Avatar billede madsdj Nybegynder
31. august 2006 - 19:03 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

RAM: spørgsmål omkring typer og hastigheder

Hej. Har fået fingrene i en halvgammel og mere eller mindre defekt computer som jeg roder lidt med, og har herigennem et spørgsmål omkring rammene i maskinen. Motherboardet er et EliteGroup (ECS) P4S5A/DX+, som ifølge manualen understøtter op til 2gb ddr-ram op til 333mhz memorybus. I computeren sidder imidlertid 1 stk. 512mb modul hvorpå der står PC3200 400mhz, samt 1 stk. PC2100 266Mhz 256mb modul.

Det sidste skulle vel være i orden, men hvad med det første? Kan det køre i maskinen, og hvis ja, også sammen med det andet? Eller kan dette rammodul måske være oversagen til at computeren har kørt meget uregelmæssigt?

mvh. Mads
Avatar billede haverslev Novice
31. august 2006 - 19:18 #1
Hvis man putter ram i, af typen: PC3200 400mhz og maskinen kun understøtter 266Mhz eller 333Mhz i bus, så vil den ikke kunne udnytte PC3200 400mhz ram, men kører dem i hhv 266/333 Mhz
Du han sagtens putte dem i og køre med forskellige
Avatar billede madsdj Nybegynder
31. august 2006 - 19:31 #2
ok, takker. Smid et svar og du får point.
Avatar billede haverslev Novice
31. august 2006 - 19:39 #3
Ang. uregelmæssighed, hvad oplever du så ?
Kan måske hjælpe lidt til fejlfindingen.
Avatar billede madsdj Nybegynder
31. august 2006 - 19:57 #4
Jo tak som byder :). Jeg har ikke selv haft maskinen kørende endnu, det er en af mine kammeraters aflagte computere, men han havde problemer med et par dvd-brændere der ikke blev genkendt (han troede brænderne var defekte og har nu foreløbigt købt tre nye!) og et grafikkort der gik på et tidspunkt. Lyder lidt som et defekt motherboard? Men nu har jeg skilt den ad og samlet den igen, og er klar til en ny installation, med et andet grafikkort, så vil lige se hvordan den reagerer.
Avatar billede haverslev Novice
31. august 2006 - 20:14 #5
DVD brændere som ikke blev/bliver genkendt:
Først skal man lige sikre sig, at jumperne bagpå er stillet korrekt som maste/slave og kablet er monteret korrekt.

Hvis det derimod ikke bliver genkendt i et kørende XP, så kan en af årsagerne være:
Kan ikke finde DVD/CD-Drev:
Prøv følgende. Klik på Start – Klik på Kør > Skriv: Regedit  - OK
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}  ( findes kun en mappe der begynder med: 4D36E965 )
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem.  –  Genstart Pc`en.

Grafikkortet har jeg ikke lige noget bud på.
Men det kan jo desværre ikke udelukkes at det er et defekt bundkort.
Avatar billede madsdj Nybegynder
31. august 2006 - 20:46 #6
Jeg prøver mig frem en gang, endnu en gang tak for hjælpen. mvh. Mads
Avatar billede haverslev Novice
31. august 2006 - 20:56 #7
Selv tak ;o)