Avatar billede karmicmind Nybegynder
04. september 2006 - 12:53 Der er 10 kommentarer

Semantisk korrekte html forms.

Okay, så er det på med tænkehatten.. ;)

Hvad er den mest semantisk rigtige måde at definere en formular på..? Her tænker jeg typisk en formular hvor man f.eks. kan indtaste navn, adresse og andre persondata, men jo mere universelle forslag I kan komme med desto bedre.. :)

Hvad er mest semantisk korrekt..? Tabeller..? Lister..? Divs og spans..? Noget helt andet..?

Kom med jeres argumenter.. :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. september 2006 - 13:03 #1
Det kommer vel an på hvilken html standatd du ønsker at overholde. Nyeste taler om CSS til design i stedet for tabeller og andet og det gælder vel også forms. måske kan du finde noget på www.w3c.org om emnet
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. september 2006 - 13:04 #2
Avatar billede karmicmind Nybegynder
04. september 2006 - 13:18 #3
Jeg snakker ikke om design, men om semantik..! altså hvordan jeg skal definere en form i html, på en måde der giver semantisk mening..

Jeg er selv stor tilhænger af webstandarder og logisk adskillelse af indhold/struktur og design/layout..

Den nok mest udbredte tommelfinger-regel for brug af tables, er hvorvidt tabellen indeholder tabulær data.. Som f.eks. en tabel fra en database..

Så er spørgsmålet: kan formularer klasificeres som tabulær data..?
Avatar billede sw_red_6 Nybegynder
04. september 2006 - 13:21 #4
Hvis man bruger formen til at redigere i data fra en database er det vel, eller..?
Avatar billede karmicmind Nybegynder
04. september 2006 - 13:32 #5
@sw_red_6 > Det vil jeg nok gi dig ret i, i hvert fald når vi taler om at redigere en hel tabel(eller del af den) på en gang, lidt i regnearks-stil..

Men hva hvis man skal redigere/oprette et enkelt emne..? Og hva hvis nogen af egenskaberne har under-egenskaber o.s.v..?

Jeg fandt her en metode til at lave det med fieldsets og ordered lists
http://alistapart.com/articles/prettyaccessibleforms
Men syns ikke rigtig jeg ku finde noget håndgribeligt grundlag for at gøre det på den måde..

Hva syns I..?
Avatar billede olebole Juniormester
04. september 2006 - 14:22 #6
<ole>

Det giver vel ikke megen mening at tale om semantik i en form, hvis indhold (tekst og elementer) ikke er kendt.

Som oftest læses en form linje for linje - fra venstre mod højre - hvorfor en tabel er overordentlig logisk/semantisk i den forbindelse  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede karmicmind Nybegynder
04. september 2006 - 14:31 #7
@olebole > Udvikleren forventer vel at brugeren indtaster en helt bestemt type data i et bestemt felt, f.eks. et navn eller en adresse.. Så det er da semantisk..

En paragraf læses da også oftest linje for linje - fra venstre mod højre.. Hvorfor lige en tabel..?
Avatar billede olebole Juniormester
05. september 2006 - 12:54 #8
"Hvorfor lige en tabel..?" - fordi du ofte har en søjle med en tekst for hvert felt.
Rækker - opdelt i søjler ... kan du finde et mere oplagt element end en tabel?

Den første kommentar kan jeg ikke finde mening i ... eller rettere: Jeg kan ikke se sammenhængen med tråden, iøvrigt  :)
Avatar billede karmicmind Nybegynder
06. september 2006 - 06:48 #9
@olebole > Det lyder ikke til du går særlig meget op i semantisk html..

Personligt hælder jeg mest til den metode beskrevet i http://alistapart.com/articles/prettyaccessibleforms
og semantikken er også fornuftig forklaret der.. jeg overså det bare før..
Avatar billede olebole Juniormester
07. september 2006 - 11:30 #10
karmicmind >> "Det lyder ikke til du går særlig meget op i semantisk html.." ... har du overvejet, at din tvivl måske kunne bunde i, jeg har forstået, hvad semantik betyder? Eller at du endnu ikke har lært, hvordan man bruger Eksperten mest effektivt/konstruktivt  ;o)

Dit link til alistapart er jo i fuld overensstemmelse med min kommentar:
    "Det giver vel ikke megen mening at tale om semantik i en form, hvis indhold (tekst og elementer) ikke er kendt."

Meningen med et spørgsmål på Eksperten er jo ikke, man skal skrive en komplet tutorial i tråden. Det er - som altid på Eksperten - en stor fordel at beskrive den specifikke kode, man forventer, svareren skal forholde sig til  =)