Avatar billede hoandb Nybegynder
23. august 2006 - 09:03 Der er 3 kommentarer

kan du giv mig en god forslag/ideer om iværksætteri?

I et projekt på skolen (Iværksætteri og innovation på F-niveau) har vi skullet lave et lille projekt - og eftersom det er på en IT skole, så har jeg valgt at det skulle handle om en IT-bix..

Den skal dog ikke være helt almindelig, men skille sig lidt ud fra mængden, både rent butiksmæssigt og rent kvalitetsmæssigt...

Jeg tænker på at lave en 3i1 butik, hvor den ene del består af en Netcafe (med ene alienware computere), den anden består af et showroom med tema'er og den 3. del er en butik hvor folk kan købe nye computere (tænker på kun at køre med alienware) og få repareret deres gamle computere...

Som en del af projektet ville jeg så lave "vi reparerer deres computer og giver prisoverslag mens du venter" og så kan folk kigge i vort showroom mens vi fx skifter netkort eller sætter en ny harddisk i computeren...

Butikken bestræbes beliggende i udkanten af gågaden i vejle (der jeg går i skole... ) og jeg vil forsøge med følgende for at prøve at lokke folk til: (Alle gratis - folk elsker nemlig når ting er gratis)

Tema-aftener, fx digital fotografering, hvor man kan få tips og tricks og samtidig se hvad der er af muligheder af forskellige kameraer og printere...

Producent - aftener, hvor en producent kommer ud og viser nogle af alle deres produkter og forklarer om dem...

Emne-fokus i fx 2 uger (2 uger hvor der er ekstra fokus på fx skærme eller printere)

Så er jeg jeg vil spørge Jer... Vil i bruge en butik som denne til noget? ALtså en ny slags butik med edb udstyr i topklasse (sammenligner lidt med B&O) - komme der for at se netcafe'en og for at se de fede alienware computere... Eller tænker i bare at i måske vil kigge ned og så gå hjem og bestille en ny computer via edbpriser? I så fald vil jeg gerne vide hvad der skal til for at købe nede i butikken udover god information og god service...
Avatar billede mick Nybegynder
23. august 2006 - 09:10 #1
Et par ting som ummidelbart falder mig ind når jeg læser det du har skrevet:

- Markedet for Alienware er vel begrænset. Er du sikker på at en fysisk butik i Vejle vil kunne hente nok kunder til at gå rundt? (Du har jo lagt op til en rimelig ambisiøs butik).

- Er folk som bruger Alienware ikke godt over gennemsnittet interesseret i computere? Spørgsmålet er om ikke størsteparten af disse folk godt selv klarer at løse problemer med computeren og skifte hardware.

- Jeg syntes dit koncept lyder godt og jeg tror absolut der vil være en plads for den type butik, men jeg tror simpelthen Vejle er for lille en by. I Centrum af København derimod - men så er jo nok huslejen en helt anden også.
Avatar billede dreamless Nybegynder
23. august 2006 - 09:24 #2
Jeg ville holde mig helt fra hardware branchen da avancerne er for små og kampen om kunderne for hård. Din løsning ser rigtig spændende ud men som jeg ser det bevæger de fleste af dine (fiktive) konkurrent siger mere og mere mod totale internet løsning og fjernsalg. Jeg tror det sted der er flest penge at hente er konsulent virksomhed for tiden. Så hvis du vælger at bruge din løsning til opgaven ville jeg vælge at sælge "produktet" på personlig rådgivning. Alså det du ikke får hos konkurrenterne. Et forslag til en type hardware konsulent firma kunne jo være noget som f.eks http://www.geeksquad.com/ Et andet sted jeg vil forslå at kigge på firma er: http://startfirma.dk/ http://firmastart.dk/
Avatar billede ibleif Nybegynder
23. august 2006 - 16:32 #3
Iværksætter forumet: www.amino.dk - måske du kan finde noget inspiration der generelt om iværksætteri.