpakker du kan købe gennem f.eks. Ravenholm til brug for kommerciel fremstilling af reklamer og tryksager.

Taler vi web tjenester og salg af købefonte kan du i mange tilfælde lave affiliated programmer hvor du sælger fontene via links til producenternes hjemmesider og så får del i salget.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. september 2006 - 13:39 #2
Og et sted at købe "en masse flotte fonte" er http://www.myfonts.com/
Avatar billede eyesonly Nybegynder
22. september 2006 - 14:33 #3
bufferzone ->

Det er til en slags tryksager...nemlig print på tøj.
Avatar billede lund_dk Praktikant
22. september 2006 - 15:55 #4
og en masse GRATIS fonte: www.dafont.com
Avatar billede mobius6 Juniormester
22. september 2006 - 16:08 #5
alternativt kan du lave dem selv, det er slet ikke så sv¿rt og specielt ikke til det formål du omtaler :-)
http://www.chank.com/howto/

disse fonte er frie der kr¿ves ikke tilladelse til at bruge dem kommerielt
http://apostrophiclab.pedroreina.net/
Avatar billede eyesonly Nybegynder
25. september 2006 - 09:07 #6
Tak for svarene!

Bufferzone gav et rimeligt svar på det jeg spurgte om og Mobius6 gav nogle brugbare links, så jeg har fordelt pointene imellem jer.
Avatar billede kennith Nybegynder
27. september 2006 - 17:25 #7
Hvis du skal have cremen af fonte så er det adobe du skal besøge der får du ægteopentype fonte de koster typisk mellem 150 og 250 kr. stykket pr font der er så nogle rabatter hvis man køber hele familien altså fed kursiv normal osv. Det du får for dine penge er sådan i orden det er altsamme opentye fonte som indeholder en masse designmæssige fordele. Det er ikke fordi de gør det nødvendigves men en opentype kan indeholde op til 65000 tegn en alm indeholder 256 tegn