Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. august 2006 - 07:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

32 eller 64 bit?

Hej

Min nye maskine, med Intel DP965LT motherboard og Intel E6600 processor skal ud over Linux også køre Windows. Hvilken XP version skal jeg vælge 32 eller 64 bit?
Hvor får jeg den bedste ydelse?
Den bruges lidt til spil og meget til Grafik og Video.

J;-)
Avatar billede larsenj Nybegynder
23. august 2006 - 11:49 #1
64bit du skal bare sikre dig at du har drivere til 64bit for alle dine componenter, så er 64bit at foretrække.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. august 2006 - 11:58 #2
Ifølge intel er driverne ikke et problem. Men hvorfor er 64 bit at foretrække?
Avatar billede bettertimes Nybegynder
23. august 2006 - 12:01 #3
64bit virker bedst på 64bit, men er dog bagudkompitabelt. Snakker vi spil, vil jeg klart vælge 32bit da ikke mange spil endnu er kodet til 64bit. Dog er der visse undtagelse, som kan rettes med patches.

Snakker vi om fordele på 64bit så tilbyder 64bit fordele med behandling af memory. Med 32bit / 64 skulle vi modtage en teoretisk  bredde på 4GB på de fleste bundkort, men grundet hvordan hukommelsen er pakket og reserveret ser vi sjældent udnyttelse på mere end 2.5 til 3GB

En fordel ved 64bit er, at denne ikke har de samme problemer med at udnytte de 4GB og videre op. Om ikke andet så når bundkorts producenterne formål at udnytte denne mulighed.

Ved brug af 32bits applikationer i XP64 tillader også en applikation at have sin egen dedikeret portion hukommelse, og dette uden at skulle gå på kompromis med andre programmers afvikling.

Et stort minus efter min mening med 64bit, er at de fleste spil pt er skrevet til 32bit J

Er tanken med maskinen at den skal bruges til f. eks audio, Video editing og desktop publishing m.v. så er et 64bit OS vejen frem. Og genialt med Core2. Muligheden kommer jo også med dual boot :D

Den eneste fordel du får med Windows XP 64bit er, at du kan bryde RAM barrieren på 4GB der er på normale Windows xp 32bit systemer.
Hvis du har brug for mere end 4Gb ram så skift .. ellers ikke. du får INGEN ekstra ydelse ud af, at skifte til w64bit versionen.

Ulempen kan være, at f.eks kan 32bit active-X objekter ikke køres med Internet eksplorer 64bit version.
Et  eks.
Du skal på en web-bank er du tvungen til, at bruge den indbyggede 32bit version.

Hertil kommer at du rode rundt efter 64bit drivere til langt de meste.

Samme svar smidt i din tråd om PC config
Avatar billede james_t_dk Juniormester
24. august 2006 - 06:57 #4
Mit motherboard understøtter op til 8Gb Ram, nøjes dog lige med 2 til at starte på.

Det bliver 64 bit, og jeg henter den i dag. Årsagen, 64 bit bliver under alle omstændigheder fremtiden.

Drivere. Motherboardet fra Intel er understøttede. Det kommende PCI express grafikkort har også 64 bit drivere. Det eneste problem jeg kan se er 64 bit understøttelse på mit tude gamle TV kort, men det kunne jo være at jeg skulle skaffe mig et nyt.

Bettertimes smid et svar.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. november 2007 - 06:33 #5
64 bit windows var ingen success for mig. Køre nu 32 bit XP og Ubuntu 7.10 på maskinen, det køre perfekt.

Har dog en 64 bit XP billigt til salg.

Bettertimes>> Smid svar, ellers lukker jeg selv om en uge.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. april 2008 - 15:46 #6
lukker