Avatar billede Slettet bruger
28. august 2006 - 13:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søgemaskineoptimeret drop-down menu

Hej eksperter,

Primært spørgsmål:

Jeg skal have lavet en drop-down menu som er søgemaskineoptimeret. Mit nuværende valg er at lave den i javascript men da det ikke er søgemaskinevenligt søger jeg alternativer. Jeg har hørt man kan lave noget med stylesheets - men kan det laves som drop-down menu?

Det skal self. være så den er google optimeret.

Et lille ekstra spørgsmål: Kan man lave et link med et ord som indeholder Å så google kan finde ud af finde hvad der ligger under det link. Eller SKAL man helt undlade at bruge å og simpelthen skrive 'aa' evt.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2006 - 13:27 #1
Til inspiration:
http://www.antezeta.com/search-engine-friendly-menus-css.html

Men jeg vil gerne have nogle flere konkrete eksempler og muligheder det kan
laves på - feks. med CSS.
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. august 2006 - 14:21 #2
Jeg kan svare på noget af det. Lad mig starte med slutningen

Du kan bruge æøå og google forstår det, du kan ogsø bruge unicode, der gost nok ser lidt mærkeligt ud og du kan også bruge ae, aa, oe. Jeg bruger selv det jeg tror brugerne vil søge med. Hvis ddt f.eks. drejer sig om blåbærtærte, vil man så søge på det eller vil man søge på blaabaertaerte. Oftest bruger jeg de danske karakterer helt ukritiskt.

Mht den søgevenlige dropdown menu, så er det bestemt en udfordring. Jeg plejer at anbefale at man anvender den tekstbaserede browser Lynx. Hvis den kan navigerer sitet, så kan søgemaskinerne det også.
Når det så er sagt, så bliver botterne bedre og bedre til at håndterer både javascript og css, så du vil (måske først på sigt) kunne anvende disse teknikker.

Da søgemaskinerne er væsentlige for mig anbefaler jeg at man sikre sig at søgebotterne kan navigerer. Hvis man har dropdownmenuer og andet avancerede ting, så bør man give botterne alternative veje til tingene, her er flere forskellige muligheder.

Sitemap, både et almindeligt et og et google sitemap, se den artikel jeg har skrevet om webmasters tools der indeholder google sitemap og andet

hallway sider, derer flade html sider som du linker til fra forsiden og de linker så videre ud i sitet. Du b'r dække alle dine sider med disse og siderne bør optimnerers til de vigtgiste søgeord

brug af <noscript>, <noembed> eller <noframes> tags til at præsenterer indhold. Dette er ikke bare lige at gøre hvis det skal gøres ordentligt, tilgengæld kan det gøres effektivt hvis man gider gøre arbejdet ordentligt
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2006 - 09:18 #3
Mange tak for det bufferzone... men det primære spørgsmål er stadig drop down menuen, som jeg skal bruge et konkret eksempel på/kode. En menu som er søgemaskinevenlig og derfor ikke javascript. (Eller evt. en mulighed for at ligge alt javascript kode i en ekstern fil) og med noget gode stadig gøre det muligt for google at navigere sig ned igennem menuen.
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
06. september 2006 - 06:18 #4
Jeg har lavet en til tandlægerne på kultorvet: http://www.citytand.dk ved hjælp af CSS
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2006 - 09:21 #5
roscoe27 > Mange tak... :-) Har du evt. noget kode på den så jeg kan se hvordan du har gjort den google venlig?
Avatar billede roscoe27 Nybegynder
06. september 2006 - 18:01 #6