Avatar billede dann-sommer Nybegynder
22. september 2006 - 09:10 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Grafik-kort til 3 stk. skærme - Hvad skal jeg vælge ?

hi guys

- er ved at konfigurere en ok pc (til mig selv ;-) )

- og, har tænkt mig at bestykke den med 3 stk. skærme

- hvad kan man bruge af grafik-kort, og hvad fungerer, bedst ... ?

- har efterhånden spurgt en del erfarne pc-folk, og kun få har nogen som helst erfaring med dette

- de bedste svar jeg indtil videre har kunnet få er :

1. køb et (monster-dyrt...) matrox-grafik-kort med 3-8 udgange

2. køb 2 x standard grafik-kort med 2 udgange på PCIx-bus, så skulle windows vist kunne finde ud af det med skærmene ... ?

3. ... eller, noget jeg ikke har hørt om, endnu ...

- bestykningen er til en helt ny pc, ikke bestilt endnu
- ... har fået lidt uventede penge på en god opgave ;-), dvs. penge der gerne må bruges til "li´r"
- så, noget i retning af 3,2 MHz CPU, 2 GB RAM mv.
- skærmene er 2 stk. samsung syncmaster 940b, den 3. skærm bliver min. af samme kvalitet, eller bedre
- og, fidusen i alt dette er, at kunne få et skrivebord i stor størrelse, på samtlige skærme - det er simpelthen s... smart !
- mht. ydelse på grafik-kortet, så skal det kunne håndtere meget tunge opgaver i Adobe Photoshop (og Battlefield II...)
- har i adskillige år anvendt 2 stk. skærme på en ældre pc.
- meget nyttigt, meget anvendeligt til grafik-opgaver og web-opgaver - kan anbefales

hilsner
dann s.

- har i mange år haft glæde af
Avatar billede c-holst Novice
22. september 2006 - 09:36 #1
I ANDRE...KAN DETTE LADE SIG GØRE!!!
sagen kan vel løses med et sli bundkort, hvori du sætter 2 grafikkort med hver 2 dvi udgange. kortene skal så ikke køre SLI, men som 2 standalone kort.

Er du ikke hardcore gamer kan det jo gøres til en nogenlunde pris 1000 for kortet og 1500 -2000 pr gfx

og tjek så programmet ultramon!
http://www.google.dk/url?sa=t&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fwww.realtimesoft.com%2Fultramon%2F&ei=PJITRdbDN7viwQHAjvnTBA&sig=__KOVD4SqqNZfKRTRlFzgqB914RIA=&sig2=0TKDVAk7zj6Oy0Hw6ZALjQ
Avatar billede c-holst Novice
22. september 2006 - 09:36 #2
sorry for det link
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2006 - 09:55 #3
Denne understøtter 4 skærme: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=195045
Quadro-chipsættet er til professionelt brug :)
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2006 - 09:58 #4
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2006 - 10:01 #5
c-holst, Jo det kan godt lade sig gøre, du skal disable SLI (ikke engang dual monitor er supporteret i SLI-mode)
Ved ikke med CrossFire...
Avatar billede dann-sommer Nybegynder
22. september 2006 - 10:43 #6
- er der nogen af jer der har prøvet de foreslåede løsninger/gfx-kort ?

- jeg hælder mest til at bruge ´standard-gfx-kort´, fordi så er der stor sandsynlighed for at kortene faktisk fungerer - småfejl ér rettet på kortene - og, der kan findes kvalificeret hjælp, hvis der alligevel måtte være fejl på kortet
- ulempen kan være ´dark horses´ i fht. bus/bundkort ?

- et dedikeret gfx-kort - lidt dyrt, men fint, hvis det virker - formodentlig lidt bøvlet hvis det ikke virker, fordi sandsynligheden for at småfejl er rettet, er ganske lav, og at leverandøren (og web-forums ... ;-) ) ikke kan bidrage med den store hjælp

- jeg er nemlig på udkig efter ´noget der virker´, dvs. når pc´en er samlet, så fungerer den ...  (har lige brugt 8 måneder med en lokal pc-butik og en pc der ikke ´spiller´ ... aargh !)

dann
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2006 - 10:48 #7
Du kan godt regne med at Nvidia Quadro NV440 virker ;) Det er en professionel multiskærmsløsning - Et kort som Geforce 7950GX2 er et forbrugerkort (ok, måske "prosumer"), hvor Quadro-kortene er til professionel brug :)
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2006 - 10:50 #8
Mht CPU ville jeg gå efter Intel Core 2 Duo (måske E6600)
Avatar billede dann-sommer Nybegynder
22. september 2006 - 11:00 #9
hvad med stik på gfx-kortet - nogle fortæller mig, at jeg skal kigge efter dvi-undgang ? - det ser ud til at nvidia-kortet har 2 stk. vga, men ingen dvi

- er det aht. kvalitet på signalet, eller aht. fremtids-sikring, hvis man skal kigge efter dvi-udgang ?
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2006 - 11:15 #10
Ved ikke hvorfor edbpriser og getmore skriver 2 x VGA, for det er da DVI: http://www.pny.com/products/quadro/view.asp?prod=440x16nvspcie
http://www.pny.com/products/quadro/nvs/440x16NvsPciEx.asp

Ja, du skal helt sikkert gå efter DVI!
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2006 - 11:17 #11
De to DVI-udgange der er, kan splittes til 4 x DVI (derved 4 skærme).
Avatar billede dann-sommer Nybegynder
22. september 2006 - 11:25 #12
- hvad betyder ´splittes´ ?

- er det ved opsætningen af kortet ? - eller ´mekanisk´, med en stik-splitter ?
Avatar billede coderdk Praktikant
22. september 2006 - 11:52 #13
Jeg er ret sikker på at det er en stik-splitter :)
Avatar billede dann-sommer Nybegynder
23. september 2006 - 15:31 #14
hej coderdk

- jeg vil gerne give dig point´ene for svaret - hvordan gøres det ?

- også selvom vi ikke er ´helt i mål´ - men, anyways, så har du forholdt dig seriøst og kvalificeret, og jeg har fået input i fht. hvilken retning jeg selv kan begynde at kigger efter hw, samt hvad jeg skal holde (ekstra) øje med ... ;-)

- det sidste der med stik-splitter - det har jeg altså ikke helt forstået - medmindre snitfladen mellem pc og skærm er så avanceret i et dvi-stik så man kan kontrollere to skærme (der ikke blot er kopier af hinanden ...) gennem denne snitflade ... ?

dann s.
Avatar billede coderdk Praktikant
23. september 2006 - 17:02 #15
Jeg vil gerne dele dem med c-holst, fordi jeg tror at hans løsning med et SLI-board og to grafikkort i ikke-SLI-mode også vil virke... :)

Jeg går ud fra at der er signal til to skærme pr. DVI-udgang, fra PNY's side om deres NV440 kort:
"Dual DMS-59 connectors simplify connection of up to four VGA or DVI-I displays"
Avatar billede c-holst Novice
23. september 2006 - 20:00 #16
uanset hvilken løsning du vælger, synes jeg, du skal ofre den brøkdel af de samlede udgifter som ultramon koster. Det skulle give dig mange muligheder som du ikke får med driverne(som dog også kan klare tingene)

ville dog hellere vente med at lukke tråden til der er en løsning på plads som du kan bruge.

sidst vil jeg nævne, at jeg også efter en evt lukning står klar med hjælp til dig:-)

her er et svar fra mig, som du kan bruge som du vil.
Avatar billede coderdk Praktikant
24. september 2006 - 00:23 #17
Jeg kan ikke være mere enig, UltraMon er et virkelig fedt og brugbart lille stykke software!
Avatar billede dann-sommer Nybegynder
24. september 2006 - 13:44 #18
hi guys

jeg skulle nu have fordelt point´ene til begge - regner med at det virker ... ? - check evt.

- vedr. ultramon - kigger lidt mere på den, ser ret smart ud - er der nogen af jer der har erfaringer med det ?

- og, ellers - en mulighed, et tilbud - aner ikk´  om det er noget - check selv vurdér selv - og, ved jo heller ikke hvor I landet jeres pc står ...

- men, eftersom I er dem der har givet de mest kvalificerede svar vedr. nogle tricky spørgsmål om konfiguration, specielt mht. skærmene ... - og, du/I lyder til at have god fod på nogle af de andre vigtige ting mht. konfiguration af en solid, brugbar, slagkraftig pc

- og, ligeledes fordi jeg hár faktisk allerede været omkring en håndfuld ganske erfarne pc-folk i løbet af de sidste par måneder ...

- en idé til en byttehandel ...
- jeg giver :

- en god café-frokost i århus - eller - en begynder-tur i havkajak - eller - to timers personlig og professionel coaching på selv-valgt tema

- jeg får :
- en anbefalet konfiguration, dvs stykliste, til en rigtig god, stabil og hurtig pc, dvs. ikke at samle den, fordi jeg antager at det ikke er noget du/I gider (og fordi jeg tror jeg har nogen der kan hjælpe med at samle den og få installeret windows mv.) - detaljerede ønsker flg. evt. -

- fordi, dette bliver en pc jeg kommer til at tilbringe maaange timer ved ... - bla. tunge opgaver med fotos og billeder i plakat-størrelse i Adobe Photoshop (... og Battlefield II ;-) ) - og, som bare skal ´spille´ - og, jeg har bare spildt sååå meeeget tid med det bras jeg fik nede fra den lokale butik

- giv det en tanke, giv en tilbagemelding

dann s.
Avatar billede coderdk Praktikant
24. september 2006 - 14:39 #19
UltraMon: Jeg kan ikke leve uden den :)

Resten: Jeg vil meget gerne hjælpe via eksperten, evt. bare fortsætte i denen tråd - Det er jeg også rimelig sikker på c-holst gerne vil (gætter bare her)...

Hvor mange penge vil du spendere på projektet? For jeg har for nogle dage siden stykket en PC sammen som nok ville passe dig godt, minus grafikkortet (jeg havde bestykket den med et Geforce 7950GX2) og minus noget harddiskplads (jeg havde bestykket den med 3x320GB) - Hele herligheden fra shg.dk også samlet der (de tager 450,- for at samle maskinen, fint for mig)

Poster lige mit forslag til en PC her om lidt!
Avatar billede coderdk Praktikant
24. september 2006 - 14:54 #20
Ok, måske du skulle skrive hvor meget du vil bruge, for den maskine jeg sidder med koster 19.709,- inkl. moms lige nu (15.767,20 uden moms) ;)
Avatar billede coderdk Praktikant
24. september 2006 - 14:55 #21
Og det er "kun" med 2GB RAM, det lyder som du godt kunne bruge 4GB ;)
Avatar billede dann-sommer Nybegynder
24. september 2006 - 15:09 #22
regner med omkring 10.000,- kr, evt op til 12.000,-

- men, tøv´ li´ et øj´blik - så du/I ikke laver forgæves arb. ;-)

- har et par ønsker på listen, men skal lige en tur ud i solskinnet :-)

- ønskeliste følger i løbet af aftenen
Avatar billede coderdk Praktikant
24. september 2006 - 17:47 #23
Her er mit forslag: http://coder.dk/maskine.txt
En Intel Core 2 Duo E6600, 4GB DDR2 Dual Channel RAM, 3 x 160GB SATA-II/300 diske (konfigureres i RAID-5, altså 320GB harddiskplads, hvor én disk kan fejle og udskiftes uden at du mister data), 2 x Inno3D Geforce 7600GT grafikkort som du kan køre separat og bruge 3 (og 4) skærme, og skifte til SLI når du spiller (SLI virker kun med én skærm).
Pris: 13.653,- inkl. moms og montering
10.922,40 excl. moms inkl. montering

Du kan nedgradere til 2GB RAM og trække 2190,- (inkl. moms) fra prisen...
Avatar billede dann-sommer Nybegynder
24. september 2006 - 20:14 #24
hej igen

- well, det ligner jo noget der er noget ´krudt i´ - og, også en anelse dyrere - men ... - hvis det ligner en ok bestykning, så tror jeg faktisk at jeg vil være villigt til at steppe et par trin op i pris-niveau.

- det med RAID-diskene - dét var ret smart tænkt ! - har hørt det omtalt af kammerater, men ikke lige selv husket at tænke på det i denne forbindelse.

-----------------------------------------------------------
Ønske-liste til PC - anvendelse :

- anvendelse/ tungeste anvendelser :

- billedbehandling med photoshop, nyeste versioner
- behandling af billeder i fuld opløsning fra kvalitets-kamera, pt. canon 350eosd
- grafisk arbejde med digital-print i plakat-størrelse, dvs. typisk 2000/4000 pixels x 1000/3000 pixels i billed-størrelse
- ønske : en stabil, slagkraftig og god pc til arbejdsbrug, til en ok pris, hellere en god ´sidste-års-model´ til en god pris, end aller-allernyeste udgave (vil ikke være ´forsøgskanin´ på aller-nyeste modeller)

- samt evt. kunne håndtere ´Battlefield 2´  ;-) , skulle være lidt tungt for de fleste pc´ere

- ikke relevant :
- videoredigering samt lagring af films på HD

PC - Ønskeliste :-)

Essentials :

- CPU  - ok cpu fordres for at kunne håndtere de store billeder, men ingen specielle præferencer
- Ram - en del, for at kunne håndtere de store billeder, et ram-version der gør det nemt/biligt at udvide med mere ram
- Grafik-kort, har ikke viden nok til at have specielle ønsker, men får at vide det er en god idé med en del ram på kortet aht. store billeder
- Skærmkort skal kunne håndtere 3 stk. skærme - pt. 2 stk. samsung syncmaster 940b, skærm nr. 3 ikke anskaffet endnu
- Harddisk - hurtig og rigelig plads, fordi jeg skal bruge den til foto-arkiv for fotos i højopløsning, samt som musik-lager
- evt. ekstra harddisk til back-up formål ?
- DVD-brænder, får at vide den skal være i ok kvalitet, og dual-layer ?
- CD/DVD-læser, for nemt at kunne kopiere CD´s + DVD´s
- LAN-tilslutning (skal ikke bruges pt., men kan få brug for den)
- Trådløst netkort, ingen specielle ønsker, skal bare virke ... - linksys router haves allerede, kan evt. skiftes
- USB 2.0  - mener at vide det er den gældende pt. ?
- Firewire - aner ikke om det er relevant til foto-formål, bruger ikke video
- Windows XP, i professionel version
- ... er der noget jeg har glemt ... ?

Nice-to-have :
- Evt. støjdæmpet/støjsvag udgave, fordi den muligvis kommer til at stå i stuen
- TV-tuner, skal helst kunne virke ok, m. mere end 1 skærm, skal kunne vise kanal-oversigt
- OK lydkort, fordi den også skal spille ´musik til arbejdet´ -

-----------------------------------------------------------
Ønsker til periferi-udstyr er medtaget for at være sikker på der er tilstrækkeligt med  I/O-porte, evt dimensionering af PU

Ønsker til indgange til Periferi-udstyr (anskaffes/ ér anskaffet særskilt)

- Trådløst tastatur+mus
- Fladskærme, 3 stk, i ok kvalitet, anvendelig til billedbehandling
- Grafisk tablet/digitizer
- Table top USB-hub
- Kortlæser, ikke ønsket i kabinettet, hellere særskilt kortlæser til USB (fordi så kan den stå på bordet)
- Web-cam
- USB Bluetooth adapter
- ... ??

-----------------------------------------------------------

- er det noget der kunne give mening, til en solid pc til tungt grafisk brug ?

dann s.
Avatar billede coderdk Praktikant
24. september 2006 - 21:18 #25
- Den jeg har samlet, en Core 2 Duo E6600 er en af de allerbedste på markedet lige nu (kun overgået et storebroderen E6700 som er en del dyrere), er superb til foto/video-redigering. Den er godt nok det nyeste på markedet med performance og strømforbrug er meget bedre end ældre modeller!

- Jeg har bestykket den med 4GB af det hurtigste RAM som bundkortet understøtter, vigtigt med store billeder og videoredigering...

- 3 x 160GB HDD i RAID-5 er rigtig godt, da det vil gå hurtigere end én disk og så får du en form for sikkerhed da én disk kan gå ned... Det er meget vigtigt at have hurtige harddiske når man skal arbejde med videoredigering.

- Grafikkortene er ganske gode, og vil give dig mulighed for at have 4 skærme tilsluttet ;) Når du slår SLI-til kan du spille BF2 på den ene skærm, og det vil gå rigeligt hurtigt :)

- DVD-brænderen jeg har sat på synes jeg selv er RIGTIG god!

- For et par hundrede mere kan du få en DVD-læser med også hvis du ikke vil nøjes med én når du kopierer (én er nok til at kopiere, da man jo bare bruger harddisken).

- Der er indbygget 10/100/1000 Mbps netkort på bundkortet.

- Trådløst netkort. Jeg har ingen specielle præferencer, jeg har én stationær med et Asus-netkort, ikke specielt godt ikke specielt dårligt. Vælg selv :)

- USB2 er med på alle nyere maskiner

- Firewire er ikke med (på bundkortets site står der at det er optional, så det kan understøttes på bundkortet) - Ellers køb et firewirekort hvis du skal bruge flere indgange, eller et SoundBlasterlydkort med indbygget firewire (der er så kun én indgang)...

- Windows XP har jeg ikke taget med - Du kan finde en OEM-version mange steder (hvor du får en dårlig kuglemus med - for så at få Windows XP Pro billigere)...

- TV tuner. Jeg vil anbefale en Hauppage WinTV - Hvilken model ved jeg ikke - Kig på specs og vælg en :)

- Lydkort er indbygget på bundkortet (8 kanals surround)

- Trådløst tastatur + mus, evt. de *nyere* Microsoft eller Logitech, vælg én - De er vist alle ok :)

- Fladskærme. De skal være meget god kvalitet, du må ENDELIG ikke købe billige skærme med TN-paneler. Hvis du finder nogle skærme, så check på www.prad.de hvilket panel de har - Det skal helst være S-IPS. Ellers skal det være P-MVA med Overdrive, eller S-PVA med Overdrive. Jeg har GODE erfaringer med Dell's 20.1" og opefter, er du til et liret look, så kig på Apple's Cinema skærme 20.1" versionen og opefter. (Dell og Apple's 20.1" og op, bruger S-IPS-paneler). Kig evt. på www.flatpanels.dk

- Naturligvis en Wacom... Jeg har en Intuos2 A4 Oversize, men har lidt fortrudt oversize, jeg skulle have købt en almindelig A4-version... De nye hedder Intuos3... Nogle kan godt lide at de er lidt mindre - Jeg vil anbefale dig at prøve én eller flere. Advarsel: De er dyre! 3-4000,- for en A4.

- USB-hub, mærket er nærmest ligegyldigt - vælg en USB2-hub...

- WebCam, kender ikke så meget til dem - Hvis du har et DV-videokamera med firewire/usb, kan du bruge den som webcam (understøtter den ikke direkte webcam, kan du bruge "SplitCam"-softwaren, som er gratis).

- USB-bluetooth. Kender ikke så meget til det, mener dog ikke at det er nødvendigt med et specielt mærke - Jeg har en no-name USB bluetooth-dongle som virker fint (bluesoleil-software)...

Alt fra mig! Held og lykke og god fornøjelse :)
Avatar billede dann-sommer Nybegynder
26. september 2006 - 00:44 #26
thanx :-)

- så har jeg noget konkret at sætte på indkøbs-listen -

- og - langt vigtigere, nogle af overvejelserne bag ...
+ et par bonus-ideer omkring periferi-udstyr, bl.a. tablet - hár kigget på en af de store, meen... synes også prisen var lidt pebret.

- og, skulle der være nogen af bidrags-yderne på dette indlæg der kommer omkring skanderborg/århus - så, sørger jeg for en passende beværtning på udvalgt lokation, hvis ikke der bliver gjort brug af de andre tilbud

enjoy
dann s.