Avatar billede karolineh Nybegynder
20. september 2006 - 13:24 Der er 15 kommentarer

To routere

Vi har i mange år haft et netværk med en gammel D-link router, og det har fungeret upåklageligt. Nu har børnen købt en trådløs Netgear router, som de har sat i ledningen i deres ende af huset. Det fungerer sådan set godt nok (alle har internet)- men jeg kan ikke finde ud af at få alle husets pc'ere til at køre i samme netværk. Så der er ikke mulighed for at benytte de andre PC'eres printere, dele filer m.m.
Hvad gør jeg galt?
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
20. september 2006 - 13:30 #1
Hvilken model er det.

Jeg har en WGR614v5 og der kan man ikke gøre sådan. Du skal bruge et acess point i stedet for
Avatar billede karolineh Nybegynder
20. september 2006 - 13:33 #2
Kan jeg så ikke købe en trådløs printserver, og sætte på printeren, der er ved siden at den trådløse router?
Avatar billede ravsted-dk Nybegynder
20. september 2006 - 13:50 #3
Jeg vil så hellere sige du skal skifte din netgear ud med noget andet, for en printserver er som regel dyre, end et access point.

Jeg har min netgear først og så min linksys som access point, og kan derfor have kontakt med alt bag min netgear
Avatar billede hmann Nybegynder
20. september 2006 - 14:01 #4
hvorfor ikke bare skidte D-linken ud med netgear routeren?
lyder som om børnene bruger trådløst og det kan de jo godt selvom routeren står hvor den gamle d-link står nu.. så er der kun en router og alle pc'erne kører i samme net segment
Avatar billede hmann Nybegynder
20. september 2006 - 14:01 #5
skidte = skifte :)
Avatar billede karolineh Nybegynder
20. september 2006 - 14:04 #6
vi kan ikke blot sætte netgear op som primær router - den kan ikke trække ned i den anden ende af huset.... Vi skal bruge dem begge. Løsningen er altså et accespoint?
Avatar billede hmann Nybegynder
20. september 2006 - 14:14 #7
du skriver: "den kan ikke trække ned i den anden enden af huset"

skal det forståes sådan at det er det trådløse signal som ikke er stærkt nok?
Avatar billede karolineh Nybegynder
20. september 2006 - 18:39 #8
Ja det trådløse signal er ikke stærkt nok
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
20. september 2006 - 18:46 #9
Du har et kabel imellem de to routere ikke??
Så skal du bare deaktivere DHCP serveren i den ene, så skulle du gerne kunne "snakke" med de andre maskiner i dit netværk :-)
Avatar billede karolineh Nybegynder
20. september 2006 - 21:18 #10
Jeg har kabel imellem dem, og har nu prøvet at gå ind i den trådløse routers setup og tage fluebenet fra "Use router as DHCP server". Det ændrede ikke på tingene.
Avatar billede tramm Nybegynder
22. september 2006 - 13:45 #11
Har en af de to routere en fast/statisk ip addresse? og i så fald, hvilken af dem?
Avatar billede karolineh Nybegynder
22. september 2006 - 16:46 #12
D-link routeren har fast IP og sidder først.
Avatar billede fire-fox Nybegynder
25. september 2006 - 09:26 #13
Jeg vil osse anbefalde en AP :)
Avatar billede zoone Nybegynder
28. september 2006 - 10:06 #14
Mit gæt er at D-link og Netgear routerne ikke kører på samme IP-ranges/subnet.
Tjek ipnummeret på en pc på hver af de seperate netværk. Hvis de 3 første tal ikke er ens, er de på forskellige IP-ranges, hvilket du kan sætte op i routeren, ligesom du fik slået DHCP fra. Husk i den forbindelse at der ikke må være mere end én DHCP router/computer i et netværk - ellers går det galt.

F.eks. kunne jeg forestille mig at D-link'en bruger 192.168.0.xxx og Netgear'en 192.168.1.xxx - dette dur ikke sammen, hvis maskinerne skal kunne tale sammen via LAN. Hvis det er tilfældet, så må du forklare den sidst-siddende router at den skal benytte samme IP-range som den anden router.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. september 2006 - 10:13 #15
En trådløs router, TR, kan normalt godt bringes til at fungere som Accesspoint/switch.

1) Sørg for at slå DHCP fra på TR-en.
2) Giv den IP-er i samme område som resten af systemt
3) Forbind ikke til WAN-porten på TR-en, men til en af de 4 LAN-porte.

Så sku' alle ku' se hinanden. Man har så brugt lidt penge på en overflødig routerfunktion...