Avatar billede cjannic Nybegynder
17. september 2006 - 12:49 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Kloning af harddisk

Jeg skal have klonet en harddisk - NTFS og ca. 11 Gb. Jeg har tidligere brugt Norton Ghost 5.1, men denne kommer med en fejlmeddelse at den ikke kan håndtere NTFS-diskstørrelser over 7,8 GB.
Jeg købte derfor Norton Ghost 10.0 - laver en image-fil - men kan ikke få recovery-disken til at virke :-( Kommer med en "fatal system error". Trist!
Har nu desuden investeret i PC Beginners CD (35$), da denne blandt de mange værktøjer indeholder Drive Wizard Professional.

Kan nogen hjælpe med at få klonet harddisken med eet af ovenstående værktøjer - evt. via link til en Guide eller lignende?

Disken er en 40 Gb Maxtor - Formatteret med NTFS - og indeholder Win XP Pro samt programmer.
Avatar billede madsnb Nybegynder
17. september 2006 - 12:58 #1
Du siger din "recovery disk" melder fatal system error... Virker den harddisk korrekt..?

Det lyder jo næsten som om der er en fejl på den.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2006 - 13:00 #2
prøv at hente driveimage fra www.runtime.org

der er ligeledes guider på sitet
Avatar billede cjannic Nybegynder
17. september 2006 - 13:09 #3
Jeg er ligenu ved at lave en "restore" med Drive Wizard Pro - lavede først en mirror af disken (diskene er identiske) og prøver nu at køre en restore fra C til D - krydser lige nu alt hvad der kan krydses :-)
Mangler en guide der kan "tage mig i hånden" igennem processen!

Drive Image ser spændende ud - skal prøves efterfølgende!
Avatar billede cjannic Nybegynder
17. september 2006 - 13:11 #4
Kunne også godt bruge lidt hjælp fra een der er vant til at arbejde med Ghost 10, da jeg nu har brugt de 650 kroner på programmet!
Avatar billede nva Praktikant
17. september 2006 - 13:12 #5
Avatar billede nva Praktikant
17. september 2006 - 13:14 #6
Se under bookmarks - copying drives
Avatar billede cjannic Nybegynder
17. september 2006 - 13:16 #7
Jeg har støvet manualen igennen og forsøgt at følge den, men når jeg laver en restore kommer balladen - fatal system error!
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2006 - 13:21 #8
Du kunne såmænd ha`sparet dine 650 kr ved at downloade en Linux Live-cd - boot op på skiven skriv dd if=/dev/sda of=/dev/sdb conv=notrunc,noerror -> klik enter
sda og sdb angiver kilde og destination - sikke mange cola`er du ku`ha fået for 650,00 kr
Avatar billede nva Praktikant
17. september 2006 - 13:21 #9
Windows kan vel ikke lide at starte op på en ny disk? Konfigurationen er jo ændret, så måske virker din cloning af disken godt nok, men du skal måske lave en repair med din windows cd inden du kan fortsætte.
Avatar billede madsnb Nybegynder
17. september 2006 - 14:07 #10
Er det når du laver restore i programmet den skriver fatal system error, eller når du efterfølgende booter fra disken som nva antager..?
Avatar billede madsnb Nybegynder
17. september 2006 - 14:16 #11
Bortset fra det så er symantec livestate recovery fedt til image/restore situationer.. Det kan restore et image på en maskine med anderledes hardware uden windows har problemer med boot. Det er en fordel hvis noget i ens comp brænder af og man beslutter sig for at købe ny computer med up-to-date hardware!!
Avatar billede cjannic Nybegynder
17. september 2006 - 14:54 #12
Tja - men den "koster da også kassen"!
Avatar billede cjannic Nybegynder
17. september 2006 - 14:56 #13
Jeg har nu brændt en ny recovery disk - og den ser ud til at virke - Dog har jeg problemer med at få den til at se begge harddiske - selvom de figurerer OK i bios?
Avatar billede nva Praktikant
17. september 2006 - 14:58 #14
Vil det sige at du er startet op på din disk med det nye image lagt på?
Avatar billede cjannic Nybegynder
17. september 2006 - 15:24 #15
Nej - Jeg kan ikke få den til at lave et image der virker - prøver nu en direkte kloning i Ghost 10
Avatar billede cjannic Nybegynder
17. september 2006 - 15:35 #16
Og en direkte kloning medfører blå skærm 10 sekunder efter den er sat igang :-(
Avatar billede cjannic Nybegynder
19. september 2006 - 00:29 #17
Efter endnu en tur gennem "skærsilden" forsøgte jeg mig i dag med Drive Image fra Runtime - og en nøjagtig og velfungerende kopi af mit C-drev (11 Gb) inkl. bootsektor osv. blev lavet på under 10 minutter - Kanon!
www.runtime.org er der links til opbygning af en BartPE Boot CD, hvor man kan inkludere Runtimes applikationer. Sjældent har jeg oplevet noget så lige til :-)
Så slut med at bruge penge "købe-programmer" til kopiering af diske.........
Tak for linket til henrik svendsen - læg lige et svar så du kan få dine point! Og iøvrigt tak til alle jer andre for deltagelsen!
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2006 - 06:12 #18
svar !
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2006 - 11:02 #19
Endnu et svar......